Adolescent nutrition monitoring the Health Program in School
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.v30.9961Keywords:
Adolescents, Nutrition, SchoolAbstract
Introduction: Overweight and obesity in childhood and adolescence are important public health problems. In this context, the school has been identified as a favorable environment for carrying out health education programs. The Health at School Program and its important performance stand out. Thus, considering these discussions, they ask: How are the actions developed by the Health at School Program, focused on nutrition, being implemented?
Objective: Analyze the teenager monitoring in the School Health Program (PSE in Brazil) opposite actions to the nutritional aspects of adolescents.
Methods: This is a descriptive, qualitative study in Juazeiro municipality North-Ce, with the subject 18 nurses of the Family Health Strategy (FHS) inserted in the PES that municipality.
Results: Nurses have limited assistance in the face of food practices, which implies in its operations; report having difficulty performing their actions outside the conventional health units and focus on strategies for a food menu.
Conclusion: The monitoring of adolescents in the School Health Program ahead nutritional value is still limited to preventive practices involving specific actions, limited to a Sfood education focused on the health problem and not the needs of adolescents.
Downloads
References
2. Salvatti AG, Escrivão MAMS, Taddei JAAC, Bracco MM. Padrões alimentares de adolescentes na cidade de São Paulo. Rev Nutr. 2011;24(5):703-13. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-52732011000500004
3. Steluti J, Marchioni DML. Folato, vitamina B6 e B12: Ingestão dietética, níveis sanguíneos e relação com a concentração sérica de homocisteína em adolescentes de Indaiatuba, SP. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo. São Paulo: 2010.
4. Frutoso MFP, Bovi TG, Gambardella AMD. Adiposidade em adolescentes e obesidade materna. Rev Nutr. 2011;24(1):5-15. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-52732011000100001
5. Cardoso LO, Castro IRR, Leite IC. Fatores associados ao excesso de peso e perfis de consumo e comportamento alimentar de adolescentes. Tese (Doutorado) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro: 2010.
6. Turato ER. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
7. Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
8. Silva JG, Teixeira MLO, Ferreira MA. Alimentação e saúde: sentidos atribuídos por adolescentes. Esc Anna Nery. 2012;16(1):88-95. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452012000100012
9. Souza MHN, Silveira GS, Pinto AFS, Sodré VRD, Ghelman LG. Avaliação do estado nutricional e da saúde de crianças e adolescentes na prática assistencial do enfermeiro. Cogitare Enferm. 2013;28;18(1):29-35. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v18i1.28926
10. Machado LDS, Ramos JLS, Machado MFAS, Antão JYFL, Santos SB, Marinho MNASB, et al. Participatory process of health promotion at school. J Hum Growth Dev. 2015;25(3):357-63. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.106014
11. Mariz LS, Medeiros CC, Vieira CE, Enders BC, Coura AS. Changes in the frequency of food intake among children and teenagers: monitoring in a reference service. Rev Lat Am Enfermagem. 2013;21(4):973-81. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-11692013000400020
12. Bezerra MAR, Queiroz MVO, Oliveira KNS. Reflections on adolescence and health in the school environment. J Hum Growth Dev. 2014;24(2):175-80. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.81036
13. Figueiredo TAM, Machado VLT, Abreu MMS. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Cienc Saude Coletiva. 2010;15(2):397-402. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232010000200015
14. Gonzaga NC, Araújo TL, Cavalcante TF, Lima FET, Galvão MTG. Nursing: promoting the health of overweight children and adolescents in the school context. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(1):153-61. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000100020
15. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Política Nacional da Promoção da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.
16. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular e saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.
17. Costa GM, Figueredo RC, Ribeiro MS. A importância do enfermeiro junto ao PSE nas ações de educação em saúde em uma escola municipal de Gurupi–TO. Rev Científ ITPAC. 2013;6(2).
18. Machado MFAS, Gubert FA, Meyer APGFV, Sampaio YPCC, Dias MAS, Almeida AMB, et al. Programa saúde na escola: estratégia promotora de saúde na atenção básica no Brasil. J Hum Growth Dev. 2015;25(3):307-12 DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.96709
19. Bezerra IMP, Dantas MNL, Antão J, Martins AAA, Machado MFASM ALC. Programa Saúde nas Escolas: o olhar dos profissionais da saúde. Anais do II Congresso Online de Gestão, Educação e Promoção da Saúde. Convibra Saúde, 2013.
20. Cervera DPP, Parreira BDM, Goulart BF. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Cienc Saude Coletiva. 2011;16(suppl 1):1547-54. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700090
21. Chiesa AM, Nascimento DDG, Braccialli LAD, Oliveira MAC. A formação de profissionais da saúde: aprendizagem significativa à luz da promoção da saúde. Cogitare Enferm. 2007;12(2):236-40. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v12i2.9829
22. Bezerra IMP, Machado MFAS, Souza OF, Antão JYFL, Dantas MNL, Reis AOA, et al. Professional activity in the context of health education: a systematic review. J Hum Growth Dev. 2014;24(3):255-62. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.88909
23. Tesser CD, Garcia AV, Vendruscolo C, Argenta CE. Estratégia saúde da família e análise da realidade social: subsídios para políticas de promoção da saúde e educação permanente. Cienc Saude Coletiva. 2011;16(11):4295-306. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011001200002
24. Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342010000200041
25. Ceccim RB. Ensino, pesquisa e formação profissional na área da saúde: entrevista. Formação. 2003;3(7):113-20.
26. Murofuse NT, Abranches SS, Napoleão AA. Reflexões sobre estresse e Burnout e a relação com a enfermagem. Rev Lat Am Enfermagem. 2005;13(2):255-61. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000200019
27. Oliveira IC, Balard CR, Cutolo LRA. Formação profissional em saúde: integralidade em perspectiva. Saúde Transform Soc. 2013;4(1):69-72.
28. Sobral FR, Campos CJG. O enfermeiro e a educação em saúde mental na atenção primária: revisão integrativa. Rev Eletr Saúde Ment Álcool Droga. 2012;8(2):100-7. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v8i2p100-107
29. Freire P. Educação e mudança. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
30. Martins C, Kobayashi RM, Ayoub AC, Leite MMJ. Perfil do enfermeiro e necessidades de desenvolvimento de competência profissional. Texto Context Enferm. 2006;15(3):472-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000300012