Adolescent nutrition monitoring the Health Program in School

Authors

  • Camila Bantim Cross Diniz Faculdade de Juazeiro do Norte (FJN) – Juazeiro, Ceará
  • Amanda Alves Feitosa Faculdade de Juazeiro do Norte (FJN) – Juazeiro, Ceará
  • Bruna Luiza Matos Coutinho Faculdade de Juazeiro do Norte (FJN) – Juazeiro, Ceará
  • Samara Calixto Gomes Universidade Regional do Cariri (URCA) – Crato, Ceará
  • André Luis Sant’anna Laboratório de Delineamento de Estudos e Escrita Científica, Centro Universitário Saúde ABC (CUSABC) – Santo André (SP)
  • Aretha Feitosa de Araújo Faculdade de Juazeiro do Norte (FJN) – Juazeiro, Ceará/ Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Fortaleza, Ceará
  • José Maria Ximenes Guimarães Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Fortaleza, Ceará
  • Hermes Melo Teixeira Batista Laboratório de Delineamento de Estudos e Escrita Científica, Centro Universitário Saúde ABC (CUSABC) – Santo André (SP)
  • José Lucas Souza Ramos Laboratório de Escrita Científica. Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM) – Vitória (ES)
  • Maryldes Lucena Bezerra Oliveira Laboratório de Delineamento de Estudos e Escrita Científica, Centro Universitário Saúde ABC (CUSABC) – Santo André (SP)/ Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEAO) - Juazeiro, Ceará

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.v30.9961

Keywords:

Adolescents, Nutrition, School

Abstract

Introduction: Overweight and obesity in childhood and adolescence are important public health problems. In this context, the school has been identified as a favorable environment for carrying out health education programs. The Health at School Program and its important performance stand out. Thus, considering these discussions, they ask: How are the actions developed by the Health at School Program, focused on nutrition, being implemented?

Objective: Analyze the teenager monitoring in the School Health Program (PSE in Brazil) opposite actions to the nutritional aspects of adolescents.

Methods: This is a descriptive, qualitative study in Juazeiro municipality North-Ce, with the subject 18 nurses of the Family Health Strategy (FHS) inserted in the PES that municipality.

Results: Nurses have limited assistance in the face of food practices, which implies in its operations; report having difficulty performing their actions outside the conventional health units and focus on strategies for a food menu.

Conclusion: The monitoring of adolescents in the School Health Program ahead nutritional value is still limited to preventive practices involving specific actions, limited to a Sfood education focused on the health problem and not the needs of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Horta PM, Ferreira AD, Santos LC. Impacto de um programa de educação nutricional em adolescentes estudantes da rede pública. Rev APS. 2012;15(2):185-91.

2. Salvatti AG, Escrivão MAMS, Taddei JAAC, Bracco MM. Padrões alimentares de adolescentes na cidade de São Paulo. Rev Nutr. 2011;24(5):703-13. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-52732011000500004

3. Steluti J, Marchioni DML. Folato, vitamina B6 e B12: Ingestão dietética, níveis sanguíneos e relação com a concentração sérica de homocisteína em adolescentes de Indaiatuba, SP. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo. São Paulo: 2010.

4. Frutoso MFP, Bovi TG, Gambardella AMD. Adiposidade em adolescentes e obesidade materna. Rev Nutr. 2011;24(1):5-15. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-52732011000100001

5. Cardoso LO, Castro IRR, Leite IC. Fatores associados ao excesso de peso e perfis de consumo e comportamento alimentar de adolescentes. Tese (Doutorado) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro: 2010.

6. Turato ER. Tratado da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

7. Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

8. Silva JG, Teixeira MLO, Ferreira MA. Alimentação e saúde: sentidos atribuídos por adolescentes. Esc Anna Nery. 2012;16(1):88-95. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452012000100012

9. Souza MHN, Silveira GS, Pinto AFS, Sodré VRD, Ghelman LG. Avaliação do estado nutricional e da saúde de crianças e adolescentes na prática assistencial do enfermeiro. Cogitare Enferm. 2013;28;18(1):29-35. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v18i1.28926

10. Machado LDS, Ramos JLS, Machado MFAS, Antão JYFL, Santos SB, Marinho MNASB, et al. Participatory process of health promotion at school. J Hum Growth Dev. 2015;25(3):357-63. DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.106014

11. Mariz LS, Medeiros CC, Vieira CE, Enders BC, Coura AS. Changes in the frequency of food intake among children and teenagers: monitoring in a reference service. Rev Lat Am Enfermagem. 2013;21(4):973-81. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-11692013000400020

12. Bezerra MAR, Queiroz MVO, Oliveira KNS. Reflections on adolescence and health in the school environment. J Hum Growth Dev. 2014;24(2):175-80. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.81036

13. Figueiredo TAM, Machado VLT, Abreu MMS. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Cienc Saude Coletiva. 2010;15(2):397-402. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232010000200015

14. Gonzaga NC, Araújo TL, Cavalcante TF, Lima FET, Galvão MTG. Nursing: promoting the health of overweight children and adolescents in the school context. Rev Esc Enferm USP. 2014;48(1):153-61. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420140000100020

15. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Política Nacional da Promoção da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.

16. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular e saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

17. Costa GM, Figueredo RC, Ribeiro MS. A importância do enfermeiro junto ao PSE nas ações de educação em saúde em uma escola municipal de Gurupi–TO. Rev Científ ITPAC. 2013;6(2).

18. Machado MFAS, Gubert FA, Meyer APGFV, Sampaio YPCC, Dias MAS, Almeida AMB, et al. Programa saúde na escola: estratégia promotora de saúde na atenção básica no Brasil. J Hum Growth Dev. 2015;25(3):307-12 DOI: http://dx.doi.org/10.7322/jhgd.96709

19. Bezerra IMP, Dantas MNL, Antão J, Martins AAA, Machado MFASM ALC. Programa Saúde nas Escolas: o olhar dos profissionais da saúde. Anais do II Congresso Online de Gestão, Educação e Promoção da Saúde. Convibra Saúde, 2013.

20. Cervera DPP, Parreira BDM, Goulart BF. Educação em saúde: percepção dos enfermeiros da atenção básica em Uberaba (MG). Cienc Saude Coletiva. 2011;16(suppl 1):1547-54. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700090

21. Chiesa AM, Nascimento DDG, Braccialli LAD, Oliveira MAC. A formação de profissionais da saúde: aprendizagem significativa à luz da promoção da saúde. Cogitare Enferm. 2007;12(2):236-40. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v12i2.9829

22. Bezerra IMP, Machado MFAS, Souza OF, Antão JYFL, Dantas MNL, Reis AOA, et al. Professional activity in the context of health education: a systematic review. J Hum Growth Dev. 2014;24(3):255-62. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.88909

23. Tesser CD, Garcia AV, Vendruscolo C, Argenta CE. Estratégia saúde da família e análise da realidade social: subsídios para políticas de promoção da saúde e educação permanente. Cienc Saude Coletiva. 2011;16(11):4295-306. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011001200002

24. Rodrigues ACS, Vieira GLC, Torres HC. A proposta da educação permanente em saúde na atualização da equipe de saúde em diabetes mellitus. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(2):531-7. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342010000200041

25. Ceccim RB. Ensino, pesquisa e formação profissional na área da saúde: entrevista. Formação. 2003;3(7):113-20.

26. Murofuse NT, Abranches SS, Napoleão AA. Reflexões sobre estresse e Burnout e a relação com a enfermagem. Rev Lat Am Enfermagem. 2005;13(2):255-61. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000200019

27. Oliveira IC, Balard CR, Cutolo LRA. Formação profissional em saúde: integralidade em perspectiva. Saúde Transform Soc. 2013;4(1):69-72.

28. Sobral FR, Campos CJG. O enfermeiro e a educação em saúde mental na atenção primária: revisão integrativa. Rev Eletr Saúde Ment Álcool Droga. 2012;8(2):100-7. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v8i2p100-107

29. Freire P. Educação e mudança. 2 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

30. Martins C, Kobayashi RM, Ayoub AC, Leite MMJ. Perfil do enfermeiro e necessidades de desenvolvimento de competência profissional. Texto Context Enferm. 2006;15(3):472-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000300012

Published

2020-03-26

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES