Enfrenta o banzeiro que hoje tem aula

condições do transporte escolar rural no baixo Amazonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p233

Keywords:

Field Education, Amazonas, Transport Schol, Public Policy

Abstract

School transport in Amazonas is the main public policy for thousands of students to have access to education in rural areas. In the municipality of Parintins, students who use this policy need to face a long path to get to the classroom, with the need to investigate whether aspects involving this path influence the teaching and learning process of these students. Thus, this study, which composes the results of a master's research, aims to analyze the conditions of school transport that takes students to schools in the Zé-Açú complex in the municipality of Parintins in the state of Amazonas. For this, the research adopted a quantitative-qualitative approach, with the collection of semi-structured interviews of seven teachers from the Bom Socorro do Zé Açú community, the inclusion criteria were: being a school teacher for at least two years and being fully trained. exercise of their activities. The results point to a neglect in the operation of school transport in the community, which reflects the reality of numerous rural schools in the state of Amazonas.

Author Biographies

  • Samuel Anselmo Filho, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

    Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pelo Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente pela Universidade Federal do Amazonas, Graduado em Serviço Social pelo Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia/UFAM e formado em Administração pela Universidade Norte do Paraná.

  • Eulina Maria Leite Nogueira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

    Possui graduação em Licenciatura em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas (1987), graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas (2003),, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2007) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, possui experiência na Educação, com ênfase nas seguintes área: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades.

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Published

2022-11-08

Issue

Section

Educação e infâncias na Amazônia

How to Cite

Enfrenta o banzeiro que hoje tem aula: condições do transporte escolar rural no baixo Amazonas. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 233-248. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p233