Enfrenta o banzeiro que hoje tem aula

condições do transporte escolar rural no baixo Amazonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p233

Keywords:

Field Education, Amazonas, Transport Schol, Public Policy

Abstract

School transport in Amazonas is the main public policy for thousands of students to have access to education in rural areas. In the municipality of Parintins, students who use this policy need to face a long path to get to the classroom, with the need to investigate whether aspects involving this path influence the teaching and learning process of these students. Thus, this study, which composes the results of a master's research, aims to analyze the conditions of school transport that takes students to schools in the Zé-Açú complex in the municipality of Parintins in the state of Amazonas. For this, the research adopted a quantitative-qualitative approach, with the collection of semi-structured interviews of seven teachers from the Bom Socorro do Zé Açú community, the inclusion criteria were: being a school teacher for at least two years and being fully trained. exercise of their activities. The results point to a neglect in the operation of school transport in the community, which reflects the reality of numerous rural schools in the state of Amazonas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Samuel Anselmo Filho, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

    Mestre em Ensino de Ciências e Humanidades pelo Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente pela Universidade Federal do Amazonas, Graduado em Serviço Social pelo Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia/UFAM e formado em Administração pela Universidade Norte do Paraná.

  • Eulina Maria Leite Nogueira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

    Possui graduação em Licenciatura em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas (1987), graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas (2003),, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2007) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, possui experiência na Educação, com ênfase nas seguintes área: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do Campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDEZ, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, 1999.

BEHRING, Elaine Rossetti. Brasil em Contrareforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. São Paulo: Cortez, 2003.

BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Instituiu a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Diário Oficial da União. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Decreto/D6755.htm. Acesso em 03 set. 2019.

BRASIL. Programa Nacional de Apoio ao Transporte escolar – PNATE. Instituído pela LEI Nº 10.880, DE 9 DE JUNHO DE 2004. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação – FNDE. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/transporte-escolar/transporte-escolar-apresentacao. Acesso em 28 maio 2020.

GAVIOLI, Edilene Vargas. O cotidiano das crianças usuárias do transporte escolar e a educação do campo em Buritis/RO. 2016, 64 f. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) - Fundação Universidade Federal de Rondônia, Ariquemes, 2016. Disponível em: https://ri.unir.br/jspui/handle/123456789/1120. Acesso em: 08 jan. de 2021.

LEINEKER, Mariulce da Silva Lima; ABREU, Claudia Barcelos de Moura. A educação do campo e os textos constitucionais: um estudo a partir da Constituição Federal de 1934. In: Anais do IX ANPED Sul – Seminário de Pesquisa da Região Sul. 2012, p. 1-13. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1772/79. Acesso em: 08 jan. de 2021.

MOLINA, Monica Castagna. A constitucionalidade e a justiciabilidade do direito à educação dos povos do campo. In: FERANDES, Bernardo Mançano et al. Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação. Brasília: Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária/Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2008.

REIS, José João. Tambores e Tremores: A Festa Negra na Bahia na Primeira Metade do Século XIX. In: CUNHA, Maria Clementina Pereira. Carnavais e outras f(r)estas: ensaios de história social da cultura. Campinas (SP): Unicamp, Cecult, 2008.

RIBEIRO, Marlene. Educação do campo: Embate entre movimento camponês e estado. Educação em Revista / Belo Horizonte / v.28 /n.01 / p.459-490 | mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_pdf. Acesso em: 13 set. 2020.

RIBEIRO, R. A.; ESTELLES, R. S. A pesquisa transporte escolar rural: levantando dados qualitativos como subsídio às políticas públicas. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTES, 23, 2009, Vitória, ES. Anais. p. 1-15. Disponível em: http://www.cbtu.gov.br/monografia/2009/trabahos/artigos/gestao/3_356_AC.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

SAWAYA, Sandra Maria. Desnutrição e baixo rendimento Escolar: Contribuições Críticas. Estudos Avançados, 2006.

SILVA, Charlene Maria Muniz da. Territorialidades rurais no município de Parintins: habitus, circularidade da cultura e ethos ambiental na localidade do Zé Açu. 2015. 296 f. Tese (Doutorado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade na Amazônia) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2015. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/4066.

SILVA, Marcelle Ivie da Costa. Amazônia e política de defesa no Brasil (1985-2002). 2004. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/279419. Acesso em: 8 out. 2019.

Published

2022-11-08

Issue

Section

Educação e infâncias na Amazônia

How to Cite

Anselmo Filho, S., & Nogueira, E. M. L. (2022). Enfrenta o banzeiro que hoje tem aula: condições do transporte escolar rural no baixo Amazonas. Educação Em Revista, 23(1), 233-248. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p233