“Democratizing democracy”: debate over finding a “place”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.10.p135

Keywords:

Democracy, Education, Political Participation

Abstract

The vastness of the democracy debate claims the realization of a exploratory path and the focusing on particular aspects. This implies take the risk of shaping democracy as if it were material and, for this reason, rethink, interrogate and even desecrate this organization type that has been seen, by everybody, as being capable of ensuring rights and individual freedoms. As study object and as form of social structuring, the democracy idea can be discussed in the context of a diversity of epidemic areas and a diverse set of interpretations and focuses. It would be necessary an argumentative exercise that go through the History, the Law, the Philosophy, the Political Science, the Anthropology, the Economy…

Recebido em: 04/01/2020.
Aprovado em: 10/02/2020

Author Biographies

  • Eunice Macedo, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação

    Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Centro de Investigação e Intervenção Educativas. (Porto, Portugal). 

  • Alexandra Carvalho, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto

    Bolsista de Investigação do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. 

References

Afonso, Almerindo (2009). Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, 13, 13-29. Retirado de http://www.scielo.oces.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502009000100002&lng=pt&nrm=iso

Augé, Marc (1994). Não-lugares: Introdução a uma antropologia da sobremodernidade [trad. Lúcia Mucznik]. Venda Nova: Bertrand.

Baker, John, Lynch, Kathleen, Cantillon, Sara & Walsh, Judith (2004). Equality: from theory to practice. Great Britain: Palgrave, Macmillan.

Baker, John, Lynch, Kathleen, Cantillon, Sara, & Walsh, Judy (2006). Equality: Putting the theory into practice. Res Publica, 12, 411-433.

Barroso, João (2006a). Introdução: A investigação sobre a regulação das políticas públicas de educação em Portugal. In João Barroso (Org.), A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e actores (pp. 9-39). Lisboa: Educa.

Barroso, João (2006b). O estado e a educação: A regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. In João Barroso (Org.), A regulação das políticas públicas de educação: Espaços, dinâmicas e actores (pp. 43-70). Lisboa: Educa.

Bauman, Zygmunt (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar Editor.

Castel, Robert (2000). Roads to desaffiliation: Insecure work and vulnerable relationships. International journal of Urban and regional Research, 24 (3), 519-535.

Castells, Manuel (2007). Communication, Power and Counter-power in the Network Society. International Journal of Communication 1, 238-266. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/46/35

Chouliaraki, Lilie, & Fairclough, Norman (2005). Discourse in late modernity: Rethinking critical discourse analysis. Edinburg: Edinburg University Press.

Cornwall, Andrea, & Goetz, Anne Marie (2005). Democratizing democracy: Feminist perspectives. Democratization, 12 (5), 783-800. doi:10.1080/13510340500322181

Correia, José Alberto (1998). Para uma teoria crítica em educação: contributos para uma recientificação do campo educativo. Porto: Porto Editora.

Dale, Roger (2005). A globalização e a reavaliação da governação educacional: Um caso de ectopia sociológica. In António Teodoro & Carlos Alberto Torres (Orgs.), Educação crítica e utopia: Perspectivas para o século XXI (pp. 53-69). Porto: Afrontamento.

Dewey, John (1985). Democracy and education. Carbondale: Southern Illinois University Press.

Febbro, Eduardo (2015, Novembro 29). “Tenemos democracia electoral, pero no de ejercicio”. Pagina 12. Retirado de https://www.pagina12.com.ar/diario/elmundo/4-287172-2015-11-29.html

Fielding, Michael, & Bragg, Sara (2003). Students as researchers: Making a difference. Cambridge: Pearson Publishing.

Fraser, Nancy (1990). Rethinking the public sphere: A contribution to the critique of actually existing democracy. Social Text, 25, 56-80.

Freire, Paulo (1981). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Furlan, Cássia C., & Maio, Eliane Rose (2016). Educação na modernidade líquida: Entre tensões e desafios. Mediações, 21(2), 279-302. doi:10.5433/2176-6665.2016v21n2p279

Gordon, Andrew, & Stack, Trevor (2007). Citizenship beyond the state: Thinking with early modern citizenship in the contemporary world. Citizenship Studies, 11(2), 117-133. doi:10.1080/13621020701262438

Harvey, David (1993). A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola.

Macedo, Eunice (2009). Vozes poderosas de jovens de elites económicas portuguesas. Configurações, 5-6, 175-197.

Macedo, Eunice (Coord.). (2011). Porque uma educação outra é possível: contributos para uma praxis transformadora. Porto: IPFP.CRPF & LivPsic.

Macedo, Eunice (2015). Violência e violências sobre as mulheres: Auscultando lugares para uma democracia ‘outra’ mais autêntica. In Tânia Brabo (Ed.), Mulheres, gênero e violência (ISBN 978-85-7983-636-7, pp. 15-35). Marília: Oficina Universitária & São Paulo: Cultura Acadêmica.

Macedo, Eunice (2018). Vozes jovens entre experiência e desejo: que lugares de cidadania?. Porto: Afrontamento.

Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2014). Young Portuguese construction of educational citizenship: Commitments and conflicts in semi-disadvantaged secondary schools. Journal of Youth Studies, 17(3), 343-359.doi:10.1080/13676261.2013.825707

Pitkin, Hanna Fenichel (2006). Representação: Palavras, instituições e ideias. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, 67, 15-47. doi:10.1590/S0102-64452006000200003

Philips, Anne (2001). The politics of presence. Oxford: Oxford University Press.

Rosanvallon, Pierre (2015). El buen gobierno. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Lima, António Saraiva (2017, outubro 10). Pierre Rosanvallon. “As desigualdades na nossa sociedade são altamente toleradas”. Jornal Sol. Disponível em https://sol.sapo.pt/artigo/583851/pierre-rosanvallon-as-desigualdades-na-nossa-sociedade-sao-altamente-toleradas-

Lima, Licínio (2014). A Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, 35(129), 1067-1083. doi:10.1590/ES0101-73302014142170

Santos, Boaventura de Sousa (1994). Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. Porto: Afrontamento.

Santos, Boaventura de Sousa (2002). Democratizar a democracia: Os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Stoer, Stephen R., & Magalhães, António (2002, maio). Novas cidadanias, reconfiguração do contrato social em educação. Comunicação apresentada nas Jornadas sobre Globalização. Instituto Politécnico de Leiria, Leiria, Portugal.

Tambakaki, Paulina (2009). From citizenship to human rights: The stakes for democracy. Citizenship Studies, 13(1), 3-15. doi:10.1080/13621020802586594

Wängnerud, Lena (2013). Beyond Presence: The Principles of Gender Sensitive Parliaments. APSA 2013 Annual Meeting Paper; American Political Science Association 2013 Annual Meeting. Retirado de https://ssrn.com/abstract=2300720

Young, Iris (1990). Justice and the politics of difference. Princeton: Princeton University Press.

Young, Iris (1997). Intersecting voices: Dilemmas of gender, political philosophy, and policy. Princeton: Princeton University Press.

Young, Iris (2000). Inclusion and democracy. New York: Oxford University Press.

Published

2020-03-17

How to Cite

“Democratizing democracy”: debate over finding a “place”. (2020). Educação Em Revista, 21, 135-158. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.10.p135