“Democratizing democracy”: debate over finding a “place”
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.10.p135Keywords:
Democracy, Education, Political ParticipationAbstract
The vastness of the democracy debate claims the realization of a exploratory path and the focusing on particular aspects. This implies take the risk of shaping democracy as if it were material and, for this reason, rethink, interrogate and even desecrate this organization type that has been seen, by everybody, as being capable of ensuring rights and individual freedoms. As study object and as form of social structuring, the democracy idea can be discussed in the context of a diversity of epidemic areas and a diverse set of interpretations and focuses. It would be necessary an argumentative exercise that go through the History, the Law, the Philosophy, the Political Science, the Anthropology, the Economy…
Recebido em: 04/01/2020.
Aprovado em: 10/02/2020
Downloads
References
Afonso, Almerindo (2009). Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: Crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, 13, 13-29. Retirado de http://www.scielo.oces.mctes.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645-72502009000100002&lng=pt&nrm=iso
Augé, Marc (1994). Não-lugares: Introdução a uma antropologia da sobremodernidade [trad. Lúcia Mucznik]. Venda Nova: Bertrand.
Baker, John, Lynch, Kathleen, Cantillon, Sara & Walsh, Judith (2004). Equality: from theory to practice. Great Britain: Palgrave, Macmillan.
Baker, John, Lynch, Kathleen, Cantillon, Sara, & Walsh, Judy (2006). Equality: Putting the theory into practice. Res Publica, 12, 411-433.
Barroso, João (2006a). Introdução: A investigação sobre a regulação das políticas públicas de educação em Portugal. In João Barroso (Org.), A regulação das políticas públicas de educação: espaços, dinâmicas e actores (pp. 9-39). Lisboa: Educa.
Barroso, João (2006b). O estado e a educação: A regulação transnacional, a regulação nacional e a regulação local. In João Barroso (Org.), A regulação das políticas públicas de educação: Espaços, dinâmicas e actores (pp. 43-70). Lisboa: Educa.
Bauman, Zygmunt (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar Editor.
Castel, Robert (2000). Roads to desaffiliation: Insecure work and vulnerable relationships. International journal of Urban and regional Research, 24 (3), 519-535.
Castells, Manuel (2007). Communication, Power and Counter-power in the Network Society. International Journal of Communication 1, 238-266. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/46/35
Chouliaraki, Lilie, & Fairclough, Norman (2005). Discourse in late modernity: Rethinking critical discourse analysis. Edinburg: Edinburg University Press.
Cornwall, Andrea, & Goetz, Anne Marie (2005). Democratizing democracy: Feminist perspectives. Democratization, 12 (5), 783-800. doi:10.1080/13510340500322181
Correia, José Alberto (1998). Para uma teoria crítica em educação: contributos para uma recientificação do campo educativo. Porto: Porto Editora.
Dale, Roger (2005). A globalização e a reavaliação da governação educacional: Um caso de ectopia sociológica. In António Teodoro & Carlos Alberto Torres (Orgs.), Educação crítica e utopia: Perspectivas para o século XXI (pp. 53-69). Porto: Afrontamento.
Dewey, John (1985). Democracy and education. Carbondale: Southern Illinois University Press.
Febbro, Eduardo (2015, Novembro 29). “Tenemos democracia electoral, pero no de ejercicio”. Pagina 12. Retirado de https://www.pagina12.com.ar/diario/elmundo/4-287172-2015-11-29.html
Fielding, Michael, & Bragg, Sara (2003). Students as researchers: Making a difference. Cambridge: Pearson Publishing.
Fraser, Nancy (1990). Rethinking the public sphere: A contribution to the critique of actually existing democracy. Social Text, 25, 56-80.
Freire, Paulo (1981). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Furlan, Cássia C., & Maio, Eliane Rose (2016). Educação na modernidade líquida: Entre tensões e desafios. Mediações, 21(2), 279-302. doi:10.5433/2176-6665.2016v21n2p279
Gordon, Andrew, & Stack, Trevor (2007). Citizenship beyond the state: Thinking with early modern citizenship in the contemporary world. Citizenship Studies, 11(2), 117-133. doi:10.1080/13621020701262438
Harvey, David (1993). A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola.
Macedo, Eunice (2009). Vozes poderosas de jovens de elites económicas portuguesas. Configurações, 5-6, 175-197.
Macedo, Eunice (Coord.). (2011). Porque uma educação outra é possível: contributos para uma praxis transformadora. Porto: IPFP.CRPF & LivPsic.
Macedo, Eunice (2015). Violência e violências sobre as mulheres: Auscultando lugares para uma democracia ‘outra’ mais autêntica. In Tânia Brabo (Ed.), Mulheres, gênero e violência (ISBN 978-85-7983-636-7, pp. 15-35). Marília: Oficina Universitária & São Paulo: Cultura Acadêmica.
Macedo, Eunice (2018). Vozes jovens entre experiência e desejo: que lugares de cidadania?. Porto: Afrontamento.
Macedo, Eunice, & Araújo, Helena C. (2014). Young Portuguese construction of educational citizenship: Commitments and conflicts in semi-disadvantaged secondary schools. Journal of Youth Studies, 17(3), 343-359.doi:10.1080/13676261.2013.825707
Pitkin, Hanna Fenichel (2006). Representação: Palavras, instituições e ideias. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, 67, 15-47. doi:10.1590/S0102-64452006000200003
Philips, Anne (2001). The politics of presence. Oxford: Oxford University Press.
Rosanvallon, Pierre (2015). El buen gobierno. Buenos Aires: Ediciones Manantial.
Lima, António Saraiva (2017, outubro 10). Pierre Rosanvallon. “As desigualdades na nossa sociedade são altamente toleradas”. Jornal Sol. Disponível em https://sol.sapo.pt/artigo/583851/pierre-rosanvallon-as-desigualdades-na-nossa-sociedade-sao-altamente-toleradas-
Lima, Licínio (2014). A Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, 35(129), 1067-1083. doi:10.1590/ES0101-73302014142170
Santos, Boaventura de Sousa (1994). Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. Porto: Afrontamento.
Santos, Boaventura de Sousa (2002). Democratizar a democracia: Os caminhos da democracia participativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Stoer, Stephen R., & Magalhães, António (2002, maio). Novas cidadanias, reconfiguração do contrato social em educação. Comunicação apresentada nas Jornadas sobre Globalização. Instituto Politécnico de Leiria, Leiria, Portugal.
Tambakaki, Paulina (2009). From citizenship to human rights: The stakes for democracy. Citizenship Studies, 13(1), 3-15. doi:10.1080/13621020802586594
Wängnerud, Lena (2013). Beyond Presence: The Principles of Gender Sensitive Parliaments. APSA 2013 Annual Meeting Paper; American Political Science Association 2013 Annual Meeting. Retirado de https://ssrn.com/abstract=2300720
Young, Iris (1990). Justice and the politics of difference. Princeton: Princeton University Press.
Young, Iris (1997). Intersecting voices: Dilemmas of gender, political philosophy, and policy. Princeton: Princeton University Press.
Young, Iris (2000). Inclusion and democracy. New York: Oxford University Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.