Child learning: relationship between BNCC and cultural historical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.02.p9

Keywords:

Base Nacional Comum Curricular, Educação Infantil, Teoria Histórico Cultural

Abstract

The article addresses the child's learning process according to the Common National Curricular Base and how the Historical Cultural Theory explains this process, specifically analyzes the points in common and or divergent with respect to the education of the little ones. It is understood that the concept of child has undergone different characterizations and or descriptions throughout human history. The results show that, in a way, this concept was defined according to the historical, social and political context when the elaboration of the legislation in force in each period of history. In Brazil, since the Federal Constitution of 1988, rights for the child were institutionalized, among them, the right to education and, based on this law, others were being implemented up to what we have today: the Common National Curricular Base, a normative that recognizes the child in its multiple stages of learning, however, does not clarify what to actually do so that the child learns and develops integrally, one of the principles of Cultural Historical Theory.

Recebido em: 29/02/2020.
Aprovado em: 28/04/2020.

Author Biographies

  • Sinara Almeida da Costa, Universidade Federal do Oeste do Pará

    Doutora em Educação pela (Universidade Federal do Ceará, 2011); professora da Universidade Federal do Oeste do Pará.

  • Jéssica Alves Tapajós, Universidade Federal do Oeste do Pará

    Mestranda em Educação (UFOPA); possui graduação em Pedagogia (Universidade Federal do Oeste do Pará, 2016) e licenciatura plena em Música (Universidade do Estado do Pará, 2011).

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LCT, 1981.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituição/constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 10 de outubro de 2019.

BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília, DF: MEC, 2017.

LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

MELLO, S.A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, 2007.

KRAMER, Sônia. (org.) Profissionais de Educação Infantil. Gestão e formação. São Paulo: Ática, 2008.

TEIXEIRA, S. R.; BARCA, A. P. A. Teoria Histórico-Cultural: concepções para orientar o pensar e o agir docentes. In: COSTA, S. A.; MELO, S. A. (org.). Teoria Histórico-Cultural da Educação Infantil: conversando com professoras e professores.1. ed. Porto Alegre: CRV, 2017. p. 29-39.

VIGOTSKI, L.S. O desenvolvimento psicológico na infância. 1º ed. Martins Fontes, São Paulo, 1988.

VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas III: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

VIGOTSKI, L.S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, L.S. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância. In: ______. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, p. 241-394, 2009.

Published

2020-07-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Child learning: relationship between BNCC and cultural historical theory. (2020). Educação Em Revista, 21(2), 9-20. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.02.p9