Child learning: relationship between BNCC and cultural historical theory
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.02.p9Keywords:
Base Nacional Comum Curricular, Educação Infantil, Teoria Histórico CulturalAbstract
The article addresses the child's learning process according to the Common National Curricular Base and how the Historical Cultural Theory explains this process, specifically analyzes the points in common and or divergent with respect to the education of the little ones. It is understood that the concept of child has undergone different characterizations and or descriptions throughout human history. The results show that, in a way, this concept was defined according to the historical, social and political context when the elaboration of the legislation in force in each period of history. In Brazil, since the Federal Constitution of 1988, rights for the child were institutionalized, among them, the right to education and, based on this law, others were being implemented up to what we have today: the Common National Curricular Base, a normative that recognizes the child in its multiple stages of learning, however, does not clarify what to actually do so that the child learns and develops integrally, one of the principles of Cultural Historical Theory.
Recebido em: 29/02/2020.
Aprovado em: 28/04/2020.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituição/constitui%C3%A7ao.htm>. Acesso em: 10 de outubro de 2019.
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília, DF: MEC, 2017.
LEONTIEV, A. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
MELLO, S.A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, 2007.
KRAMER, Sônia. (org.) Profissionais de Educação Infantil. Gestão e formação. São Paulo: Ática, 2008.
TEIXEIRA, S. R.; BARCA, A. P. A. Teoria Histórico-Cultural: concepções para orientar o pensar e o agir docentes. In: COSTA, S. A.; MELO, S. A. (org.). Teoria Histórico-Cultural da Educação Infantil: conversando com professoras e professores.1. ed. Porto Alegre: CRV, 2017. p. 29-39.
VIGOTSKI, L.S. O desenvolvimento psicológico na infância. 1º ed. Martins Fontes, São Paulo, 1988.
VIGOTSKI, L.S. Obras Escogidas III: problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.
VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.
VIGOTSKI, L.S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VIGOTSKI, L.S. Estudo do desenvolvimento dos conceitos científicos na infância. In: ______. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, p. 241-394, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.