The National Curricular Common Basis and the Pedagogical Projects of Catholic Schools: possible approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.08.p105

Keywords:

National Commom Curricular Basis, Catholic Schools, Humanization of Education

Abstract

Considering the normative character of the National Curricular Common Basis (BNCC) and, therefore, the inexorable implications of its propositions on the curricula of catholic schools, it is necessary to question the adaptation of the curricula of these schools to the postulates of Basis, ensuring that these institutions have coherence with their educational projects. Thus, this article, elaborated from a qualitative research, of exploratory nature, seeks to find approach points between the pedagogical conceptions underlying the BNCC and the Ecclesial Magisterium, through the study of the Basis itself and documents from the Congregation of Catholic Education. In view of the relevance given by these two instances of the humanizing meaning of education, it is concluded that both the BNCC and the Church Magisterium stress the need to broaden the notion of school education, reaching the idea of full human formation within the horizon of the characteristic of intentionality of a curriculum that is organized according to the competencies paradigm.

Recebido em: 06/02/2020.
Aprovado em: 15/05/2020.

Author Biography

  • Luis Eduardo Duarte Novais, PUC/SP

    Doutorado em Educação (PUC/SP, 2020); professor da Escola Católica Querigma (São Carlos, SP).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modali-dades no âmbito da Educação Básica. 2017a. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 22 dez. 2017. Seção 1, p. 41-44.

__________. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Base Nacional Comum Curricular. 2017b.
Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 7 jan. 2020.

CHIZZOTTI, A.; CASALI, A. M. D. O paradigma curricular europeu das competências. Cader-nos de História da Educação, Uberlândia, v. 11, n. 1, p. 13-30, jan./jun. 2012.

CONGREGAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO CATÓLICA. A escola católica. 19 mar. 1977.
Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19770319_catholic-school_po.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. O leigo católico, testemunha da fé na escola. 15 out. 1982. Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19821015_lay-catholics_po.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. Dimensão religiosa da educação na escola católica. Orientações para a reflexão e a revisão. 7 abr. 1988. Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_19880407_catholic-school_po.html>. Acesso em: 10 jan. 2020.

__________. A escola católica no limiar do terceiro milênio. 28 dez. 1997. Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_27041998_school2000_po.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. As pessoas consagradas e a sua missão na escola. Reflexões e orientações. 28 out. 2002. Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20021028_consecrated-persons_po.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. Educar hoje e amanhã. Uma paixão que se renova. Instrumentum laboris. 7 abr. 2014. Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20140407_educare-oggi-e-domani_it.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. Educar ao humanismo solidário. Para construir uma “civilização do amor” 50 anos após a Populorum progressio. 16 abr. 2017.
Disponível em:
<http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20170416_educare-umanesimo-solidale_po.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

CONSELHO EPISCOPAL LATINO-AMERICANO (CELAM). Documentos do CELAM. Conclusões das Conferências do Rio de Janeiro, Medellín, Puebla e Santo Domingo. São Paulo: Paulus, 2004.

DELORS, Jacques (coord.). Educação, um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional da Educação para o Século XXI. Brasília, UNESCO; São Paulo: Cortez, 1997.

FRANCISCO. Discurso do Papa Francisco aos estudantes e professores das escolas italianas. 10 mai. 2014. Disponível em:
<http://w2.vatican.va/content/francesco/pt/speeches/2014/may/documents/papa-francesco_20140510_mondo-della-scuola.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

__________. Discurso do Papa Francisco aos participantes na Plenária da Congregação para a Educação Católica (para as Instituições de Estudo). 9 fev. 2017. Disponível em:
<http://w2.vatican.va/content/francesco/pt/speeches/2017/february/documents/papa-francesco_20170209_plenaria-educazione-cattolica.html>. Acesso em: 8 jan. 2020.

GIMENO SACRISTÁN, J. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.

__________. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 3ª ed., 2000.

MARITAIN, J. Rumos da Educação. Rio de Janeiro: Agir, 5ª ed., 1968.

NOVAIS, L. E. D.; SILVEIRA, N. D. R. Educação humanizadora: escola na visão cristã católica e a concepção das teorias curriculares críticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 1234-1266, 2017.

Published

2020-07-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The National Curricular Common Basis and the Pedagogical Projects of Catholic Schools: possible approaches. (2020). Educação Em Revista, 21(2), 105-118. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.08.p105