The conception of competence on the bnccc and in the curricular documento of the territory of Maranhão (DCTM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.03.p21

Keywords:

Competência, Base Nacional Comum Curricular, Documento Curricular do Território Maranhense

Abstract

Research on the conception of competences present in the Brazilian educational legislation and its conjecture in the construction of the Common National Curricular Base (BNCC) and in the Maranhense Territory Curriculum Document (DCTM). The influence of international organizations such as the World Bank and the OECD on the epistemological basis of the Brazilian educational legislation. It was observed that the social quality policy is superseded by the productivist tendency and that the DCTM in line with BNCC embodies the utilitarian concept of training people with the skills to enable them to work in the labor market.

Recebido em: 16/01/2020.
Aprovado em: 30/04/2020.

Author Biographies

  • Ana Lucia Cunha Duarte, Universidade Federal do Maranhão

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (1989), Mestrado em Educação pela Universidade Católica de Brasília (2008) e Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2013). Professora da Universidade Estadual do Maranhão, Campus São Luís, do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) Mestrado Profissional. Coordenadora de Pós-Graduação da Pró- Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPG/UEMA. É líder do Grupo de Estudos em Gestão e Avaliação (GESTA), cadastrado no Diretório de Grupo de Pesquisa do CNPq.

  • Renato Moreira Silva, Universidade Estadual do Maranhão

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) Mestrado Profissional da Universidade
    Estadual do Maranhão (UEMA). Linha de pesquisa - gestão educacional. Licenciado em Geografia - Universidade Estadual do Maranhão - UEMA (2006). Especialização em Ensino de Ciências Humanas - Metodologias Inovadoras para a Educação - IESF(2008). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias Digitais na Educação - (GEP-TDE -UFMA). Grupo de Estudos Política e Gestão da Educação, Formação de Professores, Profissionalização e Trabalhos Docentes (GEPGEFOP - UEMA). Professor do Ensino Médio (SEDUC - MA) desde 2010 e Rede Municipal de São Luis - Ma desde 2013.

  • Neria Moura, Universidade Estadual do Maranhão

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) Mestrado Profissional da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Linha de pesquisa - gestão educacional. Possui graduação em Geografia, Licenciatura (2000), pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA), Pós- Graduação em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça (2012) Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Pós- graduação em Gestão Educacional e Escolar pela Universidade Estadual do Maranhão (2019). Professora vinculada à Secretaria de Estado da Educação do Maranhão e à Secretaria Municipal Educação de Cururupu-MA.

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Published

2020-07-03

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Artigos

How to Cite

The conception of competence on the bnccc and in the curricular documento of the territory of Maranhão (DCTM). (2020). Educação Em Revista, 21(2), 21-36. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n02.03.p21