Contributions of social psychology to the formation of social representations that surrender of prejudice: an a experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.07.p95

Keywords:

Social Psychology, Homosexuality, Human Rights Education

Abstract

It is reported in this Article actions undertaken during an experience of university extension, mediated by social psychology and the category of analysis of the Social Representations. The practice has happened in a Reference Center for Social Assistance with six adolescents, whose themes of the meetings was human sexuality, with a focus on homosexuality. During the discussions with participants, were identified prejudice in their way of relating with homosexual persons, expressed in feelings such as disgust and attitudes of detachment. In this direction, it has four meetings of psychoeducational guidance to be built new social representations that disclaim of prejudice. It has concluded from this work, stating that university extension favor the humanization of historically marginalized groups which are inserted into contexts of violence, however, only that is not enough, are necessary initiatives that aim to transformation in the mode of social production, in order to manage equitable and equal conditions of access to goods and services socially established.

Recebido em: 05/11/2019.
Aprovado em: 16/03/2020.

Author Biography

  • Nilma Renildes da Silva, UNESP - Bauru

    Professora doutora do departamento de psicologia da UNESP de Bauru

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Cartilha do Adolescente. Brasília – DF. 2012.

_____. Politica Nacional de Extensão Universitária. 2015. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%Adtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 13 set.2018.

_____. Ministério dos Direitos Humanos. Disque 100 registra aumento de 127% nas denúncias de homicídios de pessoas. 2018. Disponível em: http://www.mdh.gov.br/todas-as-noticias/2018/maio/disque-100-registra-aumento-de-127-nas-denuncias-de-homicidios-de-pessoas-lgbt-1. Acesso em 30 de jul. 2018.

CFP. Conselho Federal de Psicologia. Código de ética profissional do psicólogo. 2014.

CHAUÍ, M. Ensaio: ética e violência. Revista Teoria e Debate, nº39, p.3. 1998. Disponível em: http://www. fpa.org.br/conteudo/ensaio-etica-e-violencia. Acesso em 01. set. 2018.

COLARES, A. F. V.; SILVA, L. O; FREITAS, A. F. O cinema nacional é preconceituoso? Reflexões sobre (o poder da) mídia, representações sociais e homossexualidade. REBELA-Revista Brasileira de Estudos Latino-Americanos, v. 5, n. 1, 2015.

FREIRE, P. Direitos Humanos e Educação Libertadora. In: FREIRE, A. M. A. (Org.). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, p. 99. 2001.

GUARESCHI, P. A. Ética, Justiça e Direitos Humanos. Em: Comissão Nacional de Direitos Humanos do Conselho Federal de Psicologia. Psicologia, Ética e Direitos Humanos. Brasília, CFP, 1998.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. Em: _____. As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, p. 17-44. 2001.

LACERDA, M.; PEREIRA, C.; CAMINO, L Um estudo sobre as formas de preconceito contra homossexuais na perspectiva das representações sociais. Psicologia: reflexão e crítica, v.15, n.1, p.165-178, 2002.

LANE, S. T. M. O que é psicologia social. Brasiliense, 2017.

MARINHO, G. Educar em direitos humanos e formar para a cidadania no ensino fundamental. Coleção Educação para direitos humanos. São Paulo: Cortez, p.51. 2012.

MARTIM-BARÓ, I. Ação e Ideologia. 8. ed. San Salvador: UCA Editores. 1997.

MISKOLCI, R. Machos e Brothers: uma etnografia sobre o armário em relações homoeróticas masculinas criadas on-line. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1: 424, janeiroabril/2013.

OMS. Saúde Sexual. Genebra. 2017. Disponível em: http://www.who.int/topics/sexual_health/en/ 2.

PINHO, F. A.; NASCIMENTO, F. A. História, memória e esquecimento no cinema brasileiro: a contribuição da organização da informação na reconstrução da imagem social do personagem homossexual. Logeion: Filosofia da Informação, v. 3, n. 1, p. 42-63, 2016.

ROCHA, V. L. B.; RANGEL, M. A diversidade sexual permeada pela teoria das representações sociais: uma revisão narrativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 11, n. 2, p. 783-794, 2016.

SILVA, N. R. da. Relações sociais para superação da violência no cotidiano escolar e processos formativos de professores. 297f. 2006. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2006.

SPINK, M. J. P. O conceito de representação social na abordagem psicossocial. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 300-308. 1993.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1990.

Published

2020-04-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Contributions of social psychology to the formation of social representations that surrender of prejudice: an a experience report. (2020). Educação Em Revista, 21(01), 95-108. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.07.p95

Most read articles by the same author(s)