Continuous training of teachers: between practices and narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.07.p99

Keywords:

Continuous training, School routine, Creative qualification

Abstract

This article is a clipping of the work “Continuous training: drawing the strands and creating possibilities from the school life”, whose main objective was to study the continuous training processes, which are developed in school routines. In the study, the teacher’s daily compositions were followed, searching for gaps, in order to understand how the lecturer training is constituted in the school life. The research was developed in partnership with a group of teachers of a public school in Venda Nova do Imigrante, in the state of Espírito Santo. On this clipping, it is shown the obtained results from the compositions with the Arts teacher in the building process of the teaching work. The creative qualification is highlighted by the perspective of Virgínia Katrup and the experience aspect is discussed based on studies of Jorge Larrosa. The interview with the Arts teacher helps us understand the questions of the research “How do teachers experience the continuous training in the school life? Where do they find assistance in learning how to teach?”Thus, the results showed that the continuous training is developed from the school environment by teachers in their everyday moments, and the information sharing among teachers is presented as a powerful strategic tool in their qualification.

Recebido em: 02/07/2019
Aceito em: 29/07/2019

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Heloisa Raimunda Herneck, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

    Professor Adjunto III – Departamento de Educação da UFV. Graduação em Pedagogia, 1992, UFV; Mestrado em Educação, 2002, UFSCar; Doutorado em Educação, 2007, UFSCar.

References

ALVES, Nilda. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (orgs.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produções de subjetividades. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Vitória, ES: NUPEC/UFES, 2012.
ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. Uma infinidade de mundos possíveis- fragmentos de um discurso em construção. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 1997, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 1997.
AZEVEDO, Joanir Gomes. Fazer com paixão sem perder a razão: retalhos de uma experiência em escola pública de tempo integral. 2001. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2001.
BARROS, Manoel de. 1916 – Biblioteca Manoel de Barros [Coleção] / Manoel de Barros. São Paulo: LeYa, 2013.
BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasilense, 2012.
BRITO, Maria dos Remédios. Dialogando com Gilles Deleuze e Félix Guattari sobre a ideia de subjetividade desterritorializada. Alegrar, nº 9, jun./2012. - ISSN 18085148. Disponível em: <www.alegrar.com.br> Acesso em: 12/09/2018.
CARVALHO, Janete Magalhães. Potência das redes de conversação na formação continuada de professores. In: SUSSEKIND, Maria Luiza; GARCIA, Alexandre (orgs.). Universidade-escola: diálogos na formação continuada de professores. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2011.
CARVALHO, Janete Magualhães. Formação de professores como redes de conversações: por um devir-docência. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; REIS, Graça (orgs.). Pesquisas com formação de professores: rodas de conversa e narrativas de experiências. Petrópolis RJ: DP et Alii, 2017.
CASTRO, Letícia Oliveira de. Formação continuada: tecendo redes e construindo possibilidades com os cotidianos escolares. Dissertação (Mestrado em Educação) – PPGE – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, 2017.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor: variáveis e variações. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 36., 2013, Goiânia-GO. Anais...Goiânia, 2013.
GARCIA, Alexandre. Esboços e composições cotidianas: currículos, políticas e matizes na formação de professores. In: SUSSEKIND, Maria Luiza; GARCIA, Alexandre (orgs.). Universidade-escola: diálogos na formação continuada de professores. Petrópolis, RJ: De Petrus et Alii; FAPERJ, 2011.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br.
_________. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n.1, p. 17-27, jan./jun. 2001.
_________. Conversando sobre políticas cognitivas e formação inventiva. In: DIAS, Rosimere de Oliveira (org.). Formação Inventiva de Professores. Rio de Janeiro: Lamparina, 2012.
LACERDA, Mitsi Pinheiro de. A professora e o cotidiano da cidade pequena. Niterói: Editora da UFF, 2014.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: AND, J. W. G.C. A. (orgs.). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
REIS, Graça; FLORES, Renata. Sobre a hegemonia do conhecimento: uma proposta de diálogo em busca de desinvibilização de práticas curriculares cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; REIS, Graça (orgs.). Pesquisa com formação de professores: rodas de conversa e narrativas de experiência. Petrópolis, RJ: DP et Alii, 2017.
TORRES, Rosa Maria. Melhorar a qualidade da educação básica? as estratégias do Banco Mundial. In: TOMMASI, L. De; WARDE, J.M: HADDAD, S. (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez/Ação Educativa - PUC-SP, 1996, p. 125-194.

Published

2019-09-05

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Castro, L. de O., & Herneck, H. R. (2019). Continuous training of teachers: between practices and narratives. Educação Em Revista, 20(2), 99-108. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n2.07.p99