Cinema and Deleuze: possible crossings In Higher Education and Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.05.p61

Keywords:

Cinema, Deleuze, Education, Thought

Abstract

The present study shares some propositions and experiments with cinema in a postgraduate discipline in Education, and in the school space with elementary students, final years. The framework of readings and moves realized through the experiences with three filmic narratives: “In Time” (2011), “Medianeras” (2011) and “The Giver” (2014) which were related to the notions that the philosopher Gilles Deleuze proposed on cinema. As methodological process, we used the mining as a possibility of producing data and this writing, because we collected and problematized the elements that affected us during the meetings, such as: speeches, readings, fragments of the films and writings, to think the conception of cinema in education. The proposed movement was to look at the films as mobilizers of thought, by situating as problematic the question - how can the filmic images activate the thought and produce writings to think education? As a result we present the meaning productions activated by students and researchers through the three films as a way of thinking, but also of looking at images in their distortions, their incipience, not in the search for truth, essence, but in the extent that seeing is letting go beyond the visible field; seeing is moving thought and also creating.

Recebido em: 05/01/2019.
Aprovado em: 21/02/2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Angélica Neuscharank, Universidade Federal de Santa Maria

    Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2015/em curso). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2013/ 2015), ambos na linha de Pesquisa Educação e Artes - LP4. Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação Aplicadas à Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2013/2014). Graduada em Artes Visuais - Licenciatura plena, pela Universidade Federal de Santa Maria (2008/ 2011). Atuou como bolsista de iniciação à docência, PIBID/ARTES VISUAIS (2010/2012), como professora no ensino fundamental e médio da Rede Pública Estadual de São Sepé - RS (2012/2015), como professora do ensino fundamental e médio do Instituto Metodista Centenário (2012/2014), como professora do Colégio Riachuelo Camobi (2015/2015), como professora Substituta do Departamento de Metodologia do Ensino (MEN) do Centro de Educação (CE) na Universidade Federal de Santa Maria, atuando nos cursos de Graduação em Pedagogia Diurno e Noturno, Educação Especial e Licenciatura em Artes Visuais (2016/ 2018). Vem desenvolvendo estudos nas áreas de Educação e Artes Visuais com ênfase nas filosofias da diferença. Editora Gráfica e Visual da Revista Digital do LAV (Qualis B1 em Artes e B2 em Educação) e atualmente trabalha como editora gráfica de capas para periódicos científicos. É membro pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC) e do Fiandar, ambos vinculados ao CNPq.

  • Marilda Oliveira de Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

    Licenciada em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Santa Maria (1987). Bacharel em Desenho e Plástica (Cerâmica) pela Universidade Federal de Santa Maria (1987). Mestre em Antropologia Social pela Universidad de Barcelona (1990) e Doutora em História, Geografia e História da Arte pela Universidad de Barcelona (1995). Professora Associada IV do Departamento de Metodologia do Ensino, do Centro de Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Atua na Graduação no Curso de Licenciatura em Artes Visuais. Coordenou o Subprojeto PIBID Artes Visuais (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência) de 2010 à 2017. Membro da International Society for Education through Art, InSEA. Sócia da ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação. Vice Coordenadora do GT 24 Educação e Arte da ANPED. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado (PPGE/CE/UFSM), na Linha de Pesquisa LP4: Educação e Artes. Coordenadora do GEPAEC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura da UFSM. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Escrileituras da Diferença em Filosofia-Educação da UFRGS e do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação da UFG. Editora Chefe da Revista Digital do LAV (Qualis B1 em Artes e B2 em Educação). Desenvolve pesquisas na área de Educação e Artes Visuais, com ênfase em Educação, nas temáticas: Docência como campo de experimentação; Educação e cultura visual em processos formativos; Experiência educativa em artes visuais; Educação e Filosofias da diferença para pensar a leitura e a escrita com imagens.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985, p. 1972-1990.
DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1991.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2 - A imagem-tempo. [Trad. Eloisa de Araujo Ribeiro]. São Paulo: Brasiliense, 2005.
DIDI-HUBERMAN. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 2010.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Televisão & educação: fruir e pensar a TV. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n. 2, jul./dez. 2011.
LEVY, Tatiana Salem. A experiência do fora: Blanchot, Foucault e Deleuze. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
MARCELLO, Fabiana Amorim de; FISCHER, Rosa Maria Bueno. Tópicos para Pensar a Pesquisa em Cinema e Educação. Educação & Realidade, v. 36, n. 2, p. 505-519, mai./ago. 2011.
NEUSCHARANK, Angélica. Uma docência pela garimpagem: encontros com signos. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015.
PELBART, Peter Pal. O tempo não-reconciliado. São Paulo: Perspectiva, 2007.
VASCONCELLOS, Jorge. A Pedagogia da Imagem: Deleuze, Godard - ou como produzir um pensamento do cinema. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 155-168, 2008.
VAZ, Aline Aparecida de Souza. A hipermodernidade da Buenos Aires fílmica em Medianeras (Gustavo Taretto; 2011). Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 11, n. 23, 2015.
Filmografias
O preço do amanhã. Direção de  Andrew Niccol. Estados Unidos. 2011. 109 min.
Medianeras. Direção de Gustavo Taretto. Argentina. 2011. 95 min.
O doador de memórias. Direção de Phillip Noyce. Estados Unidos. 2014. 97 min.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Neuscharank, A., & Oliveira, M. O. de. (2019). Cinema and Deleuze: possible crossings In Higher Education and Basic Education. Educação Em Revista, 20(01), 55-68. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.05.p61