School without party program: radical despolitization and ideological direction in the Public Education

Authors

  • Leonardo Dorneles Gonçalves Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Ricardo Gonçalves Severo Universidade Federal do Rio Grande - FURG

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.06.p77

Keywords:

School Without Party, Public education, Ideology

Abstract

We analyze the “School without party” program considering its historical characteristics, foundations and propositions. Explain the ideological principles of the program, contrary to the neutrality discourse pronounced by its main representatives, to alert the consequences to the public character of the Brazilian education constitute the objectives of this text. Considering the works of Fernandes (2009), Iasi (2011), Marenco (2014), Singer (2012) among others, the work was produced from lectures and conferences of its authors for students and professors at schools and universities in the south of Brazil. We understand that the program “School without Party”, despite the rhetoric for political and scientific neutrality, has relations with conservative, religious orientations and social groups linked to parties that in the Brazilian political spectrum are on the right. Therefore, his work has a clear and explicit ideological position in the fight against the postulates that sustain democracy, access to the broad scientific knowledge, reaching the possibilities of the human formation of children and young people in Brazilian public schools.

Recebido em: 12/11/2017.
Aprovado em: 13/06/2019.

Author Biographies

  • Leonardo Dorneles Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande - FURG
    Doutor em Educação. (UFPEL). Docente do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG
  • Ricardo Gonçalves Severo, Universidade Federal do Rio Grande - FURG
    Doutor em Sociologia. (PUCRS) Docente do Instituto de Ciencias Humanas e da Informação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG

References

BRASIL. Agenda Juventude Brasil: pesquisa nacional sobre perfil e opinião dos jovens brasileiros. Brasília: Secretaria Nacional da Juventude, 2013.
ARCARY, V. Um reformismo quase sem reformas: uma crítica marxista do governo Lula em defesa da revolução brasileira. São Paulo: Sundermann, 2015.
CÂMARA DOS DEPUTADOS. PL n. 867 de 2015. Disponível em http://www.camara.gov.br/sileg/integras/1317168.pdf Acesso 08/11/2017 às 16h51min.
CATANNI, A. D. O significado dos protestos urbanos segundo o mainstream econômico. IN: CATANNI, A. D. (Org.). Protestos: análises das ciências sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2014.
CIAVATTA, M. Resistindo aos dogmas do autoritarismo. IN: Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira / (Org.) FRIGOTTO, Gaudêncio. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.
ESPINOSA, Betty R S. e QUEIROZ, Felipe B. C. Breve análise sobre as redes do Escola sem Partido. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. . Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.
FERNANDES, F. Revolução Burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.
FRIGOTTO, G. A gênese das teses da Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, G (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ-LPP, 2017.
IASI, M. L. Ensaio sobre a consciência e emancipação. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
MARENCO, A. As duas Caudas de Gauss: minorias, protesto e representação política. In: CATANNI, A. D. (Org.). Protestos: análises das ciências sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2014.
MARX, K. ENGELS, F. Manifesto Comunista. São Paulo: Boitempo, 2007.
PENNA, F. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, G (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ-LPP, 2017.
SANTOS, J. V. T. dos. TEIXEIRA, A. N. Atores sociais jovens nos protestos de 2013. In: CATANNI, A. D. (Org.). Protestos: análises das ciências sociais. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2014.
SINGER, A. Os sentidos do Lulismo: reforma gradual e pacto conservador. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos

How to Cite

School without party program: radical despolitization and ideological direction in the Public Education. (2019). Educação Em Revista, 20(01), 69-85. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2019.v20n1.06.p77