Internship not required in teacher’s formation: between formation and work exploration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.08.p109

Keywords:

Work, Education.Internship no riquered, Teacher’sformation

Abstract

This text presents the reflections about the student’s reality in pedagogy degree, having as objective: identify if internship not required is formation activity or work’s exploration. The theorical contribution that bases this analysis is the historical and dialectical materialism, explaining how students that come from work class is subject to exploration in capitalist logic, even if the activity is considered not work.The data were collected from interview 239 internship students, between 2014 and 2015 and shows that the students that make this activity for maintenance and to keep yourself in the University, this process is similar to general work’s exploration and, that the activities can not be fit the stage of your formation.

Recebido em: 09/01/2017.
Aprovado em: 01/10/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Cristina Demschinski, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

    Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa.

  • Simone de Fátima Flach, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG
    Doutora em Educação. Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Pesquisadora integrante do Grupo de Pesquisa Capital, Trabalho, Estado, Educação e Políticas Educacionais - GPCATE.

References

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as Metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo : Cortez, 7ª ed., 2000.
AUGUSTO, M. H. A valorização dos professores da educação básica e as políticas de responsabilização: o que há de novo no plano nacional de educação? Cadernos Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 535-552, set./dez., 2015.
BARTALOTTI, C. C. Inclusão social das pessoas com deficiência: utopia ou possibilidades? São Paulo: Paulus, 2006.
BRASIL. Presidência da república, Lei n° 11.788, de 25 de setembro de 2008. Revoga as leis nos6.494, de 7 de dezembro de 1977, e 8.859, de 23 de março de 1994, o parágrafo único do art. 82 da Lei n° 9.394 de 20 de dezembro de 1966, e o art. 6° da Medida provisória n° 2.164-41, de 24 de agosto de 2001. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm> Acesso em: 29 mar. 2015.
BRASIL. Presidência da República, Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em 29 mar. 2015.
CAPONE, L. A fraude à lei do estágio e a flexibilização do direito do trabalho. Revista do Tribunal Regional do Trabalho da 3ª Região, Belo Horizonte, v.51, n.81, p. 47-70, jan./jun.2010.
DELGADO, M. G. Curso de direito do trabalho. 7. ed. São Paulo: LTr, 2009.
ENGELS, F. A Dialética da Natureza. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GATTI, B.A.; BARRETO, E.S.S. Professores: aspectos de sua profissionalização,formação e valorização social. Brasília, DF: UNESCO, 2009. (Relatório de pesquisa).
GATTI, B. A. Formação de Professores no Brasil: características e problemas. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010.
GROCHOSKA, M. A. Políticas educacionais e a valorização do professor: carreira e qualidade de vida dos professores de educação básica do município de São José dos Pinhais,- PR. 2015. 269 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná - UFPR. Curitiba. 2015.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
MARX, K. Contribuição à crítica da economia política.São Paulo : Expressão Popular, 2008 .
ROUSSEAU, J. J. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
SAVIANI, D. O trabalho com princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETI, C. J. et al. Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 151-168.
SCHEIBE, L. valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo plano nacional de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 981-1000, jul./set. 2010.
TONET, I. Desafios atuais para a classe operária.(s/d). Disponível em: <http://ivotonet.xpg.uol.com.br/arquivos/DESAFIOS_ATUAIS_PARA_A_CLASSE_OPERARIA.pdf>Acesso em: 10 mar. 2016
VARGAS, H. M.; PAULA, M. de F. C. A inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhador-estudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado. Avaliação. Campinas, v.18, n.2, p.459-485, jul. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v18n2/11.pdf>. Acesso em: 16 jul. 2016.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Demschinski, S. C., & Flach, S. de F. (2018). Internship not required in teacher’s formation: between formation and work exploration. Educação Em Revista, 19(2), 109-128. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.08.p109