Assessment of Schools, Change and Innovation of Leadership Processes and School Work Management - a Meta-Analysis Drawn from Official Reports

Authors

  • Henrique Pereira RAMALHO Escola Superior de Educação de Viseu

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n2.02.p7

Keywords:

External evaluation of schools, School leadership and management, Change and innovation of curricular and pedagogical work

Abstract

Under the yoke of change and innovation in the processes of leadership and management of school work drawn by the normative spectrum of the Law n.º 31/2002, of 20 December, our analysis has the first objective of understanding the official discourse around the role of those leaders, taking into account the criteria, attributes, indicators and assertions that mark their architecture according to the following categories and respective domains of indicators: i) school organization and management; ii) strategic planning; iii) self-regulation and improvement of educational action. A second objective is to analyze the centralities that this conception emphasizes, in order to (re) interpret the official discourse on the change and innovation of educational leadership and management within Portuguese schools. Methodologically, we proceed to a systematic meta-analysis (EGGER; SCHNEIDER; DAVEY-SMITH, 1998; CASTRO, 2001; ZIMMER, 2004) of content to the corpus of seven annual reports on the external evaluation of schools, covering the period between the 2006-2007 and 2012-2013. Interpretatively, the rationality explained by the official discourse raises the obligation to present innovative procedures and results in the image of a central evaluation framework, adding a minimalist and instrumental vision of the curricular and pedagogical leaderships of the periphery.

Recebido em: 24 de outubro de 2016.
Aceito em: 10 de outubro de 2017.

Author Biography

  • Henrique Pereira RAMALHO, Escola Superior de Educação de Viseu

    Professor Adjunto e Coordenador da Área Disciplinar de Ciências da Educação, do Departamento de Psicologia e Ciências da Educação da Escola Superior de Educação de Viseu. Coordenador do Curso de Apoio à Infância. Membro da Comissão Científica de Psicologia e Ciências da Educação. Doutor em Administração e Organização Escolar pela Universidade do Minho (Portugal). Endereço eletrônico: hpramalho@esev.ipv.pt.

References

AFONSO, A. Questões, Objetos e Perspetivas em Avaliação. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 487-507, jul. 2014.

AFONSO, A. Gestão, Autonomia e Accountability na Escola Pública Portuguesa: breve diacronia. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 26, n. 1, p. 13-30, jan./abr, 2010.

ALMEIDA, J.; PINTO, J. A Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Editorial Presença, 1995.

BALL, S. Performatividade, Privatização e o Pós-Estado do Bem-Estar. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1105-1126, Set./Dez. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22613.pdf. Acesso em: 18 julho de 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; Almedina Brasil, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BARROSO, J. Direcção de Escolas e Regulação das Políticas: em busca do unicórnio. In: NETO-MENDES, A., et al., (org.). A Emergência do Director da Escola: questões políticas e organizacionais. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011. p. 11-21.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BOLÍVAR, A. Melhorar os processos educativos. O que nos ensina a investigação. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2012.

BOLÍVAR, A. Como melhorar as escolas: estratégias e dinâmicas de melhorias das práticas educativas. Porto: Edições ASA, 2007.

BRAUN-THÜRMANN, H. Innovation. Bielefeld: Transcript Verlag, 2005.

BROADFOOT, P. M. Evaluation, assessment and society. Philadelphia: Open University Press, 1996.

BROWN, P.; LEVINSON, S. Politeness some universals in language usage. London: Cambridge, 1987.

CANÁRIO, R. Inovação e projeto educativo de escola. Lisboa: Educa, 1992.

CARDOSO, T. Interação verbal em aulas de línguas: meta-análise da investigação portuguesa entre 1982 a 2002. 2007. 436 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) – Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal, 2007.

CASTRO, A. Revisão sistemática e meta-análise. 2001. Disponível em: http://www.usinadepesquisa.com/metodologia/wp-content/uploads/2010/08/meta1.pdf Acesso em: 10 jun. 2016.

CARVALHO, M. Inovação – Estratégia e Comunidades de Conhecimento. São Paulo: Atlas, 2009.

EGGER, M.; SCHNEIDER, M.; DAVEY-SMITH, G. Spurious precision? Meta-analysis of observational studies. British Medical Journal, Bristol, v. 316, n. 7125, p. 140-144, jan. 1998. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2665367/pdf/9462324.pdf. Acesso em: 12 jun. 2016.

ESTÊVÃO, C. O Novo Modelo de Direção e Gestão das Escolas Portuguesas: a mitologia racionalizadora de uma forma organizacional alternativa. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 8, n. 1, p. 87-98, 1995.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.

HARGREAVES, A. Os Professores em Tempo de Mudança. O Trabalho e a Cultura dos Professores na Idade Pós-Moderna. Lisboa: McGraw-Hill, 1998.

HYPOLITO, A. M. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out./dez., 2010.

LESSARD, C.; MERIEU, P. (org.). L’obligation de résultats en éducation. Québec (Canada): Les Presses de l’Université Laval, 2004.

LIMA, L. Gestão Democrática das Escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação e Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, out.-dez., 2014.

LIMA, L. Conceções de Escola: para uma hermenêutica organizacional. In: LIMA, L. (Org.). Perspetivas de Análise Organizacional da Escola. Gaia: Fundação Manuel Leão, 2011. p. 15-57.

LIMA, L. Organização Escolar e Democracia Radical. Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

LIMA, L. Reformar a administração escolar: A recentralização por controlo remoto e a autonomia como delegação política. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 8, n. 1, p. 57-71, 1995.

LÜCK, H. Dimensões de Gestão Escolar e suas Competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.

MEIRIEU, P. L’école entre la pression consumériste et l’irresponsabilité sociale. In: LESSARD, C.; MERIEU, P. (org.). L’obligation de résultats en éducation. Québec (Canada): Les Presses de l’Université Laval, 2004. p. 5-22.

OLIVEIRA, D. A.; JORGE, T. A. S. As Políticas de Avaliação, os Docentes e a Justiça Escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 2, p. 346-364, maio/ago., 2015. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss2articles/oliveira-jorge.pdf. Acesso em: 12 jul. 2016.

PORTUGAL. Lei n. 31, de 20 de dezembro de 2002. Aprova o sistema de avaliação da educação e do ensino não superior. Disponível em: http://www.ige.min-edu.pt/upload/Legisla%E7%E3o/Lei_31_2002.pdf. Acesso em: 16 jun. 2016.

RODRIGUES, P. L’Entretien de Recherche Comme Pratique d’Évaluation. In: FIGARI G.; ACHOUCHE, M. (Ed.) L’Activité Evaluative Réinterrogée: regards scolaires et sócioprofissionnels. Bruxelles: De Boeck Université, 2001. p. 219-225.

SAKAR, S. Inovação: Metamorfoses, Empreendedorismo e Resultados. In: TERRA, J.C.C. (Org.). Inovação – quebrando paradigmas para vencer. São Paulo: Editora Saraiva, 2007. p. 27-31.

SANTOS GUERRA, M. Las Feromonas de la Manzana. In: Machado J.; Alves J. M. (org.) Melhorar a Escola - Sucesso Escolar, Disciplina, Motivação, Direção de Escolas e Politicas Educativas. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa/Centro de Estudos em Desenvolvimento Humano (CEDH) & Serviço de Apoio a Melhoria das Escolas (SAME), 2013. p. 123-131.

SENGE, P. Conduzindo organizações voltadas para o aprendizado: o destemido, o poderoso e o invisível. In: HESSEMBEIN, F; GOLDSMITH, M.; BECKHARD, R. (Org.). O líder do futuro. São Paulo: Futura, 1996. p. 121-5.

SCHUMPETER, J. Capitalismo, Socialismo e Democracia. Zahar Editores, 1984.

SOARES, J. F. Escola Eficaz: Um estudo de caso em três escolas da rede pública do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte: GAME/FAE/UFMG, 2002.

STUFFLEBEAM, D. L.; SHINKFIELD, A. J. Evaluación Sistemática: guía teórica e práctica. Barcelona: Ediciones Paidós, 1989.

TENTI FANFANI, E. Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 99, p. 335-353, maio/ago., 2007.

VEIGA, I. P. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2004.

YOUNG, M. Conhecimento e Currículo: do socioconstrutivismo ao realismo social na sociologia da educação. Porto: Porto Editora, 2010.

WEBER, M. Economia e Sociedade: Fundamentos da Sociologia Compreensiva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1991.

ZIMMER, L. Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, Malden, v. 53, n. 3, p. 311-318, fev. 2004.

Published

2017-11-06

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Assessment of Schools, Change and Innovation of Leadership Processes and School Work Management - a Meta-Analysis Drawn from Official Reports. (2017). Educação Em Revista, 18(2), 7-26. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n2.02.p7