Training of childhood education professionals: revealing relations between identity and action with babies and small children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.02.p9

Keywords:

Identity, Childhood Education, Training of Teachers

Abstract

This text originates from a finished masters research. The study was developed in a University Extension Project of permanent formation and in a context for professionals who act in Childhood Education in a city inner the State of São Paulo. The research aimed to know and comprehend possible relations between identity and action/doings of Childhood Education professionals. Through qualitative approach, it was used focal group, implemented with 16 participants of the Project. Data analysis was based on content analysis. In this context, we presented results referred to the guideline “Identity”. Among the results, we highlighted the relation between knowledge/ identity/ professional action. The identity of each one impacts their professional action, considering their way of being, preferences, likes, experiences, knowledge. These results argue the importance of a continuous training of teachers which additionally includes the history of life of teachers in action, considering that educators are teachers and people and that their identities nurture their professional action.

Recebido em: 31/08/2017.
Aprovado em: 24/07/2018.

Author Biographies

  • Andressa de Oliveira Martins, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, linha de pesquisa: Práticas sociais e Processos Educativos. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, linha de pesquisa: Práticas Sociais e Processos Educativos. Graduada em Pedagogia na Universidade Federal de São Carlos. Dedicando-se a área de Formação de Professores. Realiza estudos voltados para os temas referentes a formação inicial, continuada e desenvolvimento profissional docente, com ênfase na Educação Infantil. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Processos Formativos e Saberes da Docência (CNPq) e do Grupo de Pesquisas e Estudos: Processos Educativos de Crianças (CNPq). 
  • Aline Sommerhalder, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

    Professora Adjunto IV do quadro docente efetivo do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas, CECH- Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), campus de São Carlos/SP, atuando nos cursos de Licenciatura em Pedagogia.Professora do Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE)/UFSCar, atuando no campo da pesquisa educacional, na linha de Pesquisa Práticas Sociais e Processos Educativos, no eixo temático:Ensino e Aprendizagem de Crianças, Jovens e Adultos e Formação de Educadores (as) em Relações Humanas (orienta mestrado e doutorado). Doutora em Educação Escolar (2010) pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista - UNESP- Campus de Araraquara/SP.Mestre (2004) em Ciências da Motricidade - área de Pedagogia da Motricidade Humana pela mesma Universidade. Pedagoga (Licenciada) (2000) pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Instituto de Biociências- Campus de Rio Claro/SP ; Pesquisadora da área de Educação, com ênfase em investigações nas temáticas:Processos Educativos de Crianças. Educação Infantil. Estudos da Infância. Ensino e Aprendizagem de Crianças em contextos e cotidianos. Formação de Professores. Formação de Educadores para a Infância. Metodologias Lúdicas na Educação Básica. Coordenadora Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Processos Educativos de Crianças em Contexto/CNPq; Coordenadora Adjunto do Cfei - Centro de Pesquisa da Criança e de Formação de Educadores da Infância. Publicações na área de Ensino e de Aprendizagem de Crianças; Lúdico; Educação Infantil; Formação de Professores.

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Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Training of childhood education professionals: revealing relations between identity and action with babies and small children. (2018). Educação Em Revista, 19(2), 9-26. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.02.p9