Evaluation of Learning: Representations resulting From Established Practice in Initial Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.02.p7

Keywords:

Learning evaluation, Educational trends, Teacher Education

Abstract

This paper presents the results of a survey on representations about learning assessment of graduated students from Education course of a Paraná Public University. The goal is to verify that the representations of the students evaluation are associated with classification or formative assessment. To contextualize this study, we anchored in the assessment practices that emerge from the pedagogical trends characterized by Libâneo (1985). The methodological approach was qualitatively using a questionnaire. As a result, we see the need to rethink the teachers training, because if the construction of teacher identity is given from personal and professional experiences, discuss about the issues related to the assessment of learning can instigate less instrumental practices related to the processes of teaching and learning.

Recebido em: 09/10/2015.
Aprovado em: 06/12/2016.

Author Biographies

  • MARI CLAIR MORO NASCIMENTO, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

    Doutoranda em Educação na Unesp/Marília. Professora Colaboradora na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagem, Ensino e Narrativa de Professores (Geplenp) da Unesp/Assis. Endereço eletrônico: mariclairmoro@hotmail.com

  • RAQUEL LAZZARI LEITE BARBOSA, Faculdade de Filosofia Ciências – Unesp/Marília

    Professora adjunta na Faculdade de Ciências e Letras – Unesp/Assis e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia Ciências – Unesp/Marília. Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagem, Ensino e Narrativa de Professores (Geplenp) da Unesp/Assis. Endereço eletrônico: raqueleite@uol.com.br

  • SÉRGIO FABIANO ANNIBAL, Faculdade de Ciências e Letras – Unesp/Assis

    Professor Assistente Doutor na Faculdade de Ciências e Letras – Unesp/Assis. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagem, Ensino e Narrativa de Professores (Geplenp) da Unesp/Assis. Endereço eletrônico: annibal@assis.unesp.br

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; ECKHARDT, Carmen Avani. Avaliação e erro construtivo libertador: uma teoria prática includente em educação. Porto Alegre, EDIPUCRS, 2004.

ANDRÉ. Marli Elisa de A. D. de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2012.

ÁLVAREZ MÉNDEZ, Juan Manuel. Avaliar para conhecer, examinar para excluir. Tradução de Magda Schwartzhaupt Chaves. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BALLESTER, Margarita et al. Avaliação como apoio à aprendizagem. Tradução de Valéria Campos. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Ribeiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.

BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma emergente e prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2005.

BLOOM, Benjamin; HASTINGS, J. Thomas; MADAUS, George F. Manual de avaliação formativa e somativa do aprendizado escolar. Tradução de Liliam Rochlitz Quintão; Maria Cristina Fioratti Florez; Maria Eugênia Vanzolini. São Paulo: Livraria Pioneira de Ciências Sociais, 1983.

CATANI, Denice Barbosa et al. Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1993.

FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto Editores, 2005.

FERNANDES, Domingos. Avaliar para aprender: fundamentos práticas e políticas. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

GADOTTI, Moacir. Pensamento pedagógico brasileiro. São Paulo: Ática, 1987.

GATTI, Bernadete. Pesquisar em educação: considerações sobre alguns pontos-chave. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p.25-35, set./dez. 2006.

Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275003. Acesso em: 25 nov. 2014.

GRILLO, Marlene Correro. Por que falar ainda em avaliação, 2003. In: ERICONE, Délcia; GRILLO, Marlene. Avaliação: uma discussão em aberto. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2003. p. 13-30.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Tradução de Patrícia Chitonni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001.

LIBÂNEO. José Carlos. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítico social dos conteúdos. São Paulo. Loyola, 1985.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: sendas percorridas. 1992. 549 f. Tese (Doutorado em Filosofia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 1992.

MEZZAROBA, Leda; ALVARENGA, Georfravia Montoza. A trajetória da avaliação educacional no Brasil. In: ALVARENGA, Georfravia Montoza. Avaliar: um compromisso com o ensino e a aprendizagem. Londrina: Núcleo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional, 1999. p. 29- 82.

MIZUKAMI, Maria da Graça. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

RABELO, Edmar Henrique. Avaliação: novos tempos, novas práticas. Petrópolis: Vozes, 1998.

ROGERS. Carl. Liberdade para aprender. Tradução de Edgar de Godói da Mata Machado e Márcio Paulo de Andrade. Belo Horizonte: Interlivros, 1975.

ROGERS. Carl. Liberdade de aprender em nossa década. Tradução de José Octávio de Aguiar Abreu. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 40. Ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SCRIVEN, Michael. The Methodology of Evaluation. In: TYLER, Ralph.; GAGNE, Robert; SCRIVEN, Michael. Perspectives of Curriculum Evaluation. Washington, D.C: American Educational Research Association, 1967. p. 39-83.

SUHR, Inge Renate Froge. Processo avaliativo no ensino superior. Curitiba: Ibpex, 2009.

TYLER, Ralph Wilnfred. Princípios Básicos de Currículo e Ensino. Porto Alegre: Globo, 1974.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELLOS. Celso dos Santos. Avaliação: superação da lógica classificatória e excludente – do é proibido reprovar aos é preciso garantir a aprendizagem. São Paulo: Libertad, 1998.

Published

2017-06-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Evaluation of Learning: Representations resulting From Established Practice in Initial Education. (2017). Educação Em Revista, 18(1), 7-22. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18n1.02.p7

Most read articles by the same author(s)