Working conditions and stress on teachers of Public Schools of Divinopolis, MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.09.p129

Keywords:

Teaching Work, Working Conditions, Stress

Abstract

This study aimed to analyze the working conditions of teachers in state schools in Divinópolis-MG and verify their relationship to the teacher stress. To obtain the data a questionnaire was used to characterize the working conditions and the Symptom Inventory Stress. To investigate the relationship between working conditions and stress, we used the ?2 test (Chi-square). Study participants were 95 teachers. Among the working conditions analyzed, stood out negatively inadequate infrastructure of schools, violence against teachers and dissatisfaction with pay. With regard to stress, it was found that 58% of sampled showed some level of stress, which was significantly associated with the fact of the teaching work in more than two shifts and have witnessed / experienced violence at school. These findings underscore the importance of valuing the teaching profession in order to minimize the role of the health impacts of this worker.

 

Recebido em: 06/06/2017.
Aprovado em: 06/10/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, S. M et al. O. Prevalência de sintomas de estresse nos estudantes de medicina. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 58, n. 1, p. 34-38, jan. 2009.
ANDRADE, P.S.; CARDOSO, T. A. O. Prazer e dor na docência: revisão bibliográfica sobre a Síndrome de Burnout. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 21, p. 129-140, abr. 2012.
Batista, J. B. V. et al. Prevalência da Síndrome de Burnout e fatores sociodemográficos e laborais em professores de escolas municipais da cidade de João Pessoa, PB. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 13, n.3, p.502-512, jun. 2010.
BORSOI, I. C. F. Da relação entre trabalho e saúde à relação entre trabalho e saúde mental. Revista Psicologia e Sociedade, Rio Grande do Sul, v. 19, n.1, p.103-111, mar. 2007.
CARLOTTO, M. S.; PALAZZO, L. S. Sindrome de burnout e fatores associados: Um estudo epidemiológico com professores [Factors associated with burnout’s syndrome: An epidemiological study of teachers]. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n.05, p. 1017-1026, mai. 2006.
CARVALHO, A. J. F. P.; Alexandre, N. M. C. Sintomas osteomusculares em professores do ensino fundamental. Revista Brasileira de Fisioterapia, São Carlos, v. 10, n. 1, p. 35-41, Ago.2006.
CHAUÍ, M. S. Convite à Filosofia. 14. ed. São Paulo: Ática, 2010.
COSTA, M.; Accioly Júnior, H.; Oliveira, J.; Maia, E. Estresse: diagnóstico dos policiais militares em uma cidade brasileira. Revista Panamericana de Salud Pública, v. 21, n. 4, p. 217-222, jan. 2007.
CRUZ, R. M. et al. Saúde docente, condições e carga de trabalho. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), USA, v. n. 4, p. 147-160, jul. 2010.
FERREIRA, A. L.; SCHRAMM, F. R. Implicações éticas da violência doméstica contra a criança para profissionais da saúde. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 34, n. 6, p. 659-665, ago. 2000.
FUESS, V. L. R.; LORENZ, M. C. Disfonia em professores do ensino municipal: prevalência e fatores de risco. Revista Brasileira de Otorrinolaringologia, São Paulo, v. 69, n. 6, p. 807-12, dez. 2003.
GASPARINI, S. M.; BARRETO, S. M.; Assunção, A. A. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, ago.2005.
GOMES, A. P. R.; QUINTÃO, S. R. Burnout, satisfação com a vida, depressão e carga horária em professores. Análise Psicológica, Lisboa, v. 29, n. 2, p. 335-344, abr. 2011.
JARDIM, R.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. Condições de trabalho, qualidade de vida e disfonia entre docentes. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.10, n. 23, p. 2439-2461, abr. 2007.
KOEHLER, S. M. F. Violência na escola: a mediação do professor. In: BRASIL: Ministério da Educação. Debate: violência, mediação e convivência na escola. Boletim, 2005, p. 32-43.
LAGO, R. R.; CUNHA, B. S.; BORGES, M. F. S. Percepção do trabalho docente em uma universidade da região norte do Brasil. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 429-450, ago. 2015.
LIMA, M. F. E. M.; LIMA-FILHO, D. O. Condições de trabalho e saúde do/a professor/a universitário/a. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 62-82, nov. 2009.
LIPP, M. E. N. (Org). O Stress do Professor. São Paulo: Campinas: Papirus, 2002.
LIPP, M. E. N. Manual do Inventário de Sintomas de Stress para Adultos de Lipp (ISSL). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.
LIPP, M. E. N. Mecanismos neurológicos do stress: teoria e aplicações clínicas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
LIPP, M. E. N.; GUEVARA, A. J. H. Validação empírica do Inventário de Sintomas de Stresse. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 3, n.11, p. 43-49, set. 1994.
LIPP, M. E. N.; MALAGRIS, L. M. Manejo do estresse. In: RANGÉ, B. (Org.). Psicoterapia Comportamental e Cognitiva: pesquisa, prática, aplicações e problemas.  São Paulo: Psy, 1998. p. 279-292.
LOBATO, V. S.; PLACCO, V. M. N. S. Concepções de professores sobre questões relacionadas à violência na escola. Psicologia da educação, São Paulo, v. 01, n. 24, p. 73-90, mar. 2007.
MAZON, V.; CARLOTTO, M. S.; CÂMARA, S. Síndrome de Burnout e estratégias de enfrentamento em professores. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 60, n. 1, p. 55-66, jan. 2008.
MINAS GERAIS. Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais. Lista de escolas. Divinópolis: SRE; 2017. [atualizado em 2017]. Disponível em: <http://www2.educacao.mg.gov.br/parceiro/lista-de-escolas>. Acesso em: 02 out. 2018.
Minayo M. C. S. Violência: um problema para a saúde dos brasileiros. In: Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Impacto da violência na saúde dos brasileiros. Brasília: Ministério da Saúde, 2005. p. 9-42.
NUNES SOBRINHO, F. P. O stress do professor do ensino fundamental: o enfoque da ergonomia. In: LIPP, M. E. N. (Org.). O stress do professor. Campinas: Papirus, 2002. p.81-94.
OLIVEIRA, D. A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas,v.25, n.89, p. 1127-1144, dez. 2004.
OLIVEIRA, E. C. S; MARTINS, S. T. F. Violência, sociedade e escola: da recusa do diálogo à falência da palavra. Psicologia & Sociedade, Rio Grande do Sul, v. 19, n. 1, p. 90-98, abr. 2007.
OLIVEIRA, M. G. M.; CARDOSO, C. L. Stress e trabalho docente na área da saúde. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 28, n. 2, p.135-141, jun. 2011.
Organização Mundial de Saúde/ World Health Organization. Global consultation on violence and health.Violence: a public health priority. Geneva: WHO, 1996. 
PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.
RAUSCH, R. B.; DUBIELLA, E. Fatores que promoveram mal ou bem-estar ao longo da profissão docente na opinião de professores em fase final de carreira. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n. 40, p. 1041-1061, dez. 2013.
SILVA JÚNIOR, J. R. Trabalho do professor na escola pública: breves considerações. In: MONFREDINE, Invanise (Org.). Políticas educacionais, trabalho e profissão docente. São Paulo: Xamã, 2008. p. 19-60.
SILVEIRA, K. A. et al. Estresse e enfrentamento em professores: uma análise da literatura. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 30, n. 4, p. 15-36, maio 2014.
SOUTO, R. M. A; PAIVA, P. H. A pouca atratividade da carreira docente: um estudo sobre o exercício da profissão entre egressos de uma Licenciatura em Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 1, p. 201-224, abr. 2016.
TARDIF, M.; LESARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência. Petrópolis: Vozes, 2000.
Vedovato, T. G.; Monteiro, M. I. Perfil sociodemográfico e condições de saúde e trabalho dos professores de nove escolas estaduais paulistas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v.42, n.2, p. 290-297, jan. 2008.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva, D. M. R., Rosa, E. D., Martins, A. A., Carballo, F. P., & Sousa, F. F. (2018). Working conditions and stress on teachers of Public Schools of Divinopolis, MG. Educação Em Revista, 19(2), 129-142. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.09.p129