Sleep and its interferent in learning

Authors

  • Arnaldo Nogaro URI Erechim/RS http://orcid.org/0000-0003-0517-0511
  • Idanir Ecco URI Erechim/RS
  • Ivania Nogaro Colégio Franciscano São José - Erechim. Professora da Rede Pública Estadual do RS.

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.07.p95

Keywords:

Learning, Sleep, Memory, Knowledge

Abstract

The article results from a bibliographical research, of a qualitative nature, in works and authors that have been concerned with approaching the subject of sleep and its relationship with learning. The goal is to demonstrate how sleep interferes or establishes different interfaces with learning. The intensification of studies on the subject is anchored in the discoveries of new technologies of study of the brain and the knowledge coming from different areas that are concerned with the lifestyle of the human being in the contemporary society. Knowledge of the positive effects of sleep or the consequences of their absence or inadequate quality is imperative for parents and educators to help their children and students to sleep better and better, consequently predispose to the conditions to learn more and have quality of life.

Recebido em: 05/05/2017.
Aprovado em: 10/09/2018.

Author Biographies

  • Arnaldo Nogaro, URI Erechim/RS

    Licenciado em Filosofia. Doutor em Educação. Professor do Departamento de Ciências Humanas da URI Erechim.

  • Idanir Ecco, URI Erechim/RS
    Licenciado em Filosofia. Mestre em Educação -UPF. Professor do Departamento de Ciências Hmanas da URI Erechim/RS.
  • Ivania Nogaro, Colégio Franciscano São José - Erechim. Professora da Rede Pública Estadual do RS.
    Licandiada em Pedagogia. Pós-Graduada em Educação Infantil; Psicopedaggogia e Orientação e Supervisão Educacional. Coordenadora Pedagógica no Colégio Franciscano São José - Erechim e na Escola São Vicente de Paula- Erechim- Rede Pública Estadual do RS.

References

AAMONDT, S. Bem-vindo ao cérebro de se filho: como a mente se desenvolve desde a concepção até a faculdade. São Paulo: Cultrix, 2013.
BADDELEY, A. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2011.
GAMA, M. A. Outros riscos psiquiátricos e de saúde mental. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 125-134.
HUFFINGTON, A. S. A terceira medida do sucesso. Rio de Janeiro: Sextante, 2014.
LILI MIN et al. (Orgs.) Tecla Sapiens: Neurociência para todos. Campinas: CurtNimuendajú, 2013.
LOCKE, J. Alguns pensamentos sobre educação. Portugal: Almeida, 2012.
LOUZADA, F. M. Atrasados e sonolentos. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 14, nº. 170, p.50-57, mar. 2007.
MORA, F. Continuum: como funciona o cérebro? Porto Alegre: Artmed, 2004.
NEVES, G. S. M. L. et al. Transtornos do sono: visão geral. Revista Brasileira de Neurologia, v. 49, n.2, p. 57-71, abr./jun. 2013.
RIBEIRO, S. Sonhos e memória. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 14, n. 170, p. 40-47, mar. 2007.
RIBEIRO, S. Sonhos podem prever o futuro. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 20, nº 256, p. 22-29, maio 2014.
RIBEIRO, C. R. F.; SILVA, Y. M. P. da; OLIVEIRA, S. M. C. de. O impacto da qualidade do sono na formação médica. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica. Acre, v.1, n.12, p.8-14, jan./mar., 2014.
RICH, M. As mídias e seus efeitos na saúde e no desenvolvimento de crianças e adolescentes: reestruturando a questão da era digital. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 31-48.
SILVA, E. C. da; TING, E. Tecnoestresse e o cérebro em desenvolvimento. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 234-242.
SOUSA, I. C. de; FERREIRA, D. L. Relação entre as pesquisas sobre o sono e a escola. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas/SP. Anais. Campinas: Unicamp, 2011, p. 1-9. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/listaresumos.htm Acesso em: 4 de junho de 2014.
STICKGOLD, R.; ELLENBOGEN, J. Dormir e Lembrar. Mente e Cérebro, São Paulo, v. 16, nº 191, p. 30-37, dez. 2008.
TODESCHINI, M. Especial Dormir para aprender. Veja. São Paulo, abril, Edição 2035, 21 de novembro de 2007.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Sleep and its interferent in learning. (2018). Educação Em Revista, 19(2), 95-108. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.07.p95