Sleep and its interferent in learning
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.07.p95Keywords:
Learning, Sleep, Memory, KnowledgeAbstract
The article results from a bibliographical research, of a qualitative nature, in works and authors that have been concerned with approaching the subject of sleep and its relationship with learning. The goal is to demonstrate how sleep interferes or establishes different interfaces with learning. The intensification of studies on the subject is anchored in the discoveries of new technologies of study of the brain and the knowledge coming from different areas that are concerned with the lifestyle of the human being in the contemporary society. Knowledge of the positive effects of sleep or the consequences of their absence or inadequate quality is imperative for parents and educators to help their children and students to sleep better and better, consequently predispose to the conditions to learn more and have quality of life.
Recebido em: 05/05/2017.
Aprovado em: 10/09/2018.
Downloads
References
BADDELEY, A. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2011.
GAMA, M. A. Outros riscos psiquiátricos e de saúde mental. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 125-134.
HUFFINGTON, A. S. A terceira medida do sucesso. Rio de Janeiro: Sextante, 2014.
LILI MIN et al. (Orgs.) Tecla Sapiens: Neurociência para todos. Campinas: CurtNimuendajú, 2013.
LOCKE, J. Alguns pensamentos sobre educação. Portugal: Almeida, 2012.
LOUZADA, F. M. Atrasados e sonolentos. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 14, nº. 170, p.50-57, mar. 2007.
MORA, F. Continuum: como funciona o cérebro? Porto Alegre: Artmed, 2004.
NEVES, G. S. M. L. et al. Transtornos do sono: visão geral. Revista Brasileira de Neurologia, v. 49, n.2, p. 57-71, abr./jun. 2013.
RIBEIRO, S. Sonhos e memória. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 14, n. 170, p. 40-47, mar. 2007.
RIBEIRO, S. Sonhos podem prever o futuro. Mente e Cérebro. São Paulo, v. 20, nº 256, p. 22-29, maio 2014.
RIBEIRO, C. R. F.; SILVA, Y. M. P. da; OLIVEIRA, S. M. C. de. O impacto da qualidade do sono na formação médica. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica. Acre, v.1, n.12, p.8-14, jan./mar., 2014.
RICH, M. As mídias e seus efeitos na saúde e no desenvolvimento de crianças e adolescentes: reestruturando a questão da era digital. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 31-48.
SILVA, E. C. da; TING, E. Tecnoestresse e o cérebro em desenvolvimento. In: ABREU, C. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 234-242.
SOUSA, I. C. de; FERREIRA, D. L. Relação entre as pesquisas sobre o sono e a escola. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011, Campinas/SP. Anais. Campinas: Unicamp, 2011, p. 1-9. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/listaresumos.htm Acesso em: 4 de junho de 2014.
STICKGOLD, R.; ELLENBOGEN, J. Dormir e Lembrar. Mente e Cérebro, São Paulo, v. 16, nº 191, p. 30-37, dez. 2008.
TODESCHINI, M. Especial Dormir para aprender. Veja. São Paulo, abril, Edição 2035, 21 de novembro de 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.