Full–Time Education: Between Past and Future

Authors

  • RENATA PORTELA RINALDI Universidade Estadual Paulista (Unesp)
  • NEIVA SOLANGE DA SILVA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18esp.07.p121

Keywords:

Full-time education, Basic education, Educational policy

Abstract

Studies on the theme of full-time education have been increasing in the last years in Brazil, especially after the creation of the More Education Program that emerges from the debate on public policies, such as the “All for Education Commitment” which provided the implementation of full-time education in an extended journey. In this context, the article presents a reflection on theme from its comprehension as a concept to the complexity of the analysis of its configuration over time in its aspects regarding the journey extension and the nature of the configuration of the full-time public school in Brazil. A study was carried out, based on the bibliographical and documentary research in national databases which aims to highlight a debate on the adopted models, on divergences and similarities in the theoretical constructions about the theme. The present analysis aims to contribute to the understanding of how theoretical and political changes that have occurred have resulted in the implantation and implementation of full-time education in the Brazilian scenario.

Recebido em: 15/12/2016.
Aprovado em: 08/02/2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • RENATA PORTELA RINALDI, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Professora da Universidade Estadual Paulista (Unesp), Campus de Presidente Prudente
    Departamento de Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutora em Educação. Endereço eletrônico: renata.rinaldi@fct.unesp.br

  • NEIVA SOLANGE DA SILVA

    Mestre em Educação. Supervisora de Ensino da Rede Municipal de Araçatuba. Endereço eletrônico: neiva_lee@hotmail.com

References

ANTUNES, A.; PADILHA, P. R. Educação Cidadã: Educação Integral: fundamentos e práticas. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.

ARROYO, M. G. O direito a tempos-espaços de um justo e digno viver. In: MOLL, J. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito aoutros tempos espaços educativos. Porto Alegre: Penso Editora, 2012. p. 33-45.

BARBOSA, J. M. O programa mais educação e os territórios educativos: o mito das cidades educadoras. In: SIMPOSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 26, 2013, Recife. Anais... Recife: Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE, 2013. p. 1-16.

BRASIL, Ministério da Educação. Caderno Educação Integral. Série Mais Educação.1 ed. Brasília: 2008. Disponível em: < <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cadfinal_educ_integral.pdf>. Acesso em: 01 out. 2015.

CAVALARI, R. M. F. Integralismo – ideologia e organização de umpartido de massa no Brasil (1932-1937). Bauru: EDUSC, 1999.

CAVALIERE, A. M. V. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 20, n. 46, p. 249-259, maio/ago. 2010.

CAVALIERE, A. M. V. Escolas de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em Aberto, Brasília, v. 21, n. 80, p. 51-63, abr. 2009.

CAVALIERE, A. M. V. A educação integral na obra de Anísio Teixeira. In: JORNADA DE PESQUISADORES DO CENTRO DE FILOSOFIA E CIÊNCIAS HUMANAS DA UFRJ, 6, 2004, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Centro de Filosofia e Ciências Humanas (CFCH), 2004. p. 1-12

CHAVES, M. Educação integral: uma proposta de inovação pedagógica naadministração escolar de Anísio Teixeira no Rio de Janeiro dos anos 30. In: CAVALIERE,A. M.; COELHO, L. M. C. da C. (Orgs.). Educação Brasileira e (m) tempo integral. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 43-59.

COELHO, L. M. C. da C.; MAURÍCIO, L. V. Sobre Tempo e Conhecimentos Praticados na Escola de Tempo Integral. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 4, p. 1095-1112, out./dez. 2016.

COELHO, L. M. C. da C. Alunos no ensino fundamental, ampliação da jornada escolar e educação integral. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPED, 34, Natal, 2011. Anais... Natal: ANPED, 2004. p. 1-17.

COELHO, L. M. C. da C. Escola pública de horário integral: um tempo (fundamental) para o ensino fundamental. In: ABRAMOWICZ, A. (Org.). Para além do fracasso escolar. 2 ed. Campinas: Papirus, 2006. p. 38-51

COELHO, L. M. C. Integralismo, anos 30: uma concepção de educação integral. In: JORNADA DO HISTEDBR - HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL, 5, Sorocaba, 2005. Anais... Sorocaba: HISTEDBR, 2005. p. 1-9.

COELHO, L. M. C. Educação integral: concepções e práticas na educação fundamental. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPED, 27, Caxambu, 2004. Anais... Caxambu: 2004. p. 1-19

DEWEY, J. O ato de pensar e a educação. In: DEWEY, J. (Org.). Democracia e educação: o ato de pensar e a educação. 3 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959. p. 167-169.

EAGLETON, T. De onde vem os pós-modernos. In: WOOD, E. M.; FOSTER, J. B. (Orgs.) Em defesa da história. Marxismo e pós-modernismo. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999. p. 23-32.

GALLO, S. A educação integral numa perspectiva anarquista. In: COELHO, L.

M. C. C.; CAVALIERE, A. M. V. (Org.). Educação Brasileira e(m) tempo integral. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 13-42.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24 ed., São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Paulo Freire, 2009.

GARDNER, H. The disciplined Mind. What all students should understand. New York: Simon &Shuster, 1999.

GONÇALVES, A. S. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, nº 2, Número especial Educação Integral. 2006. Disponível em: < http://www.sema.edu.br/editor/fama/livros/educacao/EDUCA%C3%87%C3%83O%20EM%20TEMPO%20INTEGRAL/REFLEXOES%20SOBRE%20A%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20INTEGRAL%20E%20A%20ESCOLA%20DE%20TEMPO%20INTEGRAL.pdf>. Acesso em: 06 fev. 2017

GHIRALDELLI JÚNIOR, P. História da educação. São Paulo: Cortez, 2001

MANIFESTO DE 7 DE OUTUBRO DE 1932. São Paulo: 1932. Disponível em:

<http://www.integralismo.org.br/?cont=75> . Acesso em: 21 jan. 2017.

MOLL, J. A agenda da educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. In: MOLL, J. (Org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 129-146.

PADILHA P. R.; SILVA, R. da (Org.). Educação com qualidade social: a experiência dos Ceus de São Paulo: Cortez/ Instituto Paulo Freire, 2004.

PARO, V. H. Escola de tempo integral: desafio para o ensino público. São Paulo: Cortez,1988.

PARO, V. H. Educação integral em tempo integral: uma concepção de educação para a modernidade. In: COELHO, L. M. C. da C. (Org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2009. p. 13-20

RINALDI, R. P.; BROCANELLI, C. R.; MILITÃO, S. C. N. Política educacional brasileira: implicações para o Projeto Educativo Escolar. In: SANTOS FILHO, J. C.(Org.). Projeto Educativo Escolar. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 91-122.

ROBIN, P. Manifesto a los Partidarios de la Educacion Integral: un antecedente de la Escuela Moderna. Barcelona: Pequeña Biblioteca Calamvs Scriptorivs, 1981.

ROMANELLI, O. de O. História da Educação no Brasil. 19ª ed. Petrópolis: Vozes,1997.

SALGADO, P. Despertemos a nação. Obras Completas, Vol. 10. Rio de Janeiro: José Olympio, 1935.

SILVA, J. A. de A. da; SILVA, K. N. P. Programa Mais Educação e Educação Integral no Governo Lula/Dilma: a “hegemonia às avessas”. In: Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação - ANPAE, 26, Recife, Maio. 2013. Disponível em: <http://www.anpae.org.br/simposio26/1comunicacoes/JamersonAntoniodeAlmeidadaSilva-ComunicacaoOral-int.pdf>. Acesso em: 06 fev. 2017.

TEIXEIRA, A. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógico, Rio de Janeiro, v.31, n.73, jan./mar. 1959. p.78-84.

TORRES, C. A. A política da educação não-formal na América Latina. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

YUS, R. Educação Integral: uma educação holística para o século XXI. MORAES, D. V. de (Trad.). Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2017-03-14

How to Cite

RINALDI, R. P., & SILVA, N. S. D. (2017). Full–Time Education: Between Past and Future. Educação Em Revista, 18(1), 121-138. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2017.v18esp.07.p121