The role of homework duty in families of popular classes
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.05.p65Keywords:
Family-School, Homework, Lower classesAbstract
The purpose of this paper is to discuss and analyze the family-school relationship through reflection on the role of homework in the context of the popular classes. The research was carried out in a public school in the outskirts of the city of Campo Grande, in Mato Grosso do Sul. The study was developed in a group of 20 families and the empirical material of the research originated from information from school documents, in the school context and questionnaires, which were operationalized in a Bourdieusian sociological analysis. The information produced and analyzed attest to objective conditions and family dynamics, availability of time and forms of capital, which reflect in the conception of homework for the family and for the student, as an awareness of the value of cultural capital and strategies in the constitution of the student habitus in students of the initial years of Elementary Education.
Recebido em: 12/01/2017.
Aprovado em:07/09/2018.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República. Assuntos estratégicos: social e renda. Brasília: Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República, 2014. Disponível em: <http://www.sae.gov.br>. Acesso em: 25 dez. 2016.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. ed. Campinas/SP: Papirus, 2011.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A; CATANI, A. (Org.). Escritos da educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 71-79.
BOURDIEU, P. A distinção: por uma crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo, SP: Edusp; Porto Alegre, SC: Zouk, 2007.
CARVALHO, M. E. P. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família-escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.09, n. 25, p. 94-104, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf /rbedu/n25/n25 a08.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.
NOGUEIRA, M. A. Um tema revisitado. As classes médias e a educação escolar. In: DAYRELL, J. et al. (Org.). Família, escola e juventude: olhares cruzados Brasil-Portugal. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2012. p. 110-131.
PORTES, E. A. O Trabalho escolar das famílias populares. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.) Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 61-80.
RESENDE. T. F. Entre escolas e famílias: revelações dos deveres de casa. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 40, p. 385-398, jan. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia /v18n40/14.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
RESENDE. T. F. Dever de casa, espelho de desigualdades educacionais e sociais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 03, p. 159-184, set. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n3/a08v28n03.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
SILVA, M. O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 10, n.29, p.152-163, mai./ago. 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a12.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
VIANA, M. J. B. Disposições temporais de futuro e longevidade escolar em famílias populares. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 195-215, jan./jun. 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/2175-795X.2009v27n1p195/12298>. Acesso em: 02 ago. 2018.
VIANA, M. J. B. Práticas socializadoras em famílias populares e a longevidade escolar dos filhos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 01, p. 421-440, mar. 2012. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a08.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
ZAGO, N. Processos de escolarização em famílias de camadas populares – As contradições da obrigatoriedade escolar. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 17-43.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.