The role of homework duty in families of popular classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.05.p65

Keywords:

Family-School, Homework, Lower classes

Abstract

The purpose of this paper is to discuss and analyze the family-school relationship through reflection on the role of homework in the context of the popular classes. The research was carried out in a public school in the outskirts of the city of Campo Grande, in Mato Grosso do Sul. The study was developed in a group of 20 families and the empirical material of the research originated from information from school documents, in the school context and questionnaires, which were operationalized in a Bourdieusian sociological analysis. The information produced and analyzed attest to objective conditions and family dynamics, availability of time and forms of capital, which reflect in the conception of homework for the family and for the student, as an awareness of the value of cultural capital and strategies in the constitution of the student habitus in students of the initial years of Elementary Education.

Recebido em: 12/01/2017.
Aprovado em:07/09/2018.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • ADRIANA ESPINDOLA BRITEZ, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

    Doutoranda em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2014). E-mail: adri.pgjv@gmail.com

  • JACIRA HELENA DO VALLE PEREIRA ASSIS, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2002). Atua como docente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 

     

References

ALMEIDA. A. Ultrapassando o pai – Herança cultural restrita e competência escolar. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 81-97.
BRASIL. Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República. Assuntos estratégicos: social e renda. Brasília: Secretaria de Assuntos Estratégicos da Presidência da República, 2014. Disponível em: <http://www.sae.gov.br>. Acesso em: 25 dez. 2016.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. ed. Campinas/SP: Papirus, 2011.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A; CATANI, A. (Org.). Escritos da educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 71-79.
BOURDIEU, P. A distinção: por uma crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo, SP: Edusp; Porto Alegre, SC: Zouk, 2007.
CARVALHO, M. E. P. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família-escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.09, n. 25, p. 94-104, jan./abr. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf /rbedu/n25/n25 a08.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.
NOGUEIRA, M. A. Um tema revisitado. As classes médias e a educação escolar. In: DAYRELL, J. et al. (Org.). Família, escola e juventude: olhares cruzados Brasil-Portugal. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2012. p. 110-131.
PORTES, E. A. O Trabalho escolar das famílias populares. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.) Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 61-80.
RESENDE. T. F. Entre escolas e famílias: revelações dos deveres de casa. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 18, n. 40, p. 385-398, jan. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia /v18n40/14.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
RESENDE. T. F. Dever de casa, espelho de desigualdades educacionais e sociais. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 03, p. 159-184, set. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/edur/v28n3/a08v28n03.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
SILVA, M. O habitus professoral: o objeto dos estudos sobre o ato de ensinar na sala de aula. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 10, n.29, p.152-163, mai./ago. 2005. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a12.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
VIANA, M. J. B. Disposições temporais de futuro e longevidade escolar em famílias populares. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 195-215, jan./jun. 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/2175-795X.2009v27n1p195/12298>. Acesso em: 02 ago. 2018.
VIANA, M. J. B. Práticas socializadoras em famílias populares e a longevidade escolar dos filhos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 01, p. 421-440, mar. 2012. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a08.pdf>. Acesso em: 02 ago. 2018.
ZAGO, N. Processos de escolarização em famílias de camadas populares – As contradições da obrigatoriedade escolar. In: NOGUEIRA, M. A.; ROMANELLI, G.; ZAGO, N. (Org.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 17-43.

Published

2018-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

BRITEZ, A. E., & ASSIS, J. H. D. V. P. (2018). The role of homework duty in families of popular classes. Educação Em Revista, 19(2), 65-82. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2018.v19n2.05.p65