THE USE OF PODCAST AS AN EDUCATIONAL RESOURCE AND FOR THE SHARING OF INCLUSIVE PRACTICES

Authors

  • Karoline Gonçalves Nazário INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SANTA CATARINA
  • Douglas Palesky Juliani INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SANTA CATARINA

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2024.v25.e024006

Keywords:

Open Educational Resources, Podcast., Inclusive education

Abstract

In the perspective of inclusive education, the teacher has the possibility of a more inclusive pedagogical work, considering the diversity and plurality of each student, specially when using Open Educational Resources (OER). The Open Educational Resources allow adapting the content to different contexts, which works as an important technological tool in pedagogical practices and encourages the active participation of students. Thus, the results of an empirical research that sought to contribute to the promotion of pedagogical practices from the perspective of inclusive education in Vocational and Technological Education (EPT) are highlighted in this article, based on the content produced in a series of podcasts on inclusion focusing on educators and their practices. It is a qualitative research, with semi-structured interviews which included the report of practices developed in three campuses of the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC). Interviews were carried out with employees, students and the external community who participated in the inclusive actions. The series of podcasts, called Caçadores de Inclusão, can be accessed for free on Spotify. The results showed that inclusive pedagogical approaches, in addition to valuing differences and collaborative production, can make learning processes more flexible, creative and challenging.

Author Biographies

  • Karoline Gonçalves Nazário, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SANTA CATARINA

    Possui Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT, finalizado em 2022. Graduada em Comunicação Social, habilitação em Jornalismo, pela Universidade do Sul de Santa Catarina (Unisul), Campus Universitário de Tubarão, finalizada em 2010.2. Especialização em Gestão Pública na Educação Profissional e Tecnológica, pelo Instituto Federal de Santa Catarina, concluída em 2018.2. Atua como servidora do Instituto Federal de Santa Catarina, exercendo suas funções no Câmpus Araranguá do IFSC.

  • Douglas Palesky Juliani, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SANTA CATARINA

    Pós-doutor, doutor e mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina, graduado em Ciências da Computação. Atuou por 8 anos como gestor da empresa, WebPack Assessoria e desenvolvimento de software. Foi também professor nas universidades ESAG - UDESC e Estácio de Sá. Atualmente é professor efetivo do IFSC - Instituto Federal de Educação. Vinculado ao programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional. No IFSC, atuou, dentre outras frentes, durante 8 anos junto a Pró-Reitoria de Extensão e Relações Externas e como Editor Geral da Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC. Foco de trabalho e estudo nas seguintes temáticas: inovação, tecnologias educacionais, práticas educativas inovadoras, extensão universitária, gestão do conhecimento, comportamento humano e organizacional.

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Published

2024-05-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

THE USE OF PODCAST AS AN EDUCATIONAL RESOURCE AND FOR THE SHARING OF INCLUSIVE PRACTICES. (2024). Educação Em Revista, 25, e024006. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2024.v25.e024006