THE IMPORTANCE OF INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE (ORAL LEGENDS) IN THE TEACHING AND LEARNING OF SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE (SFL): REFLECTIONS ON THE CURUPIRA MYTH IN THE EDUCATIONAL CONTEXT OF CURUÇÁ - PARÁ

reflexões sobre o mito curupira no contexto educativo de Curuçá – Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023009

Keywords:

Lendas orais. Curupira. Ensino e aprendizagem de ELE. Fortalecimento da cultura popular.

Abstract

The present work aims at a brief reflection on the importance of working with oral legends in the educational context of northeastern Pará. In particular, the Curupira myth in the teaching and learning of Spanish as a foreign language (ELE) in the municipality of Curuçá-PA. We take into account that this supernatural being, protector of the forests (MAGALHÃES, 1975), assumes an extremely relevant role in the daily lives of the people who inhabit the rural interior, being the object of admiration and interest of children, young people and adults. The work is guided by authors such as Cascudo (2008), Magán (2010), Cosson (2021; 2014), Colombres (2010; 2016; 2017), Fernández (2005), among others, with whom we will delve into the heart of the enigmatic and fascinating Amazon, paddling through the mighty waters of the popular tradition of the region. Thus, we will present some guidelines for working this literature in the classroom, based on oral narratives about Curupira. All of this as a way of providing ELE students with the possibility of broadening and deepening their knowledge of that foreign language, based on their cultural reality, in addition to strengthening it, so that our myths and legends do not disappear

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Author Biographies

  • Gracineia dos Santos ARAUJO, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

    Doutora em Espanhol: Linguística, Literatura e Comunicação pela Universidade de Valladolid (2015), com título reconhecido na área de Letras - Estudos de Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Possui Diploma de Estudos Avançados (DEA) em Literatura Espanhola e Hispano-Americana pela Universidade de Salamanca. Atualmente é Professora Efetiva de espanhol da Universidade Federal do Pará/Castanhal.

  • Helen Laise Pinheiro ALVES, Universidade Federal do Pará

    Graduanda em Letras/Espanhol, colaboradora voluntária de Iniciação Científica do projeto "O lugar da literatura de tradição oral latino-americana: (re)leitura das lendas que florescem no interior da floresta amazônica", coordenado pela professora Dra. Gracineia dos Santos Araújo.

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Published

2023-08-10

How to Cite

ARAUJO, G. dos S., & ALVES, H. L. P. (2023). THE IMPORTANCE OF INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE (ORAL LEGENDS) IN THE TEACHING AND LEARNING OF SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE (SFL): REFLECTIONS ON THE CURUPIRA MYTH IN THE EDUCATIONAL CONTEXT OF CURUÇÁ - PARÁ: reflexões sobre o mito curupira no contexto educativo de Curuçá – Pará. Educação Em Revista, 24, e023009. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023009