O cartão-postal como recurso didático na Educação de Jovens e Adultos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023010

Keywords:

Youth and Adult Education, Postcard, Image literacy

Abstract

The current work aimed to present and discuss a didactic sequence involving the use of the postcard as a didactic resource, carried out with a group of early years of Youth and Adult Education from a federal public school in Porto Alegre-RS/Brazil. Specifically, the goal of the proposed activities was to develop students’ digital and image literacy. The examined path was organized in two stages: the first took place during the period of remote teaching and the second, already in the return to the face-to-face context. The class that was part of this process was composed of eight students, aged between 25 and 72 years old. The theoretical framework on which the investigation was based were formulations about the concept of literacy, such as those of Magda Soares (2002;2014). The research methodology used was qualitative, inspired by action research. The research material consisted of pedagogical practices, class observations, field diary records and photographs produced by the students. Among the research results, it was possible to identify a greater mastery of skills related to digital and imagery literacy by the group of students, as well as to conjecture that the postcard can be understood as a powerful didactic resource to develop different knowledge in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daiane Martins Bocasanta, Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora e Mestre em Educação e pedagoga pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Professora dos Anos Iniciais do Colégio de Aplicação da UFRGS, lotada no Departamento de Humanidades.

  • Vitória Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Licencianda em Letras

References

AUTORA 1 (2021)

AUTORA et al 2 (2021)

CÁRDENAS, Teresa. Cartas para minha mãe. 1ª ed., Rio de Janeiro: Editora Pallas, 2010.

FRANCO, Patrícia dos Santos. Cartões-postais: fragmentos de lugares, pessoas e percepções. Métis: história & cultura, Caxias do Sul, v. 5, n. 9, p. 25-62, jun/jun. 2006. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/782/546 Acesso em 18 set. 2022.

GUIMARÃES, Felipe. Postais Incomuns: um retrato sobre o absurdo do cotidiano. XXXI Salão de Iniciação Científica da UFRGS. 21 a 25 de out. de 2019. (pôster) Porto Alegre: UFRGS. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/207790/Poster_62619.pdf?sequence=2&isAllowed=y Acesso em: 18 set. 2022.

KOSSOY, Bóris. Fotografia & História. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

OLIVEIRA, Jailton Ferreira de. A multimodalidade da charge animada e seu uso em sala de aula. 2015. 100 f. Mestrado Profissional em Letras - Universidade Federal de Pernambuco. Natal.

MIRANDA, S. L. (2011). AS IMAGENS ARTIFICIAIS NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA E NO ENSINO DE GEOGRAFIA: uma abordagem através de análise e produção de cartões-postais em aula. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 1(1), 123–148. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/21 Acesso em: 18 set. 2022.

NUNES, Tiago Alves. Do verbal ao imagético: o letramento visual nas abordagens de leitura no ensino de língua portuguesa, inglesa e espanhola. 2016. 147f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Letras Vernáculas, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2016.

RODRIGUES, Walace. Letramento imagético e midiático em arte-educação. Conhecimento & Diversidade, [S.l.], v. 6, n. 12, p. 90-101, dez. 2014. ISSN 2237-8049. Disponível em: <https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/1607/1295>. Acesso em: 18 set. 2022.

ROJO, Roxane. Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (organizadores). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012, pp. 7-9.

SILVA, ELISANGELA TELES DA. Multiletramento e produção de material didático integrado de Língua Portuguesa na EJA. 2017. 88 f. Mestrado Profissional em LETRAS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE ESTADUAL DE SANTA CRUZ.

SOUZA, Vitor Ferreira; MARINELI, Rodrigo Chechi; JÚNIOR, Lourenço Magnoni. A prática dos cartões-postais no ensino de Geografia. Ciência Geográfica – Bauru – XXIV – Vol. XXIV (1): Janeiro/Dezembro – 2020.

TEER, Jacqueline Vaccaro; REIS, Jonas Tarcísio; GONZAGA, Jorge Luiz Ayres. A EJA na pandemia: Iniciativas de educação remota na escola pública e o fracasso da política neoliberal. EJA em debate. V. 10, n. 18 (2021): Homenagem ao centenário de Paulo Freire, Jul-Dez, 2021. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/3281 Acesso em: 04/09/22

TEIXEIRA, Cassia Regina. O ensino do gênero textual carta nas aulas de língua materna. Cadernos do CNLF, Vol. XV, Nº 5, t. 3. Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2011.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 18 set. 2022.

Published

2023-08-10

Issue

Section

Educação de Jovens e Adultos

How to Cite

Bocasanta, D. M., & Barbosa, V. (2023). O cartão-postal como recurso didático na Educação de Jovens e Adultos. Educação Em Revista, 24, e023010. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24.e023010