ELEMENTS OF LISTENING TO GEOGRAPHY TEACHERS: WHEN THE PAST POINTS TO THE PRESENT AND GIVES CLUES ABOUT THE FUTURE

quando o passado aponta para o presente e dá pistas sobre o futuro

Authors

  • Victor Hugo Nedel Oliveira UFRGS
  • Gabriela Borba Bispo dos Santos UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p149

Keywords:

Teaching Geography, Teacher Narratives, Teacher Identity

Abstract

The theme and discussions on teacher training are highlighted in academic production, being significant spaces in the processes of discovery about professionals and the social relations produced in education. The purpose of this text is to present an analysis of the narratives of retired Geography teachers from a Brazilian public education institution, located in the state of Rio Grande do Sul. In order to do so, structured interviews were carried out based on key questions about the trajectories and outstanding elements of school and teaching of Geography. From the content of the interviews, analytical categories were constructed, described throughout the text. The research results reveal that there is a constant need to reflect on who the students are and what Geography contents are worked on; take a careful look at teacher unpreparedness, as well as encourage public policies for initial and continuing education; and, also, to promote substantial debate on the teaching role in contemporary times. It is possible to consider that studies on training point to the processes and trajectories that mobilized the subjects to enter teaching, and it is also possible to outline panoramas and reflections for the field of education and teaching of Geography as a whole.

Author Biographies

  • Victor Hugo Nedel Oliveira, UFRGS

    Professor e Pesquisador do Departamento de Geografia e do Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do Grupo de Estudos e Pesqusias em Juventudes e Educação (GEPJUVE/UFRGS/CNPq).

    ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-5624-8476

  • Gabriela Borba Bispo dos Santos, UFRGS

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista de Iniciação Científica da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul (FAPERGS). ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-1070-2976

References

ALELUIA, Roseane Farias da Silva. Reconhecimento e alteridade: uma reflexão da práxis docente e sua implicação na formação do aluno. Debates em Educação, v. 12, n. 26, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6962 Acesso em: 03 mai. 2022.

BARDIN, Laurance. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1. p. 44-46. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html Acesso em: 16 abr. 2022.

BULGRAEN, Vanessa Cristina. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Conteúdo, v. 01, n. 04, 2010. Disponível em: http://www.moodle.cpscetec.com.br/capacitacaopos/mstech/pdf/d3/aula04/FOP_d03_a04_t07b.pdf Acesso em: 03 mai. 2022.

CASTRO, Magali de. Percorrendo os caminhos da profissão docente: estudo a partir da trajetória de professoras formadas nas primeiras décadas do século XX. PUC/Minas. Relatório de Pesquisa, 2005.

DENCKER, Ada de Freitas M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. 4. ed. São Paulo: Futura, 2000.

FONTANA, Roseli Cação. Como nos tornamos professoras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: m reencontro com a. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREITAS, Maria Teresa de Assunção (org.) Memórias de professoras: história e histórias. Juiz de Fora: UFJF. 2000.

GIL, Antônio C. Métodos e técnicas em pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Verônica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 157, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/3fndzqkhx7vvrGDNc3vWMVq/abstract/?lang=pt Acesso em: 03 mai. 2022.

NÓVOA, António. Universidade e formação docente. Interface (Botucatu), v. 04, n. 07, 2000. Disponível em: Acesso em: https://doi.org/10.1590/S1414-32832000000200013 03 mai. 2022.

SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Conteúdos escolares e desenvolvimento humano: qual a unidade? Comunicações, n. 2, 2006. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/946 Acesso em: 03 mai. 2022.

TEIXEIRA, Vera Lúcia Macedo de Oliveira et al. Competência pedagógica do professor do ensino médio frente aos desafios na contemporaneidade. Interfaces do Conhecimento, v. 02, n. 03, 2020. Disponível em: Acesso em: 03 mai. 2022.

VIDIGAL, Luis. Os testemunhos orais na escola. História Oral e Projectos Pedagógicos. Porto, Portugal: Edições Asa, 1996.

Published

2022-08-09

How to Cite

ELEMENTS OF LISTENING TO GEOGRAPHY TEACHERS: WHEN THE PAST POINTS TO THE PRESENT AND GIVES CLUES ABOUT THE FUTURE: quando o passado aponta para o presente e dá pistas sobre o futuro. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 149-162. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p149