ELEMENTS OF LISTENING TO GEOGRAPHY TEACHERS: WHEN THE PAST POINTS TO THE PRESENT AND GIVES CLUES ABOUT THE FUTURE
quando o passado aponta para o presente e dá pistas sobre o futuro
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p149Keywords:
Teaching Geography, Teacher Narratives, Teacher IdentityAbstract
The theme and discussions on teacher training are highlighted in academic production, being significant spaces in the processes of discovery about professionals and the social relations produced in education. The purpose of this text is to present an analysis of the narratives of retired Geography teachers from a Brazilian public education institution, located in the state of Rio Grande do Sul. In order to do so, structured interviews were carried out based on key questions about the trajectories and outstanding elements of school and teaching of Geography. From the content of the interviews, analytical categories were constructed, described throughout the text. The research results reveal that there is a constant need to reflect on who the students are and what Geography contents are worked on; take a careful look at teacher unpreparedness, as well as encourage public policies for initial and continuing education; and, also, to promote substantial debate on the teaching role in contemporary times. It is possible to consider that studies on training point to the processes and trajectories that mobilized the subjects to enter teaching, and it is also possible to outline panoramas and reflections for the field of education and teaching of Geography as a whole.
Downloads
References
ALELUIA, Roseane Farias da Silva. Reconhecimento e alteridade: uma reflexão da práxis docente e sua implicação na formação do aluno. Debates em Educação, v. 12, n. 26, 2020. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/6962 Acesso em: 03 mai. 2022.
BARDIN, Laurance. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. Seção 1. p. 44-46. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html Acesso em: 16 abr. 2022.
BULGRAEN, Vanessa Cristina. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Conteúdo, v. 01, n. 04, 2010. Disponível em: http://www.moodle.cpscetec.com.br/capacitacaopos/mstech/pdf/d3/aula04/FOP_d03_a04_t07b.pdf Acesso em: 03 mai. 2022.
CASTRO, Magali de. Percorrendo os caminhos da profissão docente: estudo a partir da trajetória de professoras formadas nas primeiras décadas do século XX. PUC/Minas. Relatório de Pesquisa, 2005.
DENCKER, Ada de Freitas M. Métodos e técnicas de pesquisa em turismo. 4. ed. São Paulo: Futura, 2000.
FONTANA, Roseli Cação. Como nos tornamos professoras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: m reencontro com a. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção (org.) Memórias de professoras: história e histórias. Juiz de Fora: UFJF. 2000.
GIL, Antônio C. Métodos e técnicas em pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Verônica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 157, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/3fndzqkhx7vvrGDNc3vWMVq/abstract/?lang=pt Acesso em: 03 mai. 2022.
NÓVOA, António. Universidade e formação docente. Interface (Botucatu), v. 04, n. 07, 2000. Disponível em: Acesso em: https://doi.org/10.1590/S1414-32832000000200013 03 mai. 2022.
SFORNI, Marta Sueli de Faria; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda. Conteúdos escolares e desenvolvimento humano: qual a unidade? Comunicações, n. 2, 2006. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/946 Acesso em: 03 mai. 2022.
TEIXEIRA, Vera Lúcia Macedo de Oliveira et al. Competência pedagógica do professor do ensino médio frente aos desafios na contemporaneidade. Interfaces do Conhecimento, v. 02, n. 03, 2020. Disponível em: Acesso em: 03 mai. 2022.
VIDIGAL, Luis. Os testemunhos orais na escola. História Oral e Projectos Pedagógicos. Porto, Portugal: Edições Asa, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.