Os Momentos de cuidado na educação de bebês e crianças pequenas

situações potenciais de aprendizagem e desenvolvimento humano

Authors

  • Jessica Gomes Graduanda em Pedagogia - Unesp - Marília
  • Elieuza Aparecida de Lima Professora Assistente Doutora da Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília
  • Tatiana Schneider Vieira de Moraes Professora Assistente Doutora da Universidade Estadual Paulista – Campus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p197

Keywords:

Early Childhood Education, Babies care and education, Cultural-historical theory

Abstract

Care and education are inseparable structuring actions of the curriculum in Early Childhood Education, especially in schools dedicated to babies and young children. This scientific argument guided the forwarding of bibliographic research that aimed to investigate and understand the role and value of moments of care for babies and young children, offered by Early Childhood Education Schools, as potential situations of learning and development. From the investigation, it was verified that care actions are potentially humanizing because they can become fruitful for the baby's relationship with the social environment, configuring effective conditions for the construction of their identity and their intellectual and emotional development. In this direction, gathered studies point to the role and value of moments of care and education for learning the conventional use of objects and appropriation of cultural practices, involving, among other things, food and nutritional development, and affirming the care-education unit as fundamental for the promotion of a humanizing Early Childhood Education.

References

ALCANTARA PEREIRA, B. da.; S., BELLAFRONTE, E.; ALMEIDA, M. de L. de.; SILVA, R. M. M.; SOBRINHO, R. A. S.; ZILLY, A. Práticas e percepções de educadores quanto ao aleitamento materno. Revista Brasileira Em Promoção Da Saúde, v.3, n.31, jul./set. 2018.

AKURI, J. G. M.; KOHLE, E. C.; PEREIRA, M. C. Cuidado e educação dos bebês e crianças pequeninas: um olhar por dentro da creche. Revista de Educação Popular, [S. l.], v. 19, n. 3, p. 171–192, 2020. DOI: 10.14393/REP-2020-53182. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/53182. Acesso em: 16 fev. 2022.

BAHIA, C.C.S.; MOCHIUTTI, Solange. Natureza e sociedade: contribuições da pesquisa-formação na construção de saberes e fazeres no berçário. Revista Cocar, Belém, v.11, n.21, p. 279 a 301 – jan./jul. 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/1292. Acesso em: 16 fev. 2022.

BARBOSA, M. C. S.; QUADROS, V. S. R. As aprendizagens cotidianas: os cuidados pessoais das crianças como gesto curricular. Em aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 45-70, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i100.3358. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3213. Acesso em: 16 fev. 2022.

BECKER, M.S.; BERNARDI, D.; MARTINS, G.D.F. Práticas e crenças de educadoras de berçário sobre cuidado. Psicologia em Estudo, Maringá, v.18, n.3, p.551-560, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/QmbckhtpLrJv5Yn8FmkYVRP/?lang=pt#. Acesso em: 16 fev.2022.

CAMPOS, M. M. et al. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais Brasileiras. Cadernos de Pesquisa [online], v. 41, n. 142, p. 20-54. 2011.

CRUZ, S.G.; OLIVEIRA, T.A.; FANTACINI, R.A.F. A indissociabilidade do brincar, cuidar e educar na Educação Infantil. Research, Society and Development, v. 4, n. 4, p. 227-238, abr. 2017.

COLLA, R. A. O brincar e o cuidado nos espaços da educação infantil: desenvolvendo os animais que somos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [S.l], v. 100, n. 254, p.111-126, 2019. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i254.3956. Disponível em: http://www.rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3291. Acesso em: 16 fev.2022.

COUTINHO, A.M.S. Os bebês no cotidiano da creche: ação social, corpo e experiência. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 105-114, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.30i100.3313. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3217. Acesso em: 16 fev.2022.

DELGADO, J. Entre os saberes e práticas das professoras de educação infantil: um estudo sobre os cuidados na primeira infância. Revista Poiésis, Tubarão, v.9, n.15, p.63-79, jan./jun. 2015. Disponível em: https://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/2716/2115. Acesso em: 16 fev.2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LIMA, V. G. de. A atividade principal no processo de educação de bebês. In: SILVA, J.R.S; SOUZA, R. A. M.; MELLO, S. A; LIMA, V.G. (org.). Educação de bebês: cuidar e educar para o desenvolvimento humano. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. p. 211-248.

LONGO-SILVA, G., TADDEI, J.A.A.C., KONSTANTYNER, T., TOLONI, M.H.A. Percepções de educadores de creches acerca de práticas cotidianas na alimentação de lactentes: impacto de um treinamento. Ciência&Saúde Coletiva, v.18, n.2, p.545-552, jan.2013. Disponível em: https://www.cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/percepcoes-de-educadores-de-creches-acerca-de-praticas-cotidianas-na-alimentacao-de-lactentes-impacto-de-um-treinamento/8509. Acesso em: 16 fev.2022.

MELLO, S. A. O cuidado e a educação dos bebês e a formação de dirigentes. Nuances: revista sobre educação, Presidente Prudente, v.28, n.3, p.23-42, set./dez.2017.

MELLO, S. A. Acolhimento e escuta: desafios às relações adulto-criança. In: MAGALHÃES, Cassiana; CARBONIERI, Juliana (org.). A Teoria como condição da liberdade docente na Educação Infantil. Curitiba: CRV, 2020. p. 17-34.

MONÇÃO, M. A. G. Cenas do cotidiano da educação infantil: desafios entre cuidado e educação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v.43, n.1, p.161-176, jan./mar.2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201608147080. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/cZL7VJDCJQQnL8rHP6Z3kBF/?lang=pt#. Acesso em: 16 fev.2022.

MUKHINA, V. Psicologia da idade pré-escolar. Editora Martins Fontes. São Paulo, 1996.

OLIVEIRA, J. S. de. O cuidar, o educar e o brincar nos tempos, espaços e contextos socioeducativos da/na creche: algumas considerações. Revista Exitus, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 106-128, 2016. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/20. Acesso em: 16 fev. 2022.

RAYNA, S. Participação e qualidade do cuidado e da educação na creche. Pro-Posições [online], v. 24, n. 3, p. 65-80, 2013.

RENGIFO-HERRERA, F. J.; RODRIGUES, A. P. G. M. Quando comer não é suficiente: Tríade cuidado/educação, desenvolvimento e uso dos objetos durante as refeições em duas creches do DF. Psicología desde el Caribe, vol.37, n.3, p.237-258, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.14482/psdc.37.3.372.21. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-417X2020000300237&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 16 fev.2022.

SANTOS, S. S. de. A atividade comunicativa na educação de bebês e crianças pequenas. In: CORRÊA, Anderson Borges et al. (org). Educação e humanização de bebês e de crianças pequenas: conceitos e práticas pedagógicas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 27-53.

SAULLO, R. F. M.; ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; AMORIM, K. S. Cuidando ou tomando cuidado? Agressividade, mediação e constituição do sujeito - um estudo de caso sobre um bebê mordedor em creche. Pro-Posições [online], v. 24, n. 3, p.81-98, 2013.

SILVA, I. O.; LUZ, I. R. Relações entre famílias e instituições de educação infantil: o compartilhamento do cuidado e educação das crianças. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n.50, e14110, jul./set. 2019. DOI: https://doi.org/10.5585/EccoS.n50.14110. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/14110. Acesso em: 16 fev.2022.

SILVA, J. C.; ARCE, A. Infância, conhecimento e função docente nos documentos do MEC destinados a educação infantil: uma análise a luz da psicologia histórico-cultural. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 10, n. 39, p. 119–135, 2012.

SOUZA, R.A.M; MELLO, S. A. O desenvolvimento cultural na infância de 0 a 3 anos: entre o cuidado e a educação. In: SILVA, J.R.S; SOUZA, R. A. M.; MELLO, S. A; LIMA, V.G. (org.). Educação de bebês: cuidar e educar para o desenvolvimento humano. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. p. 211-248.

VIGOTSKI, Lev Semenoovich. Obras escogidas. Tomo IV. 2 ed. Mardid: Machado Libros, 1996.

Published

2022-09-16

How to Cite

Os Momentos de cuidado na educação de bebês e crianças pequenas: situações potenciais de aprendizagem e desenvolvimento humano. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 197-216. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p197

Most read articles by the same author(s)