The EARLY CHILDHOOD EDUCATION CURRICULUM

BREAKING TRANSMISSION EDUCATION AND PURSUING PARTICIPATORY PEDAGOGY

Authors

  • Fabiana França Barbosa Instituto Federal de São Paulo
  • Amanda Cristina Teagno Lopes Marques Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p79-98

Keywords:

Resume, Child education, Participatory pedagogy

Abstract

Reflecting on the nursery curriculum from the dialogue with the references of the fields of curriculum theories and participatory pedagogies, this was the objective of this investigation. This work is part of a master's research. Based on bibliographic research, it defends the need to deconstruct rooted concepts, present in a transmissive pedagogy, and overcome them in the light of the Pedagogy-in-Participation proposal. Conceiving the curriculum as a set of practices that seek to articulate the experiences and knowledge of children with the knowledge that is part of the cultural heritage, valuing listening and the voices of all those involved in the process, in a praxis based on the inseparability of care and educate him. It is argued the need for education that is committed to seeing babies and children not as performers, but as potent, creative and researchers, and the educator as a mediator in the organization of times, spaces, materialities, relationships and interactions that enable the expansion of learning and development experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Amanda Cristina Teagno Lopes Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

    Doutora e mestra em Educação. Advogada e pedagoga. Professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). 

References

BARBOSA, M. C. S. Especificidades da ação Pedagógica com os bebês. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – PERSPECTIVAS ATUAIS,1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte, 2010.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. 36 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 24 fev. 2022.

FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. Conversações de ponta-cabeça sobre crianças pequenas para além da escola. In: FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 7-14.

FOCCHI, P. S. Ludicidade, continuidade e significatividade nos campos de experiência. In: FINCO, D.; BARBOSA, M. C. S.; FARIA, A. L. G. (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015a. p. 221-232.

FOCHI, P.S. A complexa sutileza da ação pedagógica com bebês. In: PEREIRA, A. C. (org.). Atravessamentos: ensino-aprendizagem de arte, formação do professor e educação infantil. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2015b. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/312213714_A_complexa_sutileza_da_acao_pedagogica_com_bebes. Acesso em: 24 fev. 2022.

FORMOSINHO, J. A Educação em Creche: Os desafios das Pedagogias com nome. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; ARAÚJO, S. B. Modelos Pedagógicos para a Educação em Creche. Porto: Porto, 2018. p. 7-27.

FORMOSINHO, J.; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogias transmissivas e pedagogias participativas na escola de massas. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; PASCAL, C. Documentação Pedagógica e avaliação na Educação Infantil. Um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019. p.03-25.

FORNEIRO, L. I. A organização dos espaços na Educação Infantil. In: ZABALZA, M. A. Qualidade em Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 229-281.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia – Saberes Necessários à Prática Educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

KUHLMANN JR., M. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, A, L. G.; PALHARES, M. S. Educação Infantil pós LDB: rumos e desafios. 6. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. p. 51-65.

LOPES, A.C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MALAGUZZI, L. Histórias, idéias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.

MELLO, S. A. Não fazer das palavras um atalho ao conhecimento. In: FARIA, A. L. G.; MELLO, S. A. (org.). Territórios da Infância: linguagens, tempos e relações para uma pedagogia para as crianças pequenas. 2. ed. Araraquara, SP: Junqueira &Marin, 2009. p. 163-172.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO [MEC]. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 24 fev. 2022.

OLIVEIRA, Z. R. (org.). O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo: Biruta, 2012.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.). Modelos Curriculares para a Educação de Infância. 2. ed. Porto, Portugal: Porto, 1988.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A escola vista pelas crianças. Porto: Porto, 2008b. (Coleção Infância, nº 12).

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A formação em Contexto. A perspectiva da Associação Criança. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T. M. (org.). Formação em Contexto: uma estratégia de integração. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002. p.1-40.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Modelo curricular para a educação de infância: Construindo uma práxis de participação. 3. ed. Porto: Porto, 2007b. (Coleção Infância, nº 1).

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A.(org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007a. p. 13-36.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia-em-Participação: A perspectiva da Associação Criança. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. O espaço e o tempo na Pedagogia-em-Participação. Porto: Porto, 2011. p. 97-117.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia-em-Participação: Modelo Pedagógico para a Educação em Creche. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; ARAUJO, S. B. (org.). Modelos Pedagógicos para a Educação em Creche. Porto: Porto, 2018. p. 29-55.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Perspectiva Pedagógica da Associação Criança: Pedagogia-em-Participação. In: KISHIMOTO, T. M.; OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.). Em busca da Pedagogia da Infância: pertencer e participar. Porto Alegre: Penso, 2013. p.188-215.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Perspectiva pedagógica da Associação Criança. Revista Pátio – Educação Infantil, Porto Alegre, Ano VI, n. 17, 2008a.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; ANDRADE, F. F. O espaço na Pedagogia-em Participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. (org.). O espaço e o tempo na Pedagogia-em-Participação. Porto: Porto, 2011. p. 9-70.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; ARAÚJO, S. B. Educação em creche: Participação e Diversidade. Porto, Portugal: Porto, 2013.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; FORMOSINHO, J. Pedagogia-em-Participação: em busca de uma práxis holística. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; PASCAL, C. Documentação Pedagógica e avaliação na Educação Infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019. p. 26-58.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J; ARAÚJO, S. B. Modelos Pedagógicos para a Educação em Creche. Porto: Porto, 2018.

SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SPODEK, B.; BROWN, P.C. Alternativas Curriculares na Educação da Infância: uma perspectiva histórica. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Modelos Curriculares para a Educação de Infância. Porto: Porto, 2013. p.13-50.

Published

2022-07-13

How to Cite

Barbosa, F. F., & Marques, A. C. T. L. (2022). The EARLY CHILDHOOD EDUCATION CURRICULUM: BREAKING TRANSMISSION EDUCATION AND PURSUING PARTICIPATORY PEDAGOGY. Educação Em Revista, 23(1), 79-98. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p79-98