O trabalho docente com a produção de textos durante a pandemia da COVID-19

Authors

  • Leonardo Crevelário de Souza Carvalho Laboratório de Psicologia Genética da UNICAMP
  • Orly Zucatto Mantovani de Assis UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p133

Keywords:

Produção de Texto. Trabalho Docente. Ensino Fundamental.

Abstract

The social isolation recommended by the WHO-UN (World Health Organization - United Nations) established a new paradigm in teaching practice. This measure represented, digitally, one of the biggest challenges for Brazilian education: remote teaching, during the COVID-19 pandemic. From this context, this work aimed to understand, from the perspective of the discourse of teachers who work in Elementary School II, the teaching work with the written production developed during the COVID-19 pandemic, identifying aspects that characterize the nature of work and the challenges encountered during the context of the pandemic. This qualitative, exploratory study was developed with 6 teachers, based on the Bakhtinian perspective of language as discourse (BAKHTIN, 2010). For the analysis of the collected data, the Content Analysis of semi-structured interviews was used as a methodology. The result found showed some difficulties in teaching text production remotely from the teaching perspective, given the unequal and multifaceted reality of students. In short, the study made it possible to build knowledge about the work carried out by teachers during the pandemic, ensuring that the activities developed were challenging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Orly Zucatto Mantovani de Assis, UNICAMP

    Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1971), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1973) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1976). Atualmente é professora colaboradora e coordenadora do LPG - Laboratório de Psicologia da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia, desenvolvimento humano e educação, atuando principalmente nos seguintes temas: construtivismo, Jean Piaget, PROEPRE, educação infantil e desenvolvimento infantil.

References

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

BAKHTIN, M. (1920-1924). Para uma filosofia do ato responsável. Tradução de Valdemir Miotello; Carlos Alberto Faraco. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Bezerra, Paulo. Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.

BARBEIRO, L. F., PEREIRA, L. A. O ensino da escrita: a dimensão textual. Lisboa: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/Documentos/ensino_escrita_dimensao_textual.pdf. Acesso em: 30 de jan de 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

_______. Ministério da Educação. Lei de diretrizes e bases da Educação. Brasília: MEC, 1996.

_______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2018.

_______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: DF, 2020. D.O.U. de 01/06/2020, Seção 1, Pág. 32. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-29-de-maio-de-2020-259412931. Acesso em: 30 de jan de 2022.

_______. Ministério da Saúde. COVID-19 NO BRASIL. 2021. Disponível em: https://co-vid.saude.gov.br/. Acesso em: 4 dez. 2021.

CARVALHO, L. C. DE S. Da ação à reflexão: a solicitação do meio e a construção das estruturas lógico-matemáticas de crianças com dificuldades de aprendizagem. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2020. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/350108. Acesso em: 22 dez. 2021.

FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D.; FERRAZ, R. de C. S. N. TRABALHO DOCENTE NA PANDEMIA: DISCURSOS DE PROFESSORES SOBRE O OFÍCIO. fólio - Revista de Letras, [S. l.], v. 13, n. 1, 2021. DOI: 10.22481/folio.v13i1.9070. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/9070. Acesso em: 1 jan. 2022.

FREIRE. P. Extensão ou Comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983

INSTITUTO UNIBANCO. Estudos estimam impacto da pandemia na aprendizagem. São Paulo: INSTITUTO UNIBANCO, 05 abr. 2021. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/conteudo/estudos-estimam-impacto-da-pandemia-na-aprendizagem/. Acesso em: 18 dez. 2021.

LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

OCDE. Education Policy Outlook: Brasil — com foco em políticas Nacionais e Subnacionais, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Brazil-2021-PT.pdf. Acesso em: 1 jan. 2022.

OLIVEIRA, T. M. P. . DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM E A PANDEMIA: AGRAVAMENTO OU EVIDENCIAMENTO DA DIFICULDADE JÁ EXISTENTE?. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 7, n. 5, p. 885–892, 2021. DOI: 10.51891/rease.v7i5.1314. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/1314. Acesso em: 19 fev. 2022.

PIAGET, J. A psicologia da inteligência. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1958.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa. 5ed. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2013.

SILVA, T. G. A produção escrita nos sexto e sétimo anos do ensino fundamental: uma análise da BNCC. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Português) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27108. Acesso em: 19 jan. 2022.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOUZA, E. M. F. Indagações acerca do enunciado concreto em Mikhail Bakhtin e o gênero do discurso aula. In: SANTOS, E. (org.). Transdiscursividades. Linguagem, teorias e método. Salvador: Edufba, 2012. p. 65-87.

Published

2022-08-09

How to Cite

Crevelário de Souza Carvalho, L., & Assis, O. Z. M. de. (2022). O trabalho docente com a produção de textos durante a pandemia da COVID-19. Educação Em Revista, 23(1), 133-148. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p133