O trabalho docente com a produção de textos durante a pandemia da COVID-19

Authors

  • Leonardo Crevelário de Souza Carvalho Laboratório de Psicologia Genética da UNICAMP
  • Orly Zucatto Mantovani de Assis UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p133

Keywords:

Produção de Texto. Trabalho Docente. Ensino Fundamental.

Abstract

The social isolation recommended by the WHO-UN (World Health Organization - United Nations) established a new paradigm in teaching practice. This measure represented, digitally, one of the biggest challenges for Brazilian education: remote teaching, during the COVID-19 pandemic. From this context, this work aimed to understand, from the perspective of the discourse of teachers who work in Elementary School II, the teaching work with the written production developed during the COVID-19 pandemic, identifying aspects that characterize the nature of work and the challenges encountered during the context of the pandemic. This qualitative, exploratory study was developed with 6 teachers, based on the Bakhtinian perspective of language as discourse (BAKHTIN, 2010). For the analysis of the collected data, the Content Analysis of semi-structured interviews was used as a methodology. The result found showed some difficulties in teaching text production remotely from the teaching perspective, given the unequal and multifaceted reality of students. In short, the study made it possible to build knowledge about the work carried out by teachers during the pandemic, ensuring that the activities developed were challenging.

Author Biography

  • Orly Zucatto Mantovani de Assis, UNICAMP

    Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1971), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1973) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1976). Atualmente é professora colaboradora e coordenadora do LPG - Laboratório de Psicologia da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia, desenvolvimento humano e educação, atuando principalmente nos seguintes temas: construtivismo, Jean Piaget, PROEPRE, educação infantil e desenvolvimento infantil.

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Published

2022-08-09

How to Cite

O trabalho docente com a produção de textos durante a pandemia da COVID-19. (2022). Educação Em Revista, 23(1), 133-148. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2022.v23n1.p133