Questions about methodologies and curriculum in promoting Integral Education

Authors

  • Sergio Vale da Paixão Instituto Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p11

Keywords:

Educação integral, Escola em tempo integral, Currículo

Abstract

Although the  econcept of integralducation is already part of numerous documents that guide the work of the teacher, it seems to us that the concept of what, in fact, is an integral education is not so clear to many educators. This article seeks to discuss some theoretical and conceptual positions that underlie the concept of Integral Education in the official documents that organize the work of the teacher in Brazil, problematizing the active methodologies and the curriculum as paths for the construction of this education. The concept of integral education and full-time schools as they appear in the documentary records, especially the political pedagogical projects of schools, requires that this very important and current theme in the Brazilian education scenario be problematized, especially with the arrival of the BNCC (BRASIL, 2017). From the literature review on the concept of integral education as well as problematizations about active pedagogies and the curriculum, we will seek information to understand what it really means to promote Integral Education in the context of school institutions.

Author Biography

  • Sergio Vale da Paixão, Instituto Federal do Paraná

    Doutor em Psicologia pela UNESP. Professor do IFPR - campus Jacarezinho

References

ARAÚJO, Ulisses F. A dimensão afetiva da psique humana e a educação em valores. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003.

APPLE, M. W. et al. Currículo, poder e lutas educacionais com a palavra, os subalternos. Porto Alegre: Artmed, 2008.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP Nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 22 dez. 2017, Seção 1, pp. 41-44. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em: 10 maio 2018.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de jun. de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 mai. 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p.

CAVALIERI. Escolas de tempo integral versus alunos de tempo integral. In: Revista Em Aberto, v. 22, n. 80, 2009, p. 51-64.

FILVOCK, F. Solange; TEIXEIRA, F. Cristina. Análise da relação homem natureza nos Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas transversais: Educação Ambiental: Disponível em http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2006/anaisEvento/docs/CI-066-TC.pdf. Acesso em: 29 maio 2016.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

KATZ, Lilian G. O que podemos aprender com Reggio Emilia? In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança – A abordagem de Reggio Emilia na Educação da Primeira Infância. v. 1. Porto Alegre, Artmed, 1999.

WESTBROOK, Robert B.; TEIXEIRA, Anísio; ROMÃO, José E.; RODRIGUES, Verone. (Orgs.). Jonh Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2011.

MORENO, Montserrat; SASTRE, Genoveva; LEAL, Aurora et al. Falemos de sentimentos: A afetividade como tema transversal. São Paulo: Moderna, 1999.

NOGUEIRA, Nilbo Ribeiro. Pedagogia de projetos: etapas, papéis e atores. São Paulo: Érica, 2008.

NUNES, César. A Educação como direito e o direito a educação integral na superação do reducionismo profissionalizante conservador. In: CORRÊA, H. E. R.; FIORUCCI, R.; PAIXÃO, S. V. (orgs). Educação (integral) para o século XXI: cognição, aprendizagens e diversidades. Bauru, SP: Gradus Editora, 2021.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVEIRA, A. Importância da afetividade na aprendizagem escolar: o afeto na relação aluno-professor. Disponível em: https://psicologado.com.br/atuacao/psicologia-escolar/a-importancia-da-afetividade-na-aprendizagem-escolar-o-afeto-na-relacao-aluno-professor. Acesso em: 15 fev. 2018.

RINALDI, Carlina. O currículo emergente e o construtivismo social. In: EDWARDS, C; GANDINI, L; FORMAM, G. As cem linguagens da criança – a abordagen de Reggio Emilia na educação da primeira infância. v. 1. Porto Alegre: Ed. Artmed, 1999.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola editorial, 2009.

ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Educação integral, tempo integral e Paulo Freire: os desafios da articulação conhecimento-tempo-território. Disponível em https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/26354/19389. Acesso em: 26 fev. 2019.

Published

2021-12-22

How to Cite

Questions about methodologies and curriculum in promoting Integral Education. (2021). Educação Em Revista, 22(esp2), 11-26. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p11