Um olhar do zelador

a subjetivação, a normatização e a situação de fracasso escolar

Authors

  • Yuri Diego de Medeiros Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Roberto Marcos Gomes de Onófrio Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p151

Keywords:

Zelador Escolar, Normatização, Subjetivação

Abstract

In recent years, research in the field of education has intensified, especially with regard to the situation of school failure. Based on this scenario, the research sought to understand and establish relationships within the caretaker's perspective, between school institutions, the situation of failure, micropowers and the relationship with knowledge; trying to point out which actions of the caretaker can contribute to the formation of subjectivity. The research will base the hypotheses on two base authors: Michel Foucault (1999) and Bernard Charlot (2000). The results point to the figure of the caretaker and to the phenomenon of normalization in the constitution of the subjectivities of the subjects who attend school, in addition to showing also some practices of this professional that can help in overcoming situations of failure.

Keywords: school janitor, standardization, subjectivation.

Author Biographies

  • Yuri Diego de Medeiros, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Tecnólogo em Gestão Ambiental pela Faculdade Max Planck; pós-graduando lato sensu UFSCar. Atualmente é zelador da educação básica da Prefeitura Municipal de Hortolândia.

  • Roberto Marcos Gomes de Onófrio, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

    Doutorado pela UNICAMP; Pós-Doutorado em Educação (UFSCar); professor de Música e da Educação
    Básica da Prefeitura Municipal de Hortolândia.

References

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev.Odontol.Univ. Cidade São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006.

BRASIL. Constituição Federal de 1988 Art. 205. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/constituicao.pdf>. Acesso em: 13 de dez de 2020.

BRASIL. Planos subnacionais de Educação. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014>. Acesso em: 15 de set de 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Edcucação Brasileira Art2 . Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 de nov de 2020

CANGUILHEM, G. O normal e o patológico. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

CHARLOT, Bernanrd. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

GALLO, Silvio. Repensar a educação. Porto Alegre, RS: Revista Educação e Realidade, 2004. p. 79-97. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25420/14746>. Acesso em: 20 de nov de 2020

Foucault, M.. Vigiar e punir: a história da violência nas prisões. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999

FOUCAULT, Michel. Ética, sexualidade, política; ditos e escritos. Rio de Janeiro: Forense, 2010. v. V

PORTOCARRERO, Vera. Instituição Escolar e Normalização em Foucault e Canguilhem. Educação & Realidade. v. 29, n. 1, 2004. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25424. Acesso em: 27 de out de 2020.

PRATA, Maria Regina, (2001). Foucault e os modos de subjetivação. Cadernos do Espaço Brasileiro de Estudos Psicanalíticos, v. 1, nº 1, p. 37-40. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n28/a09n28.pdf>. Acesso em: 15 de dez de 2020.

RANCIÈRE, Jacques. A lição do ignorante. In: ____. O mestre ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual. Tradução de Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002

VEIGA-NETO. Alfredo José da. O objeto-de-si-mesmo. In: A ordem das disciplinas. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS. p. 276-285. 1996. Disponível em: <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/131158>. Acesso em: 29 de set de 2020.

UFSCAR EAD. I encontro do curso de Pós-graduação. Disponível em: < https://www.youtube.com/watch?v=hs2MB6DwF5M>. Acesso em: 27 de out de 20

Published

2021-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Um olhar do zelador: a subjetivação, a normatização e a situação de fracasso escolar. (2021). Educação Em Revista, 22(2), 151-170. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p151