O uso de jogos didáticos para a prevenção de ISTs na adolescência

Authors

  • Mayara dos Santos Silva Universidade Federal do Maranhão
  • Camila Campelo de Sousa Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p121

Keywords:

Doenças sexualmente transmissíveis, Saúde Pública, Jogos Didáticos

Abstract

Sexually transmitted changes (STIs) are a serious public health problem in the country and young people are more vulnerable to these changes, making it necessary to raise awareness among this public. Teaching researchers affirm that the use of educational games has been one of the most used strategies for students to understand school content in a cited way. The present work addressed the prevention of sexually transmitted infections (STIs) through educational games, in school-age adolescents. A bibliographic search was carried out on the Capes Journals Portal and on Google to search for educational articles and websites that addressed the research topic. There was also a survey of educational games used as practical activities in the classroom, made with materials of easy access and low cost and whose objective is to work on the content of ISTs. The researched authors describe that practical activities with low-cost materials arouse great interest and assimilation of content among students, constituting a facilitating didactic tool to be used by schools for the prevention of STIs in adolescence, since the information greater use of protective sex is guaranteed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mayara dos Santos Silva, Universidade Federal do Maranhão

    Estudante do curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais/ Biologia da Universidade Federal do Maranhão.

  • Camila Campelo de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

    Docente Adjunto 3 do curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais/ Biologia da Universidade Federal do Maranhão. 

References

BARBOSA, S. M.; DIAS, F. L. A.; PINHEIRO, A. K. B.; PINHEIRO, P. N. C.; VIEIRA, N. F. C. Jogo educativo como estratégia de educação em saúde para adolescentes na prevenção às DST/AIDS. Revista Eletrônica de Enfermagem [Internet], v. 12, n. 2, p. 337-41, 2010.

BEZERRA, E. P.; TORRES, C. A.; BARROSO, M. G. T. Dialogando com professores na escola sobre sexualidade e doenças sexualmente transmissíveis. Revista Rene, v. 9, n. 4, p. 151-57, 2008.

BROTTO, F. O. Jogos Cooperativos. 6. ed. rev. São Paulo, 2001.

EISENSTEINS, E. Adolescência: Definições, conceitos e critérios. Adolescência & Saúde, v. 2, n. 2, p. 6-7, 2005.

FAÇANHA, M. C. et al. Conhecimento sobre reprodução e sexo seguro de adolescentes de uma escola de ensino médio e fundamental de Fortaleza. Jornal Brasileiro de Doenças Sexualmente Transmissíveis. v.16, n. 2, p. 5-9, 2004.

GONTIJO, D. T. et al. Validação do jogo digital PREVINIX para prevenção de Infecções Sexualmente Transmissíveis na adolescência. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, v. 4, n. 2, p. 163-178, 2019.

GRANDO, R.C. O conhecimento Matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. Campinas: Universidade de Campinas. Tese de Doutorado, 2000. 183 p.

MARTINS, D. C. et al. Comportamento sexual e infecções sexualmente transmissíveis em mulheres de apenados. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 26, e3043, 2018.

MARTINS; L. B. M.; COSTA, L. H. S.; PAIVA, M. J. D. O.; SOUSA, M. H.; PINTO-NETO, A. M.; TADINI, V.. Fatores associados ao uso de preservativo masculino e ao conhecimento sobre DST/AIDS em adolescentes de escolas públicas e privadas do Município de São Paulo. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 315-323, 2006.

MINISTÉRIO DA SAÚDE DO BRASIL. O que são IST?. Disponível em:< http://www.aids.gov.br/pt-br/publico-geral/o-que-sao-ist#:~:text=As%20Infec%C3%A7%C3%B5es%20Sexualmente%20Transmiss%C3%ADveis%20(IST,uma%20pessoa%20que%20esteja%20infectada.>. Acesso em: 29 nov. 2020.

OPAS. A cada dia, há 1 milhão de novos casos de infecções sexualmente transmissíveis curáveis. Disponível em: < https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5958:a-cada-dia-ha-1-milhao-de-novos-casos-de-infeccoes-sexualmente-transmissiveis-curaveis&Itemid=812> Acesso em: 20/02/2021.

SANTOS, L. H. EDUCAÇÃO SEXUAL NO ENSINO FUNDAMENTAL: Construindo uma unidade didática; proposta de ensino “falando de sexo”. 2019. TCC (Pós-Graduação) – Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de pelotas do Rio grande do sul, Pelotas, 2019.

TAQUETTE, S. R. Sexualidade na adolescência. IN: BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Saúde do adolescente: competências e habilidades. Brasília: Ministério da Saúde. 2008. 754p. (Série B. Textos Básicos de Saúde.

WEREBE, M. J. G. Sexualidade política e educação. 1. ed. Campinas: Autores associados, 1998.

Published

2021-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva, M. dos S., & Sousa, C. C. de. (2021). O uso de jogos didáticos para a prevenção de ISTs na adolescência. Educação Em Revista, 22(2), 121-132. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p121

Most read articles by the same author(s)