Contribuição das práticas educacionais na educação profissional para a empregabilidade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p9

Keywords:

Competence, Graduated from technical course, Abiliity

Abstract

The development of the individual's employability is one of the premises of professional education. In view of this, the article aims to verify the educational practices perpetrated in a selected technical level institution, applied in the development of the students' skills and competences, effectively adjust to the professional needs required by the regional socioeconomic context. The investigation has an exploratory descriptive character, with qualitative and quantitative approaches, elaborated in two sequential phases: the first qualitatively explored the professional skills required of the graduate, collecting data, through semi-structured interview, with the human resources managers of companies in the region; these tabulated data guided the second phase, which described the educational practice process, with regard to the teaching planning of the institution's target course, through questionnaires and documentary analyzes. The results achieved demonstrate that there are no significant indications of relationships between employability, guidelines and the practices adopted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Vital Giordano, Centro Paula Souza

    Doutor em Ciências Sociais (PUC/SP). Professor do mestrado em Educação Profissional do Centro Paula Souza. 

  • Flávio Lourenço de Carvalho, Centro Paula Souza

    Master in Professional Education and professor of Etec.

  • Luiz Cláudio Gonçalves, Centro Paula Souza

    PhD in Industrial Engineering and professor at Fatec.

  • Francis Akemi Simões, Centro Paula Souza

    Master in Professional Education and teacher at Etec.

References

DAMIS, O. T. Didática e ensino: relações e pressupostos. In: VEIGA, I. P. A. (Coord). Repensando a didática. 29ª ed. Campinas: Papirus, 2012, p.13-32.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LIBÂNEO, J. C.; SANTOS. A. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 2. ed. Campinas: Alinea, 2009.

LOPES, A. O. Planejamento do ensino numa perspectiva crítica de educação. In: VEIGA, I. P. A. (Coord.) Repensando a didática. 29. ed. Campinas: Papirus, 2012, p.55-64.

MACEDO, L. Situação-problema: forma e recurso de avaliação, desenvolvimento de competências e aprendizagem escolar. In: PERRENOUD, P. et. al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002, p.113-136.

MACHADO, L. A. Educação básica, empregabilidade e competência. Trabalho & Educação – Revista do Nete/UFMG, Belo Horizonte, n.3, p.15-31, jan./jul. 1998. Disponível em: < https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/issue/view/464> Acesso em: 03 jun. 2018.

MACHADO, N. J. Sobre a ideia de competência. In: PERRENOUD, P. et. al. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002, p.137-156.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. 4.ed. São Paulo: Sammus, 2015.

MASETTO, M. T. Didática: a aula como centro. São Paulo: FTD, 1994.

McCLAVE, J. T.; BENSON, P. G.; SINCICH, T. Estatística para administração e economia. São Paulo: Pearson, 2009.

MENINO, S. E. Educação Profissional e Tecnológica na Sociedade do conhecimento. São Paulo: Centro Paula Souza, 2014.

PETEROSSI, H. G. Subsídios ao estudo da educação profissional e tecnológica. São Paulo: Ceeteps, 2014.

PIMENTA, S. G. Epistemologia da prática ressignificando a Didática. In: FRANCO, M. A. S. PIMENTA, S. G. (Org.) Didática: embates contemporâneos. 3ª ed. São Paulo: Loyola, 2014, p.15-42.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: ________. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PONTES, B. R. Planejamento, recrutamento e seleção de pessoal. 8. ed. São Paulo: Ltr, 2015.

RAYS, O. A. Metodologia do ensino: cultura do caminho contextualizado. In: VEIGA, I. P. A. (Coord.). Repensando a didática. 29. ed. Campinas: Papirus, 2012, p.93-108.

RIOS, T. A. Ampliar o diálogo de saberes para a docência. FRANCO, M. A. S. PIMENTA, S. G. (Org.) Didática: embates contemporâneos. 3ª ed. São Paulo: Loyola, 2014, p.101-132.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8. Ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M.P B. Metodologia de pesquisa. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de Educação. Rio de Janeiro, vol.12 n..34 jan./abr.2007 Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100012> Acesso em: 05 mar. 2018.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação professional. Petrópolis: Vozes, 2014.

VEIGA, I. P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: Veiga. (Org.) Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 29. ed. Campinas: Papirus, 2013, p.11-36.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

ZARIFIAN, P. O modelo de competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: Senac, 2003, p. 9-32.

Published

2021-02-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Giordano, C. V., Carvalho, F. L. de, Gonçalves, L. C., & Simões, F. A. (2021). Contribuição das práticas educacionais na educação profissional para a empregabilidade. Educação Em Revista, 22(1), 9-30. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p9