A LOOK AT CULTURAL YOUTH PRODUCTION AND THE ROLE OF SCHOOL

Authors

  • Sergio Vale da Paixão Instituto Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p145-156

Keywords:

Juventude, Comunicação virtual, Escola

Abstract

The attentive looks at a new youth that has been taking over social spaces from their own productions have collaborated effectively so that new spaces of being in the world are also reconstructed. The school, a place of excellence in human formation, despite advances in this aspect, has been moving slowly in deconstructing environments and learning methods that put aside old practices and come to meet this new configuration of young people of recent times. From the literature review as a research method, we seek to problematize the role of young people and their cultural production in the collaboration for a more updated school activity. This article aims to problematize the need for the school to observe the cultural production of young people in the virtual spheres of communication in order to update their training practices in which cognition and affectivity go together in favor of a comprehensive quality education for all students.

Author Biography

  • Sergio Vale da Paixão, Instituto Federal do Paraná

    Doutor em Psicologia pela UNESP; professor no Instituto Federal do Paraná (IFPR) - campus de Jacarezinho.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. 1903-1969. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARAÚJO, Ulisses F. A dimensão afetiva da psique humana e a educação em valores. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 1992.

BEIGUELMAN, Gisele. Admirável mundo cíbrido. Disponível em: http://www.academia.edu/3003787/Admiravel_mundo_cibrido. Acesso em 28.01.2014.

BENKLER, Yochai. The wealth of the networks: how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press, 2006.

DIAS, Cristiane; COUTO, Olívia Ferreira do. “As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias.” In Linguagem em (Dis)curso, v. 11, n. 3, p. 631-648, set./dez. 2011.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro. DP&A, 2006.

LEMPP, R. Prefácio. In: KLOSINKI, G. A adolescência hoje: situações, conflitos e desafios. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34. 1999.

PÊCHEUX, M. O discurso. Estrutura ou acontecimento. 5. ed. Tradução de Eni Orlandi. Campinas: Pontes, 2008.

RHEINGOLD, Howard. Smart Mobs: The next social revolution. Cambridge: Basic Books, 2002.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SILVA, C. R; LOPES, R. E. “Adolescência e Juventude: entre conceitos e políticas públicas.” In Cadernos de Terapia Ocupacional da UFScar. V. 17, n. , jul./dez. 2009.

Published

2021-03-05

How to Cite

A LOOK AT CULTURAL YOUTH PRODUCTION AND THE ROLE OF SCHOOL. (2021). Educação Em Revista, 22(esp), 145-156. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p145-156