A LOOK AT CULTURAL YOUTH PRODUCTION AND THE ROLE OF SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22nesp.p145-156Keywords:
Juventude, Comunicação virtual, EscolaAbstract
The attentive looks at a new youth that has been taking over social spaces from their own productions have collaborated effectively so that new spaces of being in the world are also reconstructed. The school, a place of excellence in human formation, despite advances in this aspect, has been moving slowly in deconstructing environments and learning methods that put aside old practices and come to meet this new configuration of young people of recent times. From the literature review as a research method, we seek to problematize the role of young people and their cultural production in the collaboration for a more updated school activity. This article aims to problematize the need for the school to observe the cultural production of young people in the virtual spheres of communication in order to update their training practices in which cognition and affectivity go together in favor of a comprehensive quality education for all students.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. 1903-1969. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ARAÚJO, Ulisses F. A dimensão afetiva da psique humana e a educação em valores. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 6 ed. São Paulo: Hucitec, 1992.
BEIGUELMAN, Gisele. Admirável mundo cíbrido. Disponível em: http://www.academia.edu/3003787/Admiravel_mundo_cibrido. Acesso em 28.01.2014.
BENKLER, Yochai. The wealth of the networks: how social production transforms markets and freedom. New Haven: Yale University Press, 2006.
DIAS, Cristiane; COUTO, Olívia Ferreira do. “As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias.” In Linguagem em (Dis)curso, v. 11, n. 3, p. 631-648, set./dez. 2011.
GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1996.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro. DP&A, 2006.
LEMPP, R. Prefácio. In: KLOSINKI, G. A adolescência hoje: situações, conflitos e desafios. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34. 1999.
PÊCHEUX, M. O discurso. Estrutura ou acontecimento. 5. ed. Tradução de Eni Orlandi. Campinas: Pontes, 2008.
RHEINGOLD, Howard. Smart Mobs: The next social revolution. Cambridge: Basic Books, 2002.
SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SILVA, C. R; LOPES, R. E. “Adolescência e Juventude: entre conceitos e políticas públicas.” In Cadernos de Terapia Ocupacional da UFScar. V. 17, n. , jul./dez. 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.