A PEDAGOGICAL LOOK AT HIGH SCHOOL TECHNICAL EDUCATION

Authors

  • Theoffillo Da Silva Lopes Universidade Federal da Paraíba
  • Amanda Da Rocha Moura Universidade Federal da Paraíba
  • Karine Da Silva Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Sonia Keilany Leite De Lima Universidade Federal da Paraíba - UFPB

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p53

Keywords:

Coordenação Pedagógica, Educação, Ensino Técnico

Abstract

This article presents an experience report about the dynamics of Pedagogical Coordination in the Technical Higher Education at the Escola Técnica de Saúde da Paraíba, highlighting the challenges faced and the strategies outlined for overcoming of the same. In order to do so, the work is presented from the perspective of four dimensions that permeate the educational processes: the curriculum, understood as an articulator between theory and the educational praxis, seeking to meet the skills and competences required by the regulations governing technical education; planning, promoting the intermediation of an understanding that the teaching process starts from the planning, in line with the curriculum and expected outcomes of the teaching-learning process; the evaluation, in the promotion of didactic-pedagogical support, emphasizing the evaluation of qualitative form, before a culture of quantification of the learning; and educational and pedagogical orientation, where a communication channel is established between the sectors of the institution and all the actors involved, providing the development of the objectives outlined. In this sense, the pedagogical performance in technical teaching becomes effective in what it is proposed for and the search for effectiveness of the teaching-learning process.

Author Biographies

  • Theoffillo Da Silva Lopes, Universidade Federal da Paraíba

    Doutorando em Educação - PPGE/UFPB; professor de Educação Básica I, da EJA, da Prefeitura Municipal de João Pessoa.

  • Amanda Da Rocha Moura, Universidade Federal da Paraíba

    Mestranda em Educação (Universidade Federal da Paraíba).

  • Karine Da Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduanda em Pedagogia (UFPB); experiência profissional como Auxiliar de Coordenação Pedagógica.

  • Sonia Keilany Leite De Lima, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). 

References

BARBOSA, Sebastião Cláudio; BUENO, Bruno Rodrigues. A CONSTRUÇÃO DO CURRÍCULO INTEGRADO NA EXPERIÊNCIA PROEJA-FIC/PRONATEC EM GOIÂNIA. IN_ Diálogos sobre educação de jovens e adultos: desafios políticos e pedagógicos da integração com a educação profissional. Josué Vidal Pereira, Mad’AnaDesirée Ribeiro de Castro, Sebastião Cláudio Barbosa. (Orgs.). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017, 208p.

BRASIL. Decreto 5.840/2006. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – Proeja. Brasília: Casa Civil, Subchefia para assuntos jurídicos, 2006.

BRASIL. Decreto n° 72. 846, de 26 de setembro de 1973. Regulamentada a Lei n.º 5.564, de 21 de dezembro de 1968, que provê sobre o exercício da profissão de orientador educacional. Legislação informatizada. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-72846-26-setembro-1973-421356-norma-pe.html>.

BRASIL. Lei 9.394/1996. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Atualizada. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2018.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 6 de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília: Conselho Nacional de Educação / Conselho de Educação Básica, 2012.

CALDEIRA, Anna Salgueiro. Ressignificando a avaliação escolar. Comissão Permanente de Avaliação Institucional: UFMG-PAIUB. Belo Horizonte: PROGRAD/UFMG, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996, 148p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987, 129p.

GANDIN. Planejamento Como Prática Educativa. São Paulo: Loyola, 2002, 112p.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1992, 288p.

MACEDO, Elizabeth. Diferença cultura e conhecimentos acumulados: conversas a partir da multieducação. IN: Políticas e práticas curriculares: impasses, tendências e perspectivas. Maria Zuleide da Costa Pereira e Arlete Pereira Moura (Orgs.). João Pessoa: Ideia, 2005, 150p.

MEIER, Marcos. Mediação da aprendizagem: contribuições de Vigostsky/marcos Meier, Sandra Garcia. Curitiba: Edição do autor, 2005, 212p.

PEREIRA, Josué Vidal. Evasão, retenção e o habitus docente na educação de jovens e adultos. IN: Diálogos sobre educação de jovens e adultos: desafios políticos e pedagógicos da integração com a educação profissional. Josué Vidal Pereira, Mad’AnaDesirée Ribeiro de Castro, Sebastião Cláudio Barbosa. (Orgs.). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017, 208p.

RAGEL, Mary. Supervisão pedagógica: um modelo. 5ª ed. Petrópoles: vozes 1988, 102p.

ROSSI, Vera Lúcia de. Gestão do Projeto Político-Pedagógico : Entre corações e mentes. São Paulo: Moderna, 2005, 95p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XX: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2005, 120p.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 36. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003, 94p.

TURRA, C. M. G.; ENRICONE, D.; SANT´ANNA, F. M.; ANDRÉ, LENIR Cancella. Planejamento de ensino e avaliação. 11. ed. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzato, 1995, 307p.

Published

2021-02-12

Issue

Section

Artigos

How to Cite

A PEDAGOGICAL LOOK AT HIGH SCHOOL TECHNICAL EDUCATION. (2021). Educação Em Revista, 22(1), 53-66. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n1.p53