IN THE DIGITAL AGE, “FILHO DE PEIXE, PEIXINHO É” IN THE AMAZONIA HINTERLAND?

Authors

  • Leonor Farias Abreu Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p69

Keywords:

Amazonas. Vocational Training. Digital Era.

Abstract

Vocational training, secondary and higher education, took long to reach the municipalities of Amazonas in a wider and diversified way, contributing to traditional professions such as fisherman, farmer, rubber tapper, almost perpetuating themselves between generations, making the popular saying ‘filho de peixe, peixinho é’ (‘The apple doesn’t fall far from the tree’) a reality in the interior of the State. Economic events such as the creation of the Industrial Pole of Manaus, social events such as public education and health policies arising from the Brazilian Constitution of 1988 and the technological revolution of this digital age, have boosted the training of specialized labor in other areas to meet demands for new services. We discuss the vocational training that has reached the municipalities, arising from these events, in order to understand whether the popular saying, in the digital age, is still a reality when it comes to the continuity (or not) of professions of parents by their children in the Amazonian Hinterland.                

Author Biography

  • Leonor Farias Abreu, Universidade Federal do Amazonas

    Professora Assistente da Universidade Federal do Amazonas (UFAM)-Instituto de Natureza e Cultura (INC), pertencente ao Colegiado do Curso de Administração; doutoranda no Programa de Pós-Graduação Sociedade e Cultura na Amazônia-PPGSCA da Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

References

ANDRADE, A. O. de. Migração para Manaus e seus reflexos socioambientais. Revista de Estudos Amazônicos-Somanlu, ano 12, n. 2, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.ufam.edu.br/somanlu/article/view/443>. Acesso em: 26 out. 2019.
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil Nº. 1988, de 5 de outubro de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 2 jan. 2019.
______. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm>. Acesso em: 26 out. 2019.
_______. Presidência da República. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Nº. 13.005/2014, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 26 out. 2019.
_______MEC-Ministério da Educação/Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (SETEC). Programas e Ações. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec-programas-e-acoesProgramas>. Acesso em: 26 ou. 2019.
_______MS-Ministério da Saúde. Programa de Formação de Profissionais de Nível Médio para a Saúde (PROFAPS). Portaria nº. 3.189, de 18 de dezembro de 2009. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2009/prt3189_18_12_2009.html>. Acesso em: 3 jan. 2019.
CENTRO DE EDUCAÇÃO TECNOLÓGICA DO AMAZONAS (CETAM) – Lei nº 2.816, de 24 de julho de 2003. Disponível em: <https://sapl.al.am.leg.br/media/sapl/public/normajuridica/2003/7271/7271_texto_integral.pdf>. Acesso em: 26 dez. 2018.
_______Plano Estratégico. Disponível em: <http://www.cetam.am.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/PLANO-ESTRATeGICO-2019-2028.pdf>. Acesso em: 7 ago. 2019.
_______Relatório. Disponível em: <http://www.cetam.am.gov.br/relatorios/>. Acesso em: 7 ago. 2019.
ELIAS, N. A Sociedade dos Indivíduos. Tradução, Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4040999/mod_resource/content/6/A%20Sociedade%20Dos%20Individuos%20-%20Norbert%20Elias%20(1994).pdf>. Acesso em: 5 set. 2019.
IBGE-Estimativas da População Residente no Brasil e Unidades da Federação com data de referência em 1º de julho de 2019. Disponível em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/media/com_mediaibge/arquivos/7d410669a4ae85faf4e8c3a0a0c649c7.pdf>. Acesso em: 2 jul. 2019.
INSTITUTO FEDERAL DO AMAZONAS (IFAM). Disponível em: <http://www2.ifam.edu.br/instituicao/historia-do-ifam>. Acesso em: 2 jan. 2019.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: 34 1999. Disponível em: <https://bit.ly/2Lh3OJm>. Acesso em: 20 Ago. 2018.
MATOS, G. C. G. de. Ethos e Figurações na Hinterlândia Amazônica. Manaus, AM: Valer/Fapeam, 2015.
RESEARCHGATE. Mapa do Estado do Amazonas: Municípios e Fronteiras. Disponível em: <https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Mapa-do-Estado-do-Amazonas-Municipios-e-Fronteiras_fig1_271070030>. Acesso em: 30 jul. 2019.
ROMERO, L. C. O Sistema Único de Saúde – Um Capítulo a Parte. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/outras-publicacoes/volume-v-constituicao-de-1988-o-brasil-20-anos-depois.-os-cidadaos-na-carta-cidada/seguridade-social-o-sistema-unico-de-saude-um-capitulo-a-parte>. Acesso em: 3 jun. 2019.
SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE (SUS). Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8080.htm>. Acesso em: 3 jun. 2019.
SUFRAMA-SUPERINTENDÊNCIA DA ZONA FRANCA DE MANAUS. Indicadores de Desempenho do Polo Industrial de Manaus – 2013-2018. Disponível em: <http://www.suframa.gov.br/zfm_historia.cfm>. Acesso em: 2 jun. 2019.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS (UEA). Disponível em: <http://www2.uea.edu.br/>. Acesso em: 2 jun. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM). Disponível em: <https://ufam.edu.br/institucional>. Acesso em: 30 jun. 2019.

Published

2021-08-13

Issue

Section

Artigos

How to Cite

IN THE DIGITAL AGE, “FILHO DE PEIXE, PEIXINHO É” IN THE AMAZONIA HINTERLAND?. (2021). Educação Em Revista, 22(2), 69-84. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22n2.p69