Cataloging in the Field of Music

exploring interdisciplinarity from the perspective of Information Organization

Authors

  • Raquel Juliana Prado Leite de Sousa Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Tadeu Moraes Taffarello Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023051

Keywords:

Cataloging, Musicology, Information Science, Information as an object of study

Abstract

Cataloging is a usual activity in Musicology, being an indication of interdisciplinarity with Information Science. Therefore, this work aims to explore cataloging in Musicology and its points of contact with the Organization of Information. The corpus of analysis consists of 38 dissertations and theses defended in Music and Arts, collected in BDTD and in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations. Bibliometric mapping made it possible to identify that: temporal evolution showed a peak in works defended in 2012; the majority of the works are master's degrees and were defended in the Music area, with UFMG being the educational institution with the most work carried out; most of them were performed in the Southeast of Brazil, with Carlos Alberto Figueiredo Pinto being the advisor with the largest number of orientations; only two members of defense panels have training in the IC area; and the subjects “catalog” and “cataloging” stand out among the keywords. Content Analysis revealed that catalogues, in Musicology, aim to organize to preserve memory, gather, disseminate, function as a research tool, in addition to providing critical appreciation and honoring composers. It is clear that this research, in itself, cannot prove the interdisciplinarity between Information Science and Musicology, as it is an exploratory study. Even so, a proximity between the areas was observed, due to the appropriation of information as an object of research.

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Author Biographies

Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutora em Educação pela UFSCar. Realizou pesquisa de pós-doutorado no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar com a temática de análise bibliométrica sobre metodologias ativas de ensino-aprendizagem e ensino remoto. Atua como bibliotecária na Coordenação de Documentação de Música Contemporânea (CDMC), do Centro de Integração, Documentação e Difusão Cultural (CIDDIC) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Também é professora do curso de Biblioteconomia do Centro Universitário Claretiano e coordenadora do curso de pós-graduação lato sensu em Metodologias Ativas de Ensino. Possui graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela UFSCar, em Comunicação Social - Jornalismo pela UNESP e licenciatura plena em Língua Portuguesa pelas FIMI.

Tadeu Moraes Taffarello, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Graduado em composição musical, mestre (2004) e doutor (2010) em Música pela Unicamp. Atualmente é compositor e pesquisador musical. Como compositor, centra a sua obra na música instrumental e/ou vocal. Como pesquisador, atua desde 2015 junto à Coordenação de Documentação de Música Contemporânea (CDMC/CIDDIC) da Unicamp com foco no desenvolvimento de pesquisas que envolvam a edição e análise partituras de músicas do século XX e XXI, sobretudo a produção brasileira. Atuou como docente na UEL (2005-2006 e 2012-2015), Unesp (2010), Santa Marcelina (2010) e UFU (2003-2005). 

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Published

2023-11-07

How to Cite

Prado Leite de Sousa, R. J., and T. Moraes Taffarello. “Cataloging in the Field of Music: Exploring Interdisciplinarity from the Perspective of Information Organization”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Nov. 2023, p. e023051, doi:10.36311/1981-1640.2023.v17.e023051.