Transversal and vertical approaches in knowledge management to enhance the circular economy and inclusive innovation

Authors

  • Sara Gazzola Universidade Estadual Paulista (Unesp) image/svg+xml
  • Marcia Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano Universidade Estadual Paulista (Unesp) image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023063

Keywords:

Transversality in knowledge management, Verticality in knowledge management, Knowledge Management, Circular Economy, Inclusive Innovation

Abstract

Faced with the current environmental and social problems caused by the linear economic model, circularity emerges as an alternative that seeks solutions for a more sustainable future and reducing the marginalization of social groups. Thus, the present research aims to understand how transversality and verticality approaches can be applied in the context of knowledge management at the organizational level in order to enhance the circular economy in companies' actions, as well as promote inclusive innovation in favor of dignity and justice for people. This work is considered important due to the proposal to integrate technical, economic, environmental and social knowledge that requires rethinking their attitudes and strategies in favor of sustainable and inclusive solutions. The general objective of this work is to reflect on the importance of transversality and verticality in knowledge management with the aim of promoting and stimulating the circular economy in companies and also through these actions, inclusive innovation. The methodology applied is qualitative bibliographic research that sought to understand concepts and phenomena, as well as make interconnections. As results, a synthesis of the aforementioned approaches is presented in line with the concepts and elements of the knowledge spiral.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcia Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo Instituto de Estudos Brasileiros

References

CHARRAPO, Fernando. Apropriacion social del conocimiento en el processo de construcción de sociedade. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 20., 1998, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPAD, 1998.

CHOO, Chun Wei. A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões. 2. ed. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.

DAVENPORT, Thomas; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial. Como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

ELLEN MACARTHUR FOUNDATION. Uma economia circular no Brasil: uma abordagem exploratória inicia, 2017. Disponível em:: https://archive.ellenmacarthurfoundation.org/assets/downloads/languages/Uma-Economia-Circular-no-Brasil_Uma-Exploracao-Inicial.pdf. Acesso em 15 jul. 2023.

FARIA, Álvaro de Melo. Economia Circular: reinvenção das formas de negócio. (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação). Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2018,

HENRIQUES, Antônio.; MEDEIROS, João Bosco. Metodologia científica na pesquisa jurídica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

HOLANDA, Adriana Furtado. Questões sobre pesquisa qualitativa e pesquisa fenomenológica. Análise Psicológica, v. 03, n. 24, 11p., 2006.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MERWE, Edward.; GROBBELAAR, Sara Saartjie. Evaluating inclusive innovative performance: The case of the eHealth system of the Western Cape Region, South Africa. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON MANAGEMENT OF ENGINEERING AND TECHNOLOGY (PICMET), 2016, Portland. Proceedings […]. South Africa: IEEE, 2016. p. 344-358.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertnand Brasil, 2003.

MORIN, Edgar. O método 1 – A natureza da natureza. 2. ed. Publicações Europa América, Portugal, 1977.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. – São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NONAKA, Ikujiro.; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Elsevier Brasil, 1997.

PRESSER, Nadia Helena; SILVA, Eli Lopes. Inovação inclusiva como alternativa de desenvolvimento. Revista Navus, Florianópolis-SC, v. 9, n. 2, p. 01-11, abr./jun. 2019.

STEWART, Thomas. Capital Intelectual: A nova vantagem competitiva das empresas. Rio de Janeiro: Elsevier, 1998.

SVEIBY, Karl. A nova riqueza das organizações: gerenciando e avaliados os patrimônios do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

TAKEUCHI, Hirotaka.; NONAKA, Ikujiro. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TREVISAN, Luciana Calvo; DAMIAN, Ieda Pelogia Martins. Gestão do conhecimento: diretrizes e práticas recomendadas às organizações. Ci.Inf., Brasília, DF, v.47 n.2, p.21-34, maio/ago. 2018.

UTZ, Anuja; DAHLMAN, Carl. Promoting inclusive innovation. Washington, DC: World Bank Institute, 2007.

VALENTIM, Marta Ligia Pomim (org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis Cultura Acadêmica, 2008.

WEETMAN, Catherine. Economia circular: conceitos e estratégias para fazer negócios de forma mais inteligente, sustentável e lucrativa. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra. 1. ed. São Paulo: Autêntica Business, 2019.

Published

2024-03-23

Issue

Section

Dossier: "Transversality and Verticality in Information Science"

How to Cite

“Transversal and Vertical Approaches in Knowledge Management to Enhance the Circular Economy and Inclusive Innovation”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Mar. 2024, p. e023063, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023063.