Cognitive Gap of the SocialAappropriation of Information in Brazil

Authors

  • Edison Luís dos Santos Instituto de Estudos Avançados IEA-USP https://orcid.org/0000-0002-2488-9049
  • Antônio Carlos Nascimento Neto Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023052

Keywords:

Information, Society, Technocracy, Social appropriation, Digital divide

Abstract

The article identifies and discusses the country's problems related to cultural expropriation through the imposition of symbolic arrangements and systems that hark back to our colonial condition. From "catechesis in the tabas" to the present day, a subterranean operation of deprivation of knowledge and plundering of memory prevails, which is expressed in new power relations, with the domain of knowledge and information as a new and powerful political instrument. The appropriation and/or deprivation of these codes denounces their antagonistic dimension: the power of large technology companies that exploit personal data; the devices and functionalities that hijack users' attention spans and the massive growth of data and fake news. We seek to demystify the false autonomy of technology and recognize the transversal web of relationships (cultural, social, economic and political) that involves the production, dissemination and social use of information in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edison Luís dos Santos, Instituto de Estudos Avançados IEA-USP

    Researcher in Information Sciences and librarian, Bachelor in Linguistics (USP) and Library Science (USP), Master and Doctor in Information Science (USP). I am a collaborator at the Open Ontology Study Group (USP); member of the Research Group for Transdisciplinary Studies of African Heritage (UNIP/SP) and the Humanities and Computational Cultures Study Group (IEA/USP). Since 2021, I have worked as a volunteer at the Odé Kayodê Pluricultural School, in the Obá Biyi Library collection and coordinator of the Egbé Odé Kayodê Collective, cultural spaces with an Afro-indigenous matrix, based in Vila Esperança (GO). In 2022, I completed a Post-Doctoral project at the Institute of Advanced Studies, investigating the anthropotechnical issue related to the phenomena of e-Culture and e-Art, in addition to reflecting on the contemporary reality of computational and digital cultures and cultural production (mediated or self-produced), in order to understand the current scenario in which the machine has already replaced human work and is moving towards replacing intellectual work, through Artificial Intelligence.

  • Antônio Carlos Nascimento Neto, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

    Mestrando em Ciência da Informação, UNESP Marília. Cursando o último ano de Biblioteconomia na PUC-Campinas. Estagiário de analista bibliométrico na Pró Reitoria de Educação Continuada da PUC-Campinas. Estagiou na Biblioteca Central César Lattes da Unicamp de 2021 a 2023 na Diretoria Geral de Recursos Informacionais. Aluno especial em Ciência da Informação pela USP-São Paulo, tendo cursado a disciplina a disciplina Ciência e método em Ciência da Informação e Organização do Conhecimento em 2022 e a disciplina de Epistemologia em 2021. Graduado em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela PUC-Campinas em 2011.

References

Almeida, M. A. A produção social do conhecimento na sociedade da informação. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 19, n. 1, pp. 11-18, 2009.

Batista, Carmen Lucia. Os conceitos de apropriação: contribuições à Ciência da Informação. Em Questão, vol. 24, n. 2, 2018, p. 210-234.

Berrío-Zapata, C. et al. O discurso iluminista da exclusão digital. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 25, n. 1, p. 85-100, jan./abr. 2015.

Bobbio, N. Os intelectuais e o poder: dúvidas e opções dos homens de cultura na sociedade contemporânea. São Paulo: Editora Unesp, 1997.

Borges, J. L. A biblioteca de Babel. Ficções. Trad. Davi Arrigucci. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Callon, M. Por uma nova abordagem da ciência, da inovação e do mercado: o papel das redes sociotécnicas. In: PARENTE, A. Tramas da rede. Porto Alegre: Sulina, 2004, pp. 64-79.

Coelho, J. T. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Fapesp/Iluminuras, 2004.

Ferreira, R. da S. A sociedade da informação no Brasil: um ensaio sobre os desafios do Estado. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, pp. 36-41, jan./abr. 2003.

Ianni, O. A era do globalismo. 8ª ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 2004.

Latour, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Edusc, 2001.

Lins de Barros, H. Apropriação social da ciência na idade da tecnologia. INCI, fev. 2002, v. 27, n. 2, pp. 76-79.

Martínez-Silveira, M.; Oddone, N. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, v. 36, n. 2, p. 118-127, 2007.

Mattelart, A. Sociedade do conhecimento e controle da informação e da comunicação. Encontro Latino de Economia Política da Informação, Comunicação e Cultura. 5, Salvador, 2005, pp. 1-22. Disponível em http://www.gepicc.ufba.br/enlepicc/. Acesso em 10-05-2023.

Miglioli, Sarah. Apropriação da informação por surdos no ambiente web à luz da Ciência da Informação. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Rio de Janeiro: Ibict/UFRJ, 2014.

Mora, A. M. S. A divulgação científica como literatura. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2003.

Morin, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

Negri, A. Cinco lições sobre Império. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

OCDE. Leitores do Século 21: Desenvolvendo Habilidades de Alfabetização em um Mundo Digital. Relatório, 2021. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/fr/education/21st-century-readers_a83d84cb-en. Acesso em 01-06-2023.

Pedro, R. Ciência, tecnologia e sociedade: pensando as redes, com as redes. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, mar 2008, pp. 1-5. Disponível em: http://www.ibict.br/liinc. Acesso em 05-05-2023.

Postman, N. Tecnopólio: a rendição da cultura à tecnologia. São Paulo: Nobel, 1994.

Ribeiro, M. A.; Almeida Jr, O. F. Da mediação a apropriação da informação: um olhar para o usuário da informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 18, n. 2 (2022), p. 1-17.

Santaella, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

Santos, B. de S. Os processos da globalização. In: A globalização e as ciências humanas. São Paulo: Cortez, 2002, p. 25-102.

Serres, M. H. Hominescências: o começo de uma outra humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

Silva, Thayse de Oliveira; Silva, Lebiam Tamar Gomes. Os impactos sociais, cognitivos e afetivos sobre a geração de adolescentes conectados às tecnologias digitais. Rev. psicopedag., São Paulo, v. 34, n. 103, 2017, p. 87-97.

Trivinho, E. A condição transpolítica da cibercultura. Famecos, Porto Alegre, n. 31 (2006): p. 91-101.

Warschauer, M. Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debate. São Paulo: Ed. Senac-SP, 2006.

Zanatta, R. F.; Abramovay, R. Dados, vícios e concorrência: repensando o jogo das economias digitais. Estudos Avançados (96), 2019, p. 421-446.

Published

2023-11-24

How to Cite

“Cognitive Gap of the SocialAappropriation of Information in Brazil ”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Nov. 2023, p. e023052, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023052.