Scientometric Analysis of the Publications of the Educar em Revista Journal (2001 to 2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023038

Keywords:

Scientific production, Scientific journal, Education, Bibliometrics, Scientometrics

Abstract

The study of research and the history of education through scientific journals allows expanding knowledge and highlighting important content for education. It aims to analyze the journal Educar em Revista da UFPR, period from 2001 to 2020. Descriptive research combines a quantitative/quali approach for the presentation and analysis of data through bibliometrics and scientometrics. The research corpus consisted of 1182 articles from a universe of 1208 documents. The results revealed a predominance of article as a documentary typology and greater presence of single authorship; co-occurrence of terms formed by 265 words, 19 clusters, 1245 links; co-authorship network formed by 186 authors with at least 2 published articles, distributed in 150 clusters; co-citation network formed by authors who received at least 10 citations, with connection to the network and, thematic predominance for “teacher training”. It is concluded that the study of scientific production continues to be important to demonstrate the relevance of communication in the evolution of science and the journal as a tool for updating and as a basis for recording the scientific contribution of researchers. This analysis of the magazine's twenty years contributed to characterizing scientific production in Education, identifying the co-occurrence of the terms used, co-citation network, with emphasis on Focault, Freire, Bordieu, Piaget, Morin, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Suely Ferreira Silva, Universidade Federal do Paraná - UFPR

    Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal do Paraná e Mestrado em Ciência da Informação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professor adjunto, da Universidade Federal do Paraná. Integra o Grupo de Pesquisa Metodologias para a Gestão da Informação e tem experiência na área de Ciência da Informação, com interesse de pesquisa nos seguintes temas: gestão da informação e do conhecimento, gestão de documentos, ciência e educação aberta, produção científica, informação e documentação jurídica.

  • Paula Carina de Araújo, Universidade Federal do Paraná - UFPR

    Paula Carina de Araújo is a professor at the Information Science and Management Department of the Universidade Federal do Paraná in Brazil, Associate Editor for the Directory of Open Accesses Journals and Editor in Chief for the journal AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento. Paula holds a Ph.D. in Information Science from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. She was a Consultant to the Brazilian Antarctic Program (PROANTAR) for the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and for the Ministry of Science, Technology and Innovation in Brazil.

References

Alvarado-Urbizagastegui, Ruben. “Concentração e dispersão da literatura nos periódicos brasileiros da área de educação”. Estudos Avançados em Biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 4, no. 1, 1986a. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/40588. Acessado 17 maio 2022.

Alvarado-Urbizagastegui, Ruben. “Publicações periódicas brasileiras na área de educação: uma análise quantitativa”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, 19.¼ ,1986b, pp. 18-25. https://febab.emnuvens.com.br/rbbd/article/viewFile/386/360. Acessado 17 maio 2022.

Bittar, Marisa, Márcia Regina da Silva and Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi. “Produção científica em dois periódicos da área de Educação”. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, vol. 16, no. 3, 2011, pp. 655-674. www.scielo.br/pdf/aval/v16n3/v16n1a09.pdf Acessado 5 fev 2021.

Bufrem, Leilah Santiago. Pesquisa em informação: reflexões sobre o método. Curitiba: LUD, 2000.

Curty, Renata Gonçalves, and Natalia Rodrigues Delbianco. “As diferentes metrias do EMI: evolução, epistemologia, inter-relações e representações”. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 25, no.1, 2020, pp. 1-21. Doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e74593. Acessado 18 abr 2022.

Educar em Revista. Curitiba: UFPR, 2022. https://revistas.ufpr.br/educar. Acesso 2 maio 2022.

Fachin, Gleisy Regina Bories and Araci Isaltina de Andrade. O periódico científico: padronização e organização. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006.

Freitas, Juliana Lazzarotto, Leilah Santiago Bufrem and Maria Cláudia Cabrini Grácio. “O Interdomínio dos Estudos Métricos da Informação em Medicina: Aproximação entre discurso e prática de seus pesquisadores”. Encontros Bibli: revista eletrônica de. Biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 24, no. 56, 2019, pp. 1–22. Doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019.e65348. Acessado 21 ago 2020.

Grácio, Maria Cláudia Cabrini. “Acoplamento bibliográfico e análise de cocitação: revisão teórico-conceitual”. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, vol. 21, no.47, 2016, pp. 82–99. Doi: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n47p82. Acessado 7 fev 2020.

Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini et al. “Avaliação de aspectos formais em quatro periódicos científicos na área de educação especial”. Revista. Brasileira de Educação Especial, vol. 12, 2006, pp.369-92. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-65382006000300006. Acessado 17 maio 2022.

Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini, and Taísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalves. “Estudos bibliométricos dos balanços da produção científica em educação especial na RBEE (1999-2017)”. Revista Brasileira de Educação Especial. 24 spec. out./dez. 2018. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-65382418000400010. Acessado 18 maio 2022.

Hjorland, Birger. “Domain analysis in information science: eleven approaches: traditional as well as innovative”. Journal of Documentation, vol. 58, no. 4, 2002, pp. 422-46. Doi: https://doi.org/10.1108/00220410210431136. Acessado 21 out 2021.

Lorenz, Karl Michael, et al. “Uma análise das contribuições publicadas nas Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos”. Educar, Curitiba, vol. 3, no. 1, 1984, pp.89-99. Doi: https://doi.org/10.1590/0104-4060.041. Acessado 18 maio 2022.

Miranda, Ana Claudia Carvalho de, Carvalho, Edirsana Maria Ribeiro de and Maria Ilza da Costa. “O impacto dos periódicos na comunicação científica”. Biblos: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, vol. 32, no. 1, jan./jun. 2018, pp. 01-22. Doi: https://doi.org/10.14295/biblos.v32i1.7177. Acessado 20 maio.

Miranda, José Vicente A.N. “Apresentação”. Educar em Revista, Curitiba, vol. 9, 1993, p.7. https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/36048. Acessado 18 maio 2022.

Morosini, Marília. “Produção sobre educação superior”. I Seminário Nacional de Disseminação de Informações Educacionais no Brasil, 1999, São Paulo: INEP, 2000, pp. 26-28.

Neri, Lidia Alvarenga. Núcleos de periódicos e as opiniões de especialistas: estudo na área de Educação, 1984. Rio de Janeiro, CNPq/IBICT-UFRJ/ECO. Dissertação de Mestrado em Ciência da Informação.

Oliveira, Ely Francina Tannuri de. Estudos métricos da informação no Brasil: indicadores de produção, colaboração, impacto e visibilidade. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2018.

Oliveira, Ely Francina Tannuri de, and Maria Claudia Cabrini Gracio. “Indicadores bibliométricos em ciência da informação: análise dos pesquisadores mais produtivos no tema estudos métricos na base Scopus”. Perspectivas em Ciência da Informação, vol. 16, 2011, pp. 16–28. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-99362011000400003. Acessado 17 maio 2022.

Price, Derek J. de Solla. Little Science, Big Science. New York: Columbia University, 1963.

Queiroz, Daniela Gralha de Caneda, and Jayme Leiro Vilan Filho. “A autoria única nas publicações científicas: uma revisão de literatura”. Em Questão, Porto Alegre, vol.3, 2019, pp. 269-295. Doi: http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245253.269-295. Acessado 17 maio 2022.

Silva, Cristiane Lana, Gonzalez, Marcela Carvalho and Matheus Matsuda Marangoni. Bibliometria e Cientometria. São Paulo, 2018. https://www.pucsp.br/sites/default/files/download/posgraduacao/programas/administracao/bibliometria-e-cientometria.pdf. Acessado 17 maio 2022.

Silva, Suely Ferreira da. O periódico Educar em Revista do Setor de Educação da UFPR (1977/2000): uma análise histórica e temática, 2001. https://repositorio.sis.puc-campinas.edu.br/bitstream/handle/123456789/14828/cchsa_ppgci_me_SUELY_FS.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Universidade Federal do Paraná/PUC-Campinas. Dissertação de Mestrado Interinstitucional em Biblioteconomia e Ciência da Informação. Acessado 17 maio 2022.

Souza, Gisele. de, and Catarina Moro. “Editorial - Educar em Revista: consolidação e desafios para os novos e difíceis tempos”. Educar em Revista, Curitiba, vol. 36, 2020, e77560. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.77560. Acessado 17 maio 2020.

Targino, Maria das Graças. A região geográfica como fator interveniente na produção de artigos de periódicos científicos. Org. por Mueller, Suzana Pinheiro. Machado and Edilenice Juvelina Lima Passos. Comunicação científica. Brasília: UNB, 2000, pp. 51-72.

Vanz, Samile Andréa de Souza, and Ida Regina Chittó Stumpf. “Colaboração científica: revisão teórico conceitual”. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, vol.15, no.2, 2010, pp. 42-55, http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/38885. Acessado 17 maio 2022.

Vogel, Michely Jabala Mamede. Avaliação da pós-graduação brasileira: análise dos quesitos utilizados pela Capes e das críticas da comunidade acadêmica, 2015. Universidade de São Paulo, Tese de Doutorado. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-29062015-150747/publico/MICHELYJABALAMAMEDEVOGELVC.pdf. Acessado 18 maio 2022.

Published

2023-09-19

How to Cite

“Scientometric Analysis of the Publications of the Educar Em Revista Journal (2001 to 2020)”. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends, vol. 17, Sept. 2023, p. e023038, https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023038.