Actions from the university libraries of Santa Catarina to combat disinformation
DOI:
https://doi.org/10.36311/1981-1640.2023.v17.e023011Keywords:
Disinformation, Information mediation, University libraries, LibrarianAbstract
The presented research aimed to verify actions to combat disinformation developed in university libraries in Santa Catarina belonging to institutions linked to the Associação Catarinense das Fundações Educacionais (ACAFE). Furthermore, disinformation is conceptualized and its presence in the digital environments of the libraries studied is identified. The concepts of information, disinformation, fake news, and post-truth are approached. The research is of a descriptive nature, having as methodological procedures the documental survey and the use of a quality-quantitative approach in the analysis of the data collected from the websites and social media of 16 (sixteen) libraries of the ACAFE system. By analysing two central categories of research: the presence of libraries on websites and social media, and actions are taken to combat disinformation, the main results indicate that most libraries are active in virtual spaces, but only a small portion of them take steps to combat disinformation. The data allow us to conclude that the mission of university libraries in the mediation of information must be strengthened and encouraged so that they may act mainly in combating disinformation and occupy virtual spaces to better meet the demands of users.
Downloads
References
Acafe. Missão. 2023, https://acafe.org.br/site/. Acessado 29 jan. 2023.
Almeida, Alex Serrano de. “As bibliotecas universitárias no combate à infodemia”. Revista Informação & Universidade, vol. 2, no. esp. Dossiê COVID-19, Jul./Dez. 2020, pp.1-19, http://reviu.febab.org.br/index.php/reviu/article/view/35. Acessado 06 out. 2020.
Almeida Júnior, Oswaldo Francisco de. “Mediação da informação: um conceito atualizado”. Mediação oral da informação e da leitura. Org. por Suely Bortolin, João Arlindo Dos Santos Neto, e R. J. da Silva. ABECIN, 2015. pp. 9-32.
Brito, Tânia Regina de, e Vitorino, Elizete Vieira. “O bibliotecário e a mediação da informação no contexto das bibliotecas universitárias”. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas, no. 8, 2017, pp. 12-22, http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/70399. Acessado 29 jan. 2022.
Brito, Vladimir de Paula. Poder informacional e desinformação, 2015. Universidade Federal de Minas Gerais, Tese de Doutorado.
Barreto, Aldo de Albuquerque. “A questão da informação”. São Paulo em perspectiva, vol. 8, no. 4, 1994, pp. 3-8, https://bibliotextos.files.wordpress.com/2012/03/a-questao-da-informac3a7c3a3o.pdf. Acessado 20 out. 2020.
Comissão Europeia. Comunicação da comissão ao parlamento europeu, ao conselho, ao comitê econômico e social europeu e ao comitê das regiões. 2018, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0236&from=PT. Acessado 27 ago. 2020.
Corrêa, Elisa Cristina Delfini, e Custódio, Marcela Gaspar. “A informação enfurecida e a missão do bibliotecário em tempos de pós-verdade”. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, vol. 14, no. 2, Maio/Ago., 2018, pp. 197-214, https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/download/777/1043. Acessado 19 ago. 2020.
Coutant, Alexandre. “As fake news são sintoma de quê?” Fake News e Saúde. Org. por Fundação Oswaldo Cruz. Gerência Regional de Brasília, 2020. pp. 15-29, https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/42586/2/Fake%20news %20e%20sa%C3%BAde.pdf#page=8. Acessado 22 jun. 2022.
Demo, Pedro. “Ambivalências da sociedade da informação”. Ciência da
Informação, vol. 29, no. 2, Maio/Ago. 2000, pp. 37-42, https://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a05v29n2. Acessado 28 set. 2020.
Gomes, Henriette Ferreira, e Santos, Raquel do Rosário. “Bibliotecas universitárias e a mediação da informação no ambiente virtual: informações, atividades e recursos de comunicação disponíveis em sites”. Anais do 10º Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação: João Pessoa, ENANCIB, 2012. http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/172002. Acessado 29 jan. 2020.
Heller, Bruna. Competências Informacionais: ações em bibliotecas universitárias do Rio Grande do Sul para combater a desinformação, 2021, http://hdl.handle.net/10183/231622. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Dissertação de Mestrado. Acessado em 15 ago. 2021.
Ifla. Como identificar notícias falsas. 2017. https://repository.ifla.org/handle/123456789/229. Acessado 28 jan. 2023.
Ireton, Cherilyn, e Posetti, Julie. Journalism, fake news & disinformation: handbook for journalism education and training. UNESCO, 2018, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265552?posInSet=1&queryId=86539b3a-9792-4de9-87d1-f6b0ee70c97b. Acessado 10 set. 2020.
Lancaster, Frederick Wilfrid. “O currículo da Ciência da Informação”. Revista de Biblioteconomia de Brasília, vol. 17, no. 1, Jan./Jun. 1989, pp. 1-5, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/76606. Acessado 26 nov. 2020.
Pinheiro, Marta Macedo Kerr, e Brito, Vladimir de Paula. “Em busca do significado da desinformação”. DataGramaZero, vol. 15, no. 6, 2014, pp. A05, https://brapci.inf.br/index.php/res/v/8068. Acessado 26 ago. 2020.
Recuero, Raquel da Cunha, e Soares, Felipe Bonow. “O Discurso Desinformativo sobre a Cura da covid-19 no Twitter: Estudo de caso”. E-Compós, vol. 24, 2021, pp. 1-29, doi.org/10.30962/ec.2127. Acessado 22 jun. 2022.
Sala, Fabiana, et al., “Bibliotecas Universitárias em um cenário de crise: mediação da informação por meio das redes sociais durante a pandemia de COVID-19”. Informação em Pauta, vol. 5, no 1, Jan./Jun. 2020, pp. 10- 32, http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/43933/161680. Acessado 22 nov. 2020.
Salino, Deila Batista. Lei de Acesso à Informação no contexto dos Tribunais de Contas: a pragmática da transparência a partir da filosofia da linguagem de Ludwig Wittgenstein. Rio de Janeiro, 2016. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Dissertação de Mestrado.
Silva, Chirley Cristiane Mineiro da. O perfil do bibliotecário de referência das bibliotecas universitárias do Estado de Santa Catarina. 2006. Universidade Federal de Santa Catarina, Dissertação de Mestrado.
Tobias, Mirela Souza, e Corrêa, Elisa Cristina Delfini. “O paradigma social da Ciência da Informação: o fenômeno da pós-verdade e as fake news nas mídias sociais”. Revista ACB, vol. 24, no. 3, 2019, pp. 560-579, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7389427. Acessado 22 jun. 2022.
Unesco publica manual para combater as Fakenews. De Olho na CI. 24 set. 2018, https://www.deolhonaci.com/news/unesco-publica-manual-para-combater-as-fakenews/. Acessado 20 nov. 2020.
Wardle, Claire, e Derakhshan, Hossein. Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policy Making. Council of Europe. 2017.
Zattar, Marianna. “Competência em informação e desinformação: critérios de avaliação do conteúdo das fontes de informação”. Liinc em Revista, vol. 13, no. 2, Nov. 2017, pp. 285-293, http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4075/3385. Acessado 12 nov. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juliano Zanon, Jéssica Bedin, Priscila Machado Borges Sena
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
When submitting an article, the authors retain the copyright of the article, giving full rights to the Brazilian Journal of Information Science to publish the text.
The author(s) agree that the article, if editorially accepted for publication, shall be licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0) Readers/users are free to: - Share — copy and redistribute the material in any medium or format - Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms: - Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. - ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original. No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits. Notices: - You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation. - No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.