The Country Brand as a Strategy for Building a Competitive International Identity

Theoretical Foundations and a Study on Qatar Initiatives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2237-7743.2023.v12n2.p281-298

Keywords:

competitive identity, public diplomacy, international insertion, nation branding, Qatar

Abstract

This article analyzes country brand as a strategy through which the State manages its image in a globalized and competitive system. It is an exploratory research of qualitative nature that uses Anholt's analytical framework to assess the Qatar branding strategy. It is concluded that the promotion of the country brand contributes to highlighting positive national attributes and resources, in addition to offering an alternative to shallow narratives and single stories disseminated to the detriment of some States.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristine Koehler Zanella, Universidade Federal do ABC

    Doutora em Estudos Estratégicos Internacionais (PPGEEI) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Ciência Política pela Universidade de Gent (UGent), Bélgica. Mestre em Integração Latino-Americana, Bacharel em Direito e Bacharel em Economia, todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Adjunta da UFABC, vinculada ao curso de Relações Internacionais e ao Programa de Pós-Graduação em Relações Internacionais da Universidade. Coordenadora do Grupo de Estudos do Sul Global (GESG-UFABC). É organizadora dos 3 volumes do livro “As RI e o Cinema”, obras em que tem capítulos publicados. Publicou na RBPI, Carta Internacional, Meridiano 47 e outros periódicos da área. Tem interesse nos temas que envolvem Relações Internacionais e cultura, teorias e dinâmicas do Sul Global, relações internacionais do Brasil e sanções econômicas. ORCID ID: http://orcid.org/0000-0001-7092-4549

  • Heitor Vieira Penna, Universidade Federal do ABC

    Bacharel em Ciências e Humanidades e Bacharel em Relações Internacionais, ambos pela Universidade Federal do ABC (UFABC). Foi bolsista de monitoria acadêmica. Professor Foi voluntário como professor de história do Brasil em curso popular da Rede Emancipa, unidade Ordalina Cândido em Diadema -SP. É pesquisador no Grupo de Estudos do Sul Global (GESG), grupo registrado no DGP do CNPq. No GESG desenvolve pesquisa relacionada à marca-país e estratégias brasileiras para promoção internacional de setores nos quais desenvolve tecnologias avançadas. Tem interesse em temas que envolvem Relações Internacionais e cultura, tecnologia e esportes.  ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-4047-5321

Published

2023-09-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The Country Brand as a Strategy for Building a Competitive International Identity: Theoretical Foundations and a Study on Qatar Initiatives. Brazilian Journal of International Relations, Marília, SP, v. 12, n. 2, p. 281–298, 2023. DOI: 10.36311/2237-7743.2023.v12n2.p281-298. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjir/article/view/13559.. Acesso em: 17 jul. 2024.