This is an outdated version published on 2022-06-25. Read the most recent version.

GOALBALL PRACTICE PERFORMED BY NON-BLIND PEOPLE IN MARACÁS-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n1.p103-112

Keywords:

Adapted Motor Activity, Goalball, Seers, Adapted Sport

Abstract

ABSTRACT

Goalball is a sport created specifically for people with visual impairment and it contributes to socialization and health. Goalball could be more publicized, especially because it is a sport of easy access, not requiring very sophisticated materials, at least in its initiation. The objective of this study is to describe the main difficulties encountered by blind people during the practice of Goalball. The study was conducted in the city of Maracás, Bahia, Brazil, in a multi-sports court, with blind people, who were invited to practice Goalball. After the activities, standardized questionnaires were applied to collect the participants' impressions. None of the participants had prior knowledge about the sport, and reported feeling difficulty in knowing its spatial location, understanding the location of the ball, walking and throwing, therefore, it was possible to identify the difficulties encountered by the participants and realize the importance of the sport, whether for people with or without disabilities.

Received on: 2022/06/07

Reformulated on: 2022/06/21

Accepted: 2022/06/21

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMADA, Romana Rosas et al. Uma proposta de ensino do Goalball nas escolas: a visão dos professores e alunos. 2017.

BUENO, S. T.; RESA, J. A. Z. Educación Física para niños y niñas com necessidades educativas especiales. Málaga: Aljibe, 1995.

CABRAL, Gabriela Medeiros. Goalball na escola: uma forma de inclusão social. In: 8ª Jice-jornada de iniciação científica e extensão. 2017.

CERVANTES, C.M.; PORRETA, D.L. Physical activity measurement among individuals with disabilities: a literature review. Adapted Physical Activity Quarterly, Champaign, v.27, p.173-90, 2010.

Confederação Brasileira de Desporto de Deficiente Visuais. Disponível em: <http://www.deficienciavisual.pt/txt-percepcao_accao_conhecimento_criancas_cegas-Ochaita_e_Rosa.htm> Acesso em: 11 de Maio de 2021.

Comitê Paraolímpico Brasileiro. Disponível em: <https://www.cpb.org.br/modalidades/56/goalball> Acesso em: 11 de Maio de 2021.

DE ALMEIDA, José Júlio Gavião; PORTO, Eline TR. A pessoa deficiente visual: revelações sobre a atividade motora. Benjamin Constant, n. 12, 1999.

FARIAS, G. C. Efeitos de um programa experimental da aprendizagem de jogos de orientação “caça ao Tesouro” desenvolvido mediante uma linha de base múltipla para cegos. 1991. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – UERJ, Rio de Janeiro, 1991.

FUGITA, M. A percepção do próprio nadar, de nadadores deficientes visuais e nadadores videntes. 2002. 81f. Dissertação (Mestrado)_Faculdade de Educação Física, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2002.

GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Disponível em: < https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/maracas.html> Acesso em: 07 de junho de 2022.

LIEBERMAN, L.J. Self-determination in physical activity: research to practice. Revista Sobama, Rio Claro, v.10, n.1, p.1-7, 2005.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE et al. Relatório mundial sobre visão. 2019.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Disponível em: <https://www.paho.org/pt/covid19> Acesso em: 15 de maio de 2021.

PEREIRA, Sonaira fortunato et al. O goalball como conteúdo nas aulas de educação física: uma prática inclusiva. O GOALBALL COMO CONTEÚDO NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA: UMA PRÁTICA INCLUSIVA, p. 1-388–416

SCHERER, Roger Lima; RODRIGUES, Luiz Alberto; FERNANDES, Luciano Lazzaris. Contribuição do goalball para a orientação e mobilidade sob a percepção dos atletas de goalball. Pensar a prática, v. 14, n. 3, 2011.

SEABRA, manoel osmar; DUARTE, Edson. Considerações as necessidades de avaliação motora e portadores de deficiência visual. In: SIMPÓSIO PAULISTA DE EDUCAÇÃO FÍSICA ADAPTADA. 5., 1994, São Paulo. Anais... São Paulo: USP / EEFUSP / CEPEUSP, 1994. P.48-48.

Published

2022-06-25

Versions