ARE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS PREPARED TO WORK WITH PEOPLE WITH DISABILITIES?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p81-98

Keywords:

Inclusion, Professional Formation, Professional Preparation, Adapted Motor Activities

Abstract

The objective of the present study was to investigate the formation and performance of teachers of Scholar Physical Education in the area of ??Adapted Physical Education. A total of 32 Physical Education teachers (age = 37 ± 10 years, female: n = 11, 34%, male: n = 21, 66%) from schools in the municipal (n = 11, 26%), state (n = 19, 45%), federal (n = 1, 2%) and private network (n = 11, 26%) of different cities of the country participated in the study. A questionnaire was used as a data collection tool with questions (open and closed) related to the formation and performance of teachers in adapted physical education. The questionnaire was inserted in an online platform (Google Forms) to facilitate the access and participation of as many teachers as possible. Regarding the formation, our main results indicated that the teachers present habilitation in degree, they studied at least one discipline that approached contents regarding the PWD, in particular the discipline "Adapted Physical Education". Most of the knowledge obtained came from undergraduate courses. Regard the professional performance, our results indicate that: teachers have at least one student with a disability; self-assess able to act with this public, present incorrect concepts regarding types of disability and use adaptation of activities to include students with disabilities in their classes. We conclude that the initial formation of teachers should be more complete and we reinforce the importance of knowing more about the numerous pedagogical adaptations that can help in the inclusion process.

Received on: 2020/09/10

Reformulated on: 2021/01/01

Accepted: 2021/02/02

References

AGUIAR, J. S.; DUARTE, E. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p.223-240, jul. 2005.
ALMEIDA, M. I. Ações organizacionais e pedagógicas dos sistemas de ensino: políticas de inclusão? In: DALVA, E. G. R.; VANILTON, C.S. (Orgs.). Políticas Organizativas e Curriculares, Educação Inclusiva e Formação de Professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional:nº 9394/96. Brasília, 1996. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>. Acesso em: 2 de maio de 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF, 2008.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de Atenção à Reabilitação da Pessoa com Transtornos do Espectro do Autismo (TEA) / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – Brasília : Ministério da Saúde, 2014.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à pessoa com paralisia cerebral / Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde, Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. – Brasília : Ministério da Saúde, 2013. 80 p.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. Disponível : < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/fisica.pdf>. Acesso em: 28 de maio de 2018.
CHICON, J. F.; PETERLE, L. L.; SANTANA, M. A. G. Formação, educação física e inclusão: um estudo em periódicos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, 2014.
CRUZ, G. de C.; FERREIRA, J. R. Processo de formação continuada de professores de educação física em contexto educacional inclusivo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 19, n. 2, p. 163-80, 2005.
FERREIRA, M. D.; SANTOS, M. F. A.; VIANA, M. R. G. S.; MELO, F. A. P. Percepções da comunidade escolar acerca da inclusão: o instituto federal de alagoas em loco. Revista da Sobama, v.18, n.2, p. 177-196, 2017.
FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Inclusão de alunos com deficiência na aula de educação física: identificando dificuldades, ações e conteúdos para prover a formação do professor. Revista Brasileira de Educação Especial, p. 387-404, 2014.
GREGUOL, M.; GOBBI, E.; CARRARO, A. Formação de professores Para a Educação Especial: uma discussão sobre os modelos brasileiro e italiano. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 19, n. 3, p. 307-324, 2013.
GUENTHER, Z. C. O Aluno bem-dotado na escola regular: celebrando a diversidade, incluindo as diferenças. Revista Escritos sobre Educação, v. 2, n.1, p.43-54, 2003.
GUERREIRO, E. M. B. R. A acessibilidade e a educação: um direito constitucional como base para um direito social da pessoa com deficiência. Revista Educação Especial, Santa Maria, p. 217-232, ago. 2012.
HEREDERO, E. S. A escola inclusiva e estratégias para fazer frente a ela: as adaptações curriculares. Acta Scientiarum. Education, v. 32, n. 2, p. 193-208, 2010.
LARA, F. M.; PINTO, C. B. G. C. A importância da educação física como forma inclusiva numa perspectiva docente. Universitas: Ciências da Saúde, v. 15, n. 1, p. 67-74, 2017.
LIEBERMAN, L. J. Strategies for inclusion: a handbook for physical educators. New Zealand: Human Kinetics, 2002. 254 p.
MANTOAN. M. T. E. Inclusão Escolar: Caminhos e Descaminhos, Desafios, Perspectivas. Revista Outro Olhar. Ano IV, nº 4. Belo Horizonte: outubro, 2005.
MAUERBERG-deCASTRO, E. Atividade Física Adaptada. 2. ed. Ribeirão Preto: Novo Conceito, 2011.
MAZZATINO, J. M.; FALKENBACH, A.; RISSI, S. Acessibilidade e inclusão de uma aluna com deficiência visual na escola e na educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 33, n. 1, p. 87-102, 2011.
MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, 2006.
PENIDO, L. A.; FERNANDES, L. A.; OLIVEIRA, S. R.; ALBUQUERQUE, M. R.; UGRINOWITSCH, H.; LAGE, G. M. Conhecimento de graduados e graduandos em educação física sobre o autismo. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 17, p. 37-42, 2016.
PEREIRA, I. R.; SILVA, L. A. B.; SILVA, M. N.; NUNES, F. S.; NOGUEIRA, S. A. Inclusão ou exclusão dos alunos com deficiência nas aulas de Educação Física escolar? uma revisão de literatura. In: SILVA, O. O. N.; COSTA, L. E. L.; MUSSI, R. F. F. Educação Física e as pessoas com deficiência. 1ed. Goiania: Kelps, 2018, v. 7, p. 131-152.
RODRIGUES, D. A Educação Física perante a Educação Inclusiva: reflexões conceptuais e metodológicas. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 24-25, p. 73-81, 2017.
RODRIGUES, D.; LIMA-RODRIGUES, L. Educação Física: formação de professores e inclusão. Práxis Educativa, v. 12, n. 2, p. 317-333, 2017.
SCHALOCK, R. L.; LUCKASSON, R. American Association on Mental Retardation’s Definition, Classification, and System of Supports and Its Relation to International Trends and Issues in the Field of Intellectual Disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, v. 1, n. 3, p. 136-146, 2004.
SHERRIL, C. Adapted physical activity, recreation and sport: crossdisciplinary and lifespan. 6 ed. McGraw Hill, 2004. 696 p.
SILVA, R. F.; ARAÚJO, P. F. Os Caminhos da Pesquisa em Atividade Motora Adaptada. 1ª. ed. São Paulo: Phorte Editora, 2012. v. 1. 272p .
SILVA, R. F.; SEABRA JR, L.; ARAUJO, P. F. Educação Física Adaptada no Brasil: da História a Inclusão Educacional. 1. ed. São Paulo: Phorte, 2008. v. 1. 192p
SIMIM, M. A. M. Exercício, Esporte e Inclusão: a formação do profissional de educação física e o esporte adaptado. In: NOCE, F. (Org.). O profissional de educação física na área da saúde. 1ed. Belo Horizonte: EEFFTO, 2014, v. 1, p. 71-83.
SOUZA, C. J. Entre o adaptar e o incluir: uma abordagem interdisciplinar da disciplina de Educação Física Adaptada. Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 15, n. 1, p. 31-34, 2014.
VAN MUNSTER, M. A. Inclusão de Estudantes com Deficiências em Programas de Educação Física: Adaptações Curriculares e Metodológicas. Revista da Sociedade Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 14, p. 27-34, 2013.
VAN MUNSTER, M. A.; ALMEIDA, J. J. G. Um olhar sobre a inclusão de pessoas com deficiência em programas de atividade motora: do espelho ao caleidoscópio. In: RODRIGUES, D. (Org.). Atividade Motora Adaptada: valores e práticas para a inclusão. 1ed.Porto Alegre: Artmed, 2006.
VAN MUNSTER, M. A.; LIEBERMAN, L.; GRENIER, M. Universal design for learning and differentiated instruction in Physical Education. Adapted Physical Activity Quarterly, v. 36, p. 1-19, 2019.

Published

2021-04-05