FUTSAL CHAMPIONSHIP FOR PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITIES, MULTIPLE DISABILITIES AND WITH AUTIST SPECTRUM DISORDER: A DEVELOPMENT EXPERIENCE BEYOND THE GAME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n1.p145-160

Keywords:

Adapted Motor Activity, Protagonism, Intellectual disability, Futsal

Abstract

This experience report aims to describe the methodological and pedagogical strategies for the elaboration of the I Professional Education Futsal Championship held by APAE of Florianópolis. In total, there were two weeks of internal organization, five weeks of preparation and three weeks of games. In all, 62 people with disabilities signed up to actively participate in some role/profession of the championship, 34 male and 28 female, aged between 15 and 40 years. The pedagogical and methodological strategies applied had the objective of creating opportunities for the futsal experience with the aim of human development, with a special focus on enabling them to: understand the rules on and off the court; encourage cooperation within groups/teams; and to know and experience the breadth of professions involved in sporting events. The proposal reached a significant level of engagement and allowed the people with disabilities involved to be protagonists of their decisions, to reassess their perceptions of competence and responsibility in the execution of the action.

Received on: 2022/06/17

Reformulated on: 2022/06/22

Accepted: 2022/06/22

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. [s.l.] Artmed Editora, 2014.

ARMILA, P.; RANNIKKO, A.; TORVINEN, P. Young people with intellectual disabilities and sport as a leisure activity: notions from the Finnish welfare society. Leisure Studies, v. 37, n. 3, p. 295–306, 4 maio 2018.

AUSTRALIAN BUREAU OF STATISTICS. Sport and recreation: a statistical overview. cat. no. 4156.0, 2012. Disponível em: http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/Products/552FD3C2C5C75EC1CA257AD9000E25D0?open

BONATELLI, Lisiane Capanema Silva; Caderno pedagógico do serviço de educação profissional. APAE Florianópolis, 2022.

BROTTO, Fábio Otuzi; Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. 4 ed. São Paulo: Palas Athena, 2013

Conheça a APAE. APAE, 2022. Disponível em: https://www.apae.com.br. Acesso em junho de 2022.

D'ANGELO, Fábio Luiz; Avaliação de uma sequência didática do programa oficinas do esporte em crianças de 8 a 11 anos. Tese (Doutorado) - Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir; relatório da Comissão internacional sobre Educação para o séc. XXI. São Paulo: Cortez/Brasília: MEC/UNESCO, 1998.

FREIRE, João Batista. Educação de Corpo Inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

FREIRE, Sofia; Um olhar sobre inclusão. Revista da Educação, Vol. XVI, n° 1, 2008.

GALATTI, Larissa Rafaela; Pedagogia do Esporte: o livro didático como um mediador no processo de ensino aprendizagem de jogos coletivos. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física. Universidade de Campinas, Campinas, 2006.

GIMENEZ, Roberto; Atividade física e deficiência intelectual. In. Atividade física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais/ organização Márcia Greguol, Roberto Fernandes da Costa - 4. ed. rev. e ampl. Barueri/SP: Manole, 2019.

HASSENPFLUG, Walderez; Educação pelo esporte: Educação para o desenvolvimento humano pelo esporte – São Paulo: Saraiva: Instituto Ayrton Senna, 2004.

KATO, Carlos Eduardo Wiggers; BUENO, Fernanda Ricardo Fritz; GAZOLA, Evandro; SEEBER, Jeferson Roberto; LADEWIG, Kátia Regina. Educação Física. In Santa Catarina. Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE). Diretrizes dos Centros de Atendimento Educacional Especializados em Educação Especial [livro eletrônico] / Fundação Catarinense de Educação Especial (FCEE) – São José/SC: FCEE, 2020.

MENEZES, Eloilla Mirtes da Costa; O papel do professor no processo de inclusão. Trabalho de Conclusão de Curso - Licenciatura em Pedagogia, Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Brasília, 2012

OLIVER, M. The social model in action: If I had a hammer. In C. Barnes & G. Mercer (Eds.), Implementing the social model of disability: Theory and research (pp. 18–31). Leeds: The Disability Press, 2004.

PEDRINELLI, Vera Junghahnel; VERENGUER, Rita de Cássia Garcia; Educação física adaptada: introdução ao universo das possibilidades. In. Atividade física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais/ organização Márcia Gregoul, Roberto Fernandes da Costa - 4. ed. rev. e ampl. Barueri/SP: Manole, 2019

SANTANA, Rafael Bischoff de; Caderno pedagógico – Educação profissional. APAE Florianópolis, 2019

SCIFO et al. Sport Intervention Programs (SIPs) to Improve Health and Social Inclusion in People with Intellectual Disabilities: A Systematic Review. Journal of Functional Morphology and Kinesiology, v. 4, n. 3, p. 57, 15 ago. 2019.

SOARES, Fernanda Caroline; MONTAGNER, Paulo Cesar; A Competição Esportiva Escolar como Componente Pedagógico a Ser Refletida e Aplicada nas Aulas de Educação Física, Motriz, Rio Claro, v.15, n.2 (

Published

2022-06-25 — Updated on 2022-07-07

Versions