THE ROLE OF THE CURRICULAR INTERNSHIP IN THE INITIAL TRAINING OF LICENSEES IN PHYSICAL EDUCATION FACING THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DISABILITIES
DOI:
https://doi.org/10.36311/2674-8681.2022.v23n1.p113-130Keywords:
Adapted Motor Activity, Inclusion, School Physical Education, Supervised internshipAbstract
This study aimed to analyze the role of Supervised Curricular Internship in the initial training of Physical Education graduates to work against the inclusion of students with disabilities in this curricular component. This is a descriptive case study research. Thirty-one graduates of a Brazilian higher education institution, belonging to the federal public sphere, participated. The data collection instrument was a questionnaire, sent electronically to the participants (e-mail). Based on thematic analysis, the results were organized into 4 main thematic axes: 1) the ECS and the interaction with students with disabilities in the face-to-face classes of EFE; 2) the ECS in the efe classes in person: inclusive vs. exclusionary situations; 3) the ECS initial training for inclusive actions and 4) the ECS in remote mode. It was concluded that the ECS has a determining role in the initial formation of Physical Education graduates to act in the face of inclusion, allowing to experience and witness situations in real environments. However, more than half of the graduates indicated that they had no contact with this audience throughout the internship.
Received on: 2022/06/10
Reformulated on: 2022/06/22
Accepted: 2022/06/22
Downloads
References
AGOSTINHO, C. M. et al. Estágio Curricular Supervisionado na área de Educação Especial: Relatos de licenciandos em Educação Física. Anais [do] 4º Congresso Nacional de Formação de Professores de Educação Física [e do] 9º Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, Londrina, n.p., 2019. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/conpef/portal/pages/arquivos/ANAIS%202019%20-%20ARTIGOS%20COMUNICACAO%20ORAL%20E%20CARTAZ/ESTAGIO%20CURRICULAR%20SUPERVISIONADO%20NA%20AREA%20DE%20EDUCACAO%20ESPECIAL.pdf. Acesso em: 9 abr. 2022.
BARCELOS, M.; MARTINS, R. M. D. R.; BONFAT, D. L.; BRITO, L. X. A inclusão na Educação Física escolar: um estudo narrativo com professores de Miracema do Tocantins/TO. Motrivivência: Revista de Educação Física, Esporte e Lazer, Florianópolis, v. 32, ed. 63, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e72134/44041. Acesso em: 9 abr. 2022.
BARRETO, Maria Aparecida Santos Corrêa. Estágio e pesquisa: uma contribuição à formação inicial de professores de educação especial. In: JESUS, Denise Meyrelles de et al. Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2. p. 77-101, 2006. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 30 Mar. 2021.
BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 18 abr. 2022.
_______. Lei nº 13.979, de 06 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Brasília: Presidência da República, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-13.979-de-6-de-fevereiro-de-2020-242078735. Acesso em: 9 abr. 2022.
_______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES N. 6, de 18 de Dezembro de 2018. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Educação Física e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104241-rces006-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 de abr. 2022.
_______. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP N. 2, de 01 de Julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 18 abr. 2022.
DARIDO, S. C.; SOUZA JR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. 4ª ed. Campinas: Papirus, 2010, 349 p.
FIORINI, M. L. S.; MANZINI, E. J. Inclusão de alunos com deficiência na aula de educação física: identificando dificuldades, ações e conteúdos para prover a formação do professor. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 20, n. 3, p. 387-404,2014. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382014000300006&script=sci_arttext. Acesso em: 08 abr. 2022.
GONZÁLES, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da Educação Física Escolar II. Cadernos de formação RBCE, p. 12-21, 2010. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/978. Acesso em: 17 Jan. 2021.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003. 368p.
MONTILHA, R. de C.I. et al. Percepções de escolares com deficiência visual em relação ao seu processo de escolarização. Revista Paideia, v.19, n.44, p.333-339, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/myDSfdjfrmVgXwHjyJKVtrt/?lang=pt&format=pdf. Acesso em 5 abr. 2022.
MUNSTER, M. A. van.; ALMEIDA, J. J. G. Um olhar sobre a inclusão de pessoas com deficiência em programas de atividade motora: do espelho ao caleidoscópio. p. 81-91. In: RODRIGUES, David. (Org.). Atividade motora adaptada: a alegria do corpo. São Paulo: ArtMed, 2006, 230p.
MUNSTER, M. A van.; ALVES, M. L. T. Educação Física e Inclusão de estudantes com deficiências no Brasil: contrapontos entre legislação e produção científica. Rev. Assoc. Bras. Ativ. Mot. Adapt., Marília, v. 19, ed. 2, p. 171-184, 2018. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/8739. Acesso em: 27 mar. 2022.
OLIVEIRA, F.F. de. Dialogando sobre educação, educação física e educação escolar. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, a.8, n.91, p.1-10, ago., 2002.
PELOZO, R. C. B. Prática de ensino e estágio supervisionado enquanto mediação entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia. Garça – SP, v.5, n. 10, 2007. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Pedagogia/apratestagiosuperv.pdf. Acesso em: 25 Jan. 2021.
POKER, R. B.; VALENTIM, F. O. D.; GARLA, I. A. Inclusão Escolar e formação inicial de professores: a percepção de alunos egressos de um curso de pedagogia. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n.3, p. 876-889, set./dez., 2017. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2016/645. Acesso em: 14 mar. 2022.
PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Revista Educar, n. 33, p. 143-156, 2009.
ROSA, M. I. P.; RAMOS, T. A. Memórias e odores: experiências curriculares na formação docente. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39, p.565-575, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/LH9djQj8j5TnDGSFDjqMqSP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 Fev. 2021.
ROSSI, P.; MUNSTER, M. A. van. Formação inicial em educação física na perspectiva inclusiva: a percepção de licenciandos. In: FERNANDES, Maria José et al. (orgs). Anais do VII Congresso Brasileiro de Educação. Educação pública como direito: desafios e perspectivas no Brasil Contemporâneo, Bauru: Faculdade de Ciências, 2019. Disponível em: https://hospeda.fc.unesp.br/cbeunesp/anais/index.php?t=TC2019211666368. Acesso em: 10 Fev. 2021.
ROSSI -ANDRION, P.; VILARONGA, C. A. R.; MUNSTER, M. A. van. Formação profissional inicial em atividade física adaptada: análise da produção científica internacional. Revista Movimento (Porto Alegre), [S. l.], v. 25, p. e25056, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.91481. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/91481. Acesso em: 27 mar. 2022.
SANTOS, M. O. dos; CARVALHO, C. L. de; ARAÚJO, P. F. de; SALERNO, M. B. Educação Física escolar e inclusão: um estudo de caso no Brasil sob a óptica do modelo bioecológico. Revista Motrivivência: Revista de Educação Física, Esporte e Lazer, Florianópolis, v. 32, ed. 63, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-80402.2020e67312/43445. Acesso em: 9 abr. 2022.
SILVA, R. H. dos R.; SANTIAGO, T. V.; BERTONI, S. Inclusão de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física dos Colégios de Aplicação: a perspectiva de seus professores. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 22, n. 1, 2012. DOI: 10.5216/rp.v22i1.21214. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/21214. Acesso em: 8 abr. 2022.
ULIANA, M. R.; MÓL, G. de S. O uso de caso de ensino sobre estudante com deficiência na formação inicial de professores. Revista Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27184, 2021. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27184. Acesso em: 9 abr. 2022.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-07 (2)
- 2022-06-25 (1)