WALKING TOWARDS INCLUSION: A LIFE NARRATIVE BY A TEACHER OF PHYSICAL EDUCATION AND THE DISABLED PERSON
DOI:
https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n2.p277-294Keywords:
Adapted motor activity, Physical education, Narrative, InclusionAbstract
The historical path of physical education carries with it marks of an exclusive history, being used initially to prepare youth for the defense of the nation, at another time to strengthen the worker for industry and later to train sports talents to represent the Fatherland in International Events. The present work aimed to understand the life trajectory of a physical education teacher and the arrival of people with disabilities in their regular classes. For the interpretation of the phenomena, we used narrative research and the approximations of this report with (auto) biographical research. We seek their experiences through problematizing provocations. Three meetings were held for the writing of the reports. It was possible to observe some difficulty on the part of the participating teacher in talking about what she had lived. In her development, the mother played a fundamental role, as she always said that she should be strong and that there were people in worse situations than hers. The treatment given to her students with disabilities is anchored in the way she was treated by her mother, trying to pass on to her students her real possibilities.
Received on: 2021/03/23
Reformulated on: 2021/05/11
Accepted: 2021/05/17
Downloads
References
DE SOUZA, Elizeu Clementino; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. EDIPUCRS, 2006. Disponível em:
https://books.google.com.br/books?id=Ax_qftC2SVcC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false Acesso em: 13 dez. 2019.
ANTUNES, Helenise Sangoi. Ser aluna, ser professora: uma aproximação das significações sociais instituídas e instituintes construídas ao longo dos ciclos de vida pessoal e profissional. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/198783 Acesso em: 15 dez. 2019.
CASTELLANI FILHO, Lino. A educação física no Brasil: a história que não se conta. 5. ed. Campinas: Papirus, 2000.
CLANDININ, D. J e CONNELLY, F.M. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. – 2º ed. rev. – Uberlândia, MG: EDUFU, 2015.
CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 1989.
CUNHA, Manuel Sérgio Vieira. Motricidade Humana – qual o futuro? Revista Movimento e Percepção, Espírito Santo de Pinhal - SP, v. 5 n. 6, p.60-79, jan/jun 2005. Disponível em: < http://ferramentas.unipinhal.edu.br/movimentoepercepcao/viewissue.php?id=5 Acesso em: 10 dez. 2019.
DE FREITAS, M. C. Antropologia e educação no Brasil: notícia histórica sobre a presença de alunos “fora do padrão”. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 2.1: 73-85, 2017. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S2393-68862017000100073&script=sci_arttext Acesso em: 15 dez. 2019.
DAÓLIO, J. Fenômeno social esporte na formação profissional em educação física. Journal of physical education, v. 9, n. 1, p. 111-115, 1998.
Disponível em: http://eduem.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/viewFile/3852/2646 Acesso em: 15 jan. 2020.
FERREIRA, F. M; DAOLIO, J; DE ALMEIDA, D. F. Da cultura do corpo das crianças: diferenças e significados produzidos nas aulas de educação física. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 23, n. 4, p. 1217-1228, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115354182006.pdf Acesso em: 10 jan. 2020.
FREITAS, M. C. de; SILVA, A. P. F. da. Escolarização, pobreza e socialização na infância e na juventude: uma proposta de plataforma de pesquisa interdisciplinar para a educação. Eccos Revista Científica, vol. 7, núm. 1, São Paulo: pp. 57-86, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71570104.pdf Acesso em: 10 jan. 2020.
JOSSO, Marie-Christine. Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos sócio-culturais e projetos de vida programados na invenção de si. Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, p. 21-40, 2006. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=Ax_qftC2SVcC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false Acesso em: 10 dez. 2019.
LARROSA, Jorge Bondia. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/275/27501903.pdf Acesso em: 28 dez. 2019.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia, São Paulo: Cosac Naify, 2003.
OLIVEIRA, Valeska Fortes de. Narrativas e saberes docentes. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2006.
SOUZA, Elizeu Clementino. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. In.: Revista Educação em questão. V. 25, n. 11, jan./abr. 2006, pp. 22/39, Natal, RN: EDUFRN, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285 Acesso em: 28 dez. 2019.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2002.
THOMPSON, Alistair. Recompondo a memória: questões sobre a relação entre história oral e as memórias. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 15, 1997. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/viewFile/11216/8224 Acesso em: 05 jan. 2020.
Downloads
Published
Versions
- 2021-06-01 (3)
- 2021-05-24 (2)
- 2021-05-24 (1)