This is an outdated version published on 2021-06-01. Read the most recent version.

SURF AS A TOOL IN THE PROCESS OF SOCIAL INCLUSION: SURF FOR EVERYBODY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n2.p295-306

Keywords:

Surf, Social Inclusion, Physical Activity, Adapted Motor Activity

Abstract

The general aim of this study was analyze how Surf contributes to the inclusive process and as specific objectives we seek to analyze what benefits Surf has for people with disabilities in its motor, cognitive, social and affective aspects. This is a qualitative research. Participated 29 students from the Municipal Surf School Project of the municipality of Peruíbe. The collection of information occurred through the application of an online questionnaire consisting of personal information of the participants and questions that sought to meet the objectives of the study. The analysis of the collected information was carried out through content analysis. We conclude that the Municipal Surf School project has been positively changing people's lives and with this, it is contributing directly to the development of the municipality through the people who participate in the activities promoted in order to provide a healthy and active lifestyle. 

Received on: 2021/03/09

Reformulated on: 2021/05/26

Accepted: 2021/05/31

 

 

Author Biographies

  • Fabio José Cunha Ramalho, Faculdade Peruíbe/ UNISEPE

    Bacharelado em Educação Física. 

  • Isaias dos Santos, Faculdade Peruíbe/ UNISEPE

    Bacharelado em Educação Física

  • Magno Inácio da Silva, Faculdade Peruíbe/ UNISEPE

    Bacharelado em Educação Física

  • Milena Pedro de Morais, Universidade São Judas Tadeu – USJT/ Faculdade Peruíbe - UNISEPE

    Doutora em Educação Física. 

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed.Rev.atual. Lisboa; Edições 70,2011

BELTRAME, A, L. N. ;SAMPAIO, T. M. V. Atendimento especializado em esporte adaptado: discutindo a iniciação esportiva sob a ótica da inclusão. Revista Educação Física. v. 26, n.3, p.377-388, 2015.

LINHARES, E.; ZUCH, L. Reconhecendo o Surf, 2016. Disponível em: https://surfari.me/ Acesso em: 08 de Abril de 2020.

MARTIN, J. E. et al. Análise do Processo Inclusivo de Pessoas com Deficiência no Clube Esportivo: Um estudo de Caso. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada. v. 13 n. 1, 2012.

MELO, F.A; FUMES, N.L. O Esporte Adaptado no Município de Maceió/AL: Des/Caminhos Traçados Pela s Políticas Públicas. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada. v. 14 n. 2, 2013.

NICHOLS, W. Blue Mind: The Surprising Science That Shows How Being Near, In, On, or Under Water Can Make You Happier, Healthier, More Connected, and Better at What You Do. Little Brown and Company, New York: Back Bay Books, 2014.

RODRIGUES, D. A. O desporto como espaço e veiculo de inclusão. Debates em Atividade Motora Adaptada, Grupo de Trabalho de Formação da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, SoBAMA, 2020. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=kvLt2U32I78&t=4295s . Acesso em 8 de Maio de 2020.

SIQUEIRA, et al. Praias acessíveis e surf adaptado no Brasil ; Inovação social baseada no design universal. Revista Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación Nº83, ano 21, n.83, 2020.

SILVA, A. A. C. et al. Esporte adaptado: abordagem sobre os fatores que influenciam a prática do esporte coletivo em cadeira de rodas. Revista Brasileira Educação Física e Esporte v.27, n.4, p.679-687, 2013.

STEINMAN, J. Surf Saúde. Editora Tao, 2003.

TURATO, E. R. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetivos de pesquisa, Revista Saúde Pública, 2005.

ZOÍA, A. Todos iguais, todos desiguais. In: ALMEIDA, D. B. de (Org). Educação:

diversidade e inclusão em debate. Goiânia: Editora Descubra, p. 13- 25, 2006.

Published

2021-06-01 — Updated on 2021-06-01

Versions