Perspectivas feministas contemporâneas em uma leitura da obra “Uma voz diferente” de Carol Gilligan (1936-)

Authors

  • Matheus Estevão Ferreira da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília e Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Assis http://orcid.org/0000-0002-2059-6361
  • Leonardo Lemos de Souza Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Campus de Assis

DOI:

https://doi.org/10.36311/1984-1655.2022.v14.esp.p145-178

Keywords:

Carol Gilligan, Feminism, Post-Structuralism, Moral development, Gender

Abstract

In this article, we seek dialogues and problematizations from feminist perspectives and contemporary critics, the work of the American psychologist Carol Gilligan on moral development, a work launched in her 1982 book “In a different voice”. contemporary feminist studies, closer to post-structuralist and intersectional perspectives. Gilligan made strong criticisms of Lawrence Kohlberg's theory and other major psychological theories of development of his time, not only on an empirical but an epistemological level as well. Globally, her work has been equally hailed as criticized by feminist authors(s), psychologists, and moral philosophers. Some of the problems pointed out in Gilligan's work, and those specifically pointed out by the field of Feminist Studies, are those of identity essentialism, of colluding with binarisms and of searching for a generalizable development model. We recognize the importance of this author and the vanguardism of her criticisms and proposals, but we seek to emphasize the need to revise some of her propositions, which are questioned by post-structuralist feminist theorizing, as well as to deepen and expand in her criticisms of the production of the knowledge. In the end, we argue that, although Gilligan is not a post-structuralist author, in her current thinking, she seems to be closer to post-structuralism today than she was in 1982, asserting her break with the modern paradigm of Science.

Author Biographies

  • Matheus Estevão Ferreira da, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília e Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Assis
    Pedagogo (2018) pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC/UNESP) de Marília, mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da mesma instituição e graduando em Psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras (FCL/UNESP) de Assis. Na graduação em Pedagogia, foi bolsista de extensão do Núcleo de Ensino (04 meses), PROEX (04 meses), de Iniciação Científica PIBIC/CNPq (14 meses) e FAPESP (20 meses). Foi premiado com o título concedido pela FFC/UNESP de Mérito Acadêmico pelo excelente aproveitamento e destaque na conquista da maior média do curso de Pedagogia, formandos de 2018. Na graduação em Psicologia, atualmente é bolsista de Iniciação Científica FAPESP (bolsa com duração prevista de 12 meses). É membro dos Grupos de Estudos e Pesquisas NUDISE – Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual na Educação; GEPPEI – Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia Moral e Educação Integral; e GEADEC – Grupo de Estudos e Pesquisas em Aprendizagem e Desenvolvimento na Perspectiva Construtivista. Atua como 1.º Secretário do Núcleo de Direitos Humanos e Cidadania de Marília (NUDHUC), gestão de 2016-2018 e, na gestão atual, de 2019-2021.
  • Leonardo Lemos de Souza, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras (FCL), Campus de Assis

    Livre-docente em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Realizou estágio pós-doutoral na Universitat de Barcelona. Atualmente é Professor Associado junto ao Departamento de Psicologia Social e Educacional (DPSE) e ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) da Faculdade de Ciências e Letras (FCL), UNESP, Campus de Assis, e ao Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), UNESP, Campus de Marília. É Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas PsiCUqueer – Coletivos, Psicologias e Culturas Queer, e Membro do LIESS – Laboratório Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Published

2022-11-01