Children and childhood in quilombo territories in the paraense Amazon

Authors

  • Eliana Campos Pojo Toutonge Universidade Federal do Pará
  • Lucirlândia Oliveira Santos Tembé Universidade Federal do Pará
  • Naire Gomes de Sousa Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24n1.p51

Keywords:

Children. childhoods. Children's Quilombola Territories

Abstract

Among other issues, the study intends to give visibility to the voices, the games, the imagination, the traffic, the practices, the cultures of childhood of two groups of quilombola children who live in the Amazon of Pará. From the ethnography with children, we carried out a loving and committed listening to what children had to say about the games, toys and interactions they experience in these children's territories. Also, the narratives of children and two quilombola researchers make up the ethnographic text. Finally, the study reveals the quilombola communities of Itamoari and Bairro Alto from the perspective of children, expectations regarding what it means to be a child and to experience childhood in these Amazonian territories. With the children's permission, as we enter their universes, the study takes on a contour, a children's territory that reveals the cultures of quilombola childhood.

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Author Biographies

Eliana Campos Pojo Toutonge, Universidade Federal do Pará

Doutora em Ciências Sociais (UNICAMP); Professora da Faculdade de Educação e Ciências Sociais pela
Universidade Federal do Pará, Campus de Abaetetuba; Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Extensão De Bubuia Amazônica.

Lucirlândia Oliveira Santos Tembé, Universidade Federal do Pará

Estudante de Graduação, curso de Pedagogia, UFPA, Campus de Bragança. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infâncias, Educação e Cultura na Amazônia Paraense (NEPIECAP) e representante do coletivo denominado Associação dos Discentes Quilombola (ADQ).

Naire Gomes de Sousa, Universidade Federal do Pará

Pedagoga. Mestrado em Linguagens e Saberes na Amazônia pela Universidade Federal do Pará, UFPA.
Atualmente, docente da Secretaria de Educação de Bragança, atuando como Coordenadora da Educação
Infantil, SEMED.

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Published

2023-02-09

How to Cite

Toutonge, E. C. P., Tembé, L. O. S., & Sousa, N. G. de. (2023). Children and childhood in quilombo territories in the paraense Amazon. Educação Em Revista, 24, e023003. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2023.v24n1.p51

Issue

Section

Educação Infantil