BNCC – Paths and (Im)possibilities for gender: why did in education scan women and their bodies?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.06.p73

Keywords:

BNCC, Women, Education

Abstract

This article is part of a master’s dissertation that aims to discuss the presence of women in the production of scientific knowledge in elementary education textbooks and offers dialogue with the current political scenario marked by intolerance, violence and prejudice against individuals who differ from the European hegemonic standard white, heterosexual, christian and middle class male, especially women. We present considerations and (re)checking of the theme from the decolonial epistemological framework, which constitutes of discussion methods and unfinished trials in a process of elucidating contributions and the participation of women in science, culture and education.

Recebido em: 13/01/2020
Aprovado em: 22/01/2020

Author Biographies

  • Marcos Antônio Bessa-Oliveira, UNICAMP

    Doutor em Artes Visuais (UNICAMP); professor efetivo na Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul – unidade Campo Grande.

  • Marcela dos Santos Ortiz, UFMS

    Licenciada em Pedagogia e Educação Física (UFMS); professora da Educação Básica.

References

ARROYO, Miguel. G. Tensões na condição e no trabalho docente: Tensões na formação. Revista de Educação Movimento, Rio de Janeiro, ano 2, n. 2, 2015.
BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. Poéticas de processos artísticos biogeográficos: modos outros de cartografar bio-sujeitos, geo-espaços, grafia-narrativas. Cadernos de estudos culturais: Tendências Artísticas do Século XXI, Campo Grande, MS, v. 1, p. 59-84, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/cadec/article/view/7729. Acesso em: 12 dez. 2019.
BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. O sol se põe num lugar nunca antes visto: (fronteira Brasil/Paraguai/Bolívia) uma outra proposta epistemológica para as Artes Visuais. In: NOLASCO, Edgar Cézar; GUERRA, Vânia Maria Lescano. (orgs.). O sol se põe na fronteira: discursus, gentes e terras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013, p. 11-36.
BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio. A BNCC, NO ENSINO SUPERIOR E NO BÁSICO, NÃO É EDUCAÇÃO EM POLÍTICA! Acervo do autor, 2019, p. 1-27.
BOLSONARO diz que vai proibir “ideologia de gênero” nas escolas. 2019. Disponível em: <https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2019/09/03/interna_politica,780561/bolsonaro-diz-que-vai-proibir-ideologia-de-genero-nas-escolas.shtml>. Acesso em: 3 out. 2019.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 22 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso 10 dez 2019.
DAHER, J. De olho nos planos. In: Base Nacional aprovada como fica a questão de gênero na escola? Abril de 2018. Disponível em: http://www.deolhonosplanos.org.br/bncc-aprovada-genero-orientacao-sexual/. Acesso em: 23 abr. 2019.
ESTRELAS ALÉM DO TEMPO. Direção: Theodore Melfi. Produção: Donna Gigliotti, Peter Chernin, Jenno Topping, Pharrell Williams e Theodore Melfi. Los Angeles: 20th Century Fox, 2016 DVD. (127 min.). Produzido por Fox 2000 Pictures.
GOMES, Heloisa T. “Prefácio: Pensamento Fronteiriço: ocupação de espaços, desestabilização de “saberes consagrados””. In BESSA-OLIVEIRA, Marcos A. et alii. Fronteiras Platinas em Mato Grosso do Sul (Brasil/ Paraguai/Bolívia): biogeografias na arte, crítica biográfica fronteiriça, discurso indígena e literaturas de fronteira. Campinas: Pontes, 2017, p. 09-16.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Organização e revisão técnica: Arthur Ituassu; Tradução: Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Apicuri, 2016.
LARAIA, Roque De Barros. Cultura um conceito Antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.
MAZUI, Guilherme. Bolsonaro chama Paulo Freire de ‘energúmeno’ e diz que TV Escola ‘deseduca’: Paulo Freire foi declarado o patrono da educação brasileira em 2012, mas recebe críticas do atual governo. Presidente defendeu o fim do contrato com a entidade que gere a TV Escola. 2019. Disponível em: <https://g1.globo.com/politica/noticia/2019/12/16/bolsonaro-chama-paulo-freire-de-energumeno-e-diz-que-tv-escola-deseduca.ghtml>. Acesso em: 20 dez. 2019.
MIGNOLO, Walter D; TLOSTANOVA, “Madina. Habitar los dos lados de la frontera/teorizar em el cuerpo de essa experiência”. Revista Ixchel, México, 2009.
MIGNOLO, Walter.; ¿Cuáles son los temas de género y (des)colonialidad? In: Género y descolonialidad. Buenos Aires: Del Signo, 2014, p. 9-12.
MOORE, Henrietta. Understanding sex and gender. In: Tim Ingold (ed.). Companion Encyclopedia of Anthropology. Londres: Routledge, 1997, p. 813-830 (Tradução de Júlio Assis Simões para uso didático).
NOLASCO, Edgar Cézar. Corpos Bugrescos Esculpidos a Machado. In: BESSA-OLIVEIRA, Marcos Antônio; NOLASCO, Edgar Cézar. (orgs.). Fronteiras Culturais em Contextos Epistêmicos Descoloniais. Campo Grande, MS: Life Editora, 2018, p. 33-60.
SANTOS, Nathany. R. L.; PEREIRA, Sarah.; SOARES, Zilene. M. P. Documentos curriculares oficiais assegurando a abordagem de gênero e sexualidade para a educação básica: um olhar para o ensino de ciências. In: SIMPÓSIO GÊNERO E POLÍTICAS PÚBLICAS, 5., 2018, Londrina. Anais… Londrina: UEL, 2018. p. 1-16.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira; MORTIMER, Eduardo Fleury. Tomada de decisão para a ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132001000100007. Acesso em: 03 nov. 2019.
SILVA, Ana Célia da. A Desconstrução da Discriminação no Livro Didático in Superando o Racismo na escola. In: MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
SOARES, Jussara; GULLINO, Daniel. ‘Ideologia de gênero é coisa do capeta’ e ‘leis existem para proteger maiorias’, diz Bolsonaro: em evento evangélico, presidente afirma respeitar ‘até quem não tem religião’, ‘mas a grande maioria do povo brasileiro é cristã’. O Globo. 10 ago. 2019. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/ideologia-de-genero-coisa-do-capeta-leis-existem-para-proteger-maiorias-diz-bolsonaro-23868960>. Acesso em: 15 out. 2019.

Published

2020-03-17

How to Cite

BNCC – Paths and (Im)possibilities for gender: why did in education scan women and their bodies?. (2020). Educação Em Revista, 21, 73-88. https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21esp.06.p73