Accessibility for deaf students in online learning: a proposal of digital resource
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.04.p41Keywords:
Deaf students, E-book, Automatic Libras translatorAbstract
Aiming at broadening effective inclusion in online learning, the main objective of this study was to investigate technological resources as teaching tools for deaf students. In the first phase of the research, a qualitative diagnosis was performed, in an online learning higher education institution in Teresina – Piauí, with questionnaires as instruments of data collection. Participants were deaf and hearing students of the Linguistics Libras course, teachers and interpreter. Among the main results, we perceived that deaf students have many difficulties in interpreting the educational materials and activities in Portuguese. Thus, we suggested, in the second phase, that the printed course material be transformed into e-books in the form of a website, with an integrated automatic Libras translator. The prototype was developed using the VLibras translator and was evaluated by the research participants, through an online questionnaire translated into Libras through videos made by the teacher-interpreter of the course. The prototype was evaluated as easy to use and very useful, strengthening its potential as an inclusion tool. However, deaf students highlighted the technical limitations of automatic translation, as compared to human interpreters.
Recebido em: 04/02/2020.
Aprovado em: 09/03/2020.
References
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192
CORREIA, Ana Tereza Pinto de Sequeira. Design e as tecnologias contemporâneas na criação de narrativas digitais para crianças surdas e ouvintes. Tese (doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Artes & Design, 2018. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/35944/35944.PDF
MELO, Alice; ALEXANDRA, Julcimara; DIEGO, Marcio; ROBERTO, Carlos Acessibilidade para surdos na educação à distância. Anais do XV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância – ESUD 2018. Natal - RN, 2018. Disponível em: https://esud2018.ufrn.br/wp-content/uploads/187096_1_ok.pdf
OLIVEIRA, Nayanna Abreu de Sousa; PONTUAL FALCÃO, Taciana. Recursos tecnológicos como ferramentas pedagógicas para estudantes surdos na EAD. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância – ESUD 2019, Teresina-PI. ISSN: 2237-5996. Disponível em: https://esud2019.ufpi.br/index.php/inscricao-2
PAIVA, Gláucia Xavier dos Santos; FARIA Juliana Guimarães; CHAVEIRO, Neuma. O Ensino de Libras nos cursos de formação de professores: Desafios e possibilidades. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 3, n. 1, p. 68-80, jan. / jun., 2018. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revsinal/article/view/53145
PIVETTA, Elisa Maria; SAITO, Daniela Satomi; ULBRICHT, Vânia Ribas. Surdos e Acessibilidade: Análise de um Ambiente Virtual de Ensino e Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 147-162, Jan.-Mar, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382014000100011&script=sci_abstract&tlng=pt
SHIMAZAKI, Neide Mitiyo; TORRES, Patrícia Lupion; KOWALSKI, Raquel Pasternak Glitz. A Produção De Recursos Educacionais Abertos (Rea) Em Libras No Ensino Superior. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.2, p. 364 – 392 abr./jun., 2018. e-ISSN: 1809-3876 Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum
VILAR, Márcia. Estratégias de inclusão educacional desenvolvidas com alunos surdos na Rede Pública Municipal do Recife-PE. Dissertação de mestrado. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Lisboa, 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/48579507.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.