Verbal games in a picture book: literary competence and teaching
DOI:
https://doi.org/10.36311/2236-5192.2020.v21n01.05.p59Keywords:
Picture Book, Children's Literature, TeachingAbstract
This study consists of an analysis of a picture book which presents and suggests amusing and witty verbal games, word-play, and a mixture of languages. These games work as a kind of invitation to creativity on the part of the reader as they read and enjoy the book. The study presents how these language games, which constitute a fascinating exercise of linguistic alterity and innovation, are created and function linguistically. It is argued that this exercise could significantly contribute to the reader’s literary competence, and to the teaching of such competence. The analysis is carried out taking into account the idea of signifier, as initially described by Ferdinand de Saussure ([1916] 1995), and later redefined by Jacques Lacan ([1955-56] 1998a, [1956-57] 1988b, [1964] 1988c, 1998).
Recebido em: 03/12/2019.
Aprovado em: 10/03/2020.
References
CADERMATORI, L. O que é Literatura Infantil. São Paulo: Brasiliense, 2010.
COSSON, R. Literatura Infantil em uma Sociedade Pós-Literária: a Dupla Morfologia de um Sistema Cultural em Movimento. Pro.posições. 27, n. 2 (80), p. 47-66, 2016.
FURNARI, E. Felpo Filva. São Paulo: Moderna, 2010a.
___________. Trudi e Kiki. São Paulo: Moderna, 2010b.
___________. Travadinhas. São Paulo: Moderna, 2011.
HUNT, P. Crítica, Teoria e Literatura Infantil. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
LACAN, J. O Seminário, Livro 3: As Psicoses. Rio de Janeiro: Zahar, (1988a) [1955-56].
__________. O Seminário, Livro 4: A Relação de Objeto. Rio de Janeiro: Zahar, (1988b) [1956-57].
__________. O Seminário, Livro 11: Os Quatro Conceitos Fundamentais da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, (1998) [1964].
__________. A Instância da Letra no Inconsciente. Escritos. Tradução Vera Ribeiro, Rio de Janeiro: Zahar, (1988c) [1957].
LURIE, A. Don't Tell the Grown-ups: Subversive Children`s Literature. Boston, Toronto, London: Little, Brown and Company Limited, 1990.
NIKOLAJEVA, M. Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers. NewYork, NY: Routledge, 2010a.
________________. Literacy, Competence and Meaning-making: a Human Sciences Approach. Cambridge Journal of Education, 40.2, p. 145-159, 2010b.
NODELMAN, P. Illustration and Picture Books. In: HUNT, P. (org.) International Companion Encyclopedia of Children's Literature. London, New York: Routledge, 1996, p. 113-124.
______________. The Hidden Adult: Defining Children's Literature. Baltimore: John Hopkins UP, 2008.
REYNOLDS, K. Radical Children's Literature - Future Visions and Aesthetic Transformations in Juvenile Fiction. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan Ltd., 2007.
SAUSSURE, F. de. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, (1995) [1916].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico consistem na licença Creative Commons Attribution 4.0 International License: são permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.